2021-06-03, 10:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det var inga förhoppningar om att ME ska ha ringt ett par samtal från stugan i Idre.det var information som jag råkade komma över.Vi vet att det inte är något som man kunnat bevisa efter så här många år så då får det väl ses som rykten/spekulationer bara helt enkelt,
Min förklaring till vad?OM SE var GM så känns det som att personer i hans omgivning åtminstone måste ha anat detta.
Sedan är det väl nåt sorts försvarsmekanism som tar vid där man slår det ifrån sig fullt mänskligt
Jag vill inte spekulera mer än så vi vet inte ens om SE är GM vilket dock är mycket sannolikt.
Hur sannolikt det isåfall är att ME visste eller vet om detta får var och en fundera på.
Oavsett vem som var GM så är jag rätt säker på att det finns ännu levande personer som känner till vem mördaren är och ungefär hur det gick till.

Det var information om en förhoppning i så fall. Fanns ju ingen grund i att samtal skulle ringt från Idre. Inte en uns av grund.
Citera
2021-06-03, 10:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Att jag tror på SE som GM är ytterst välkänt här inne ja.
Man måste dock hålla andra alternativ öppna också(även om jag skulle bli oerhört förvånad om någon annan GM skulle bevisas vara den skyldige):
Se där vapensamlarens döttrar ja tänk om jag inte syftade på ME?
Sedan kan det finnas fd.kollegor.gamla grannar.vänner och andra bekanta.
Att dra slutsatsen att jag syftar på Margareta ligger förstås nära till hands,då SE inte såvitt vi vet hade några barn och då hans bror och föräldrar också är döda. men åter så får den stå för dig själv.
Någon Stay behind koppling tror jag inte alls på för övrigt,

Så du menar Margareta eller någon okänd person du inte vet vem det skulle vara, men som är vid liv.

Du pekar ut Margareta. Grattis. SE ljög och överdrev, han kan lite skylla sig själv. Margareta är helt oskyldig. Finns inget som pekar på att hon vet något om detta. Ingenting.

Och det är också något som bidrar till min syn att SE är oskyldig.
Citera
2021-06-03, 10:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag anser att när man måste bortse från så oerhört mycket logik och så mycket av de omständigeter som finns som gör honom misstänkt inte har rimliga förklaringar så är det nåt som inte stämmer.
Man ska inte måsta försöka hitta på krystade förklaringar utan förankring i materialet och man ska inte behöva använda sig av både såg och hammare för att få bitarna att passa i SE var bara ett vittne pusslet.När så är fallet så bör man tänka ett varv till och åtminstone inte utesluta saker.
Det KAN vara någon annan som är GM trots att väldigt mycket talar för SE.
Det händer ju att folk vinner miljoner på Lotte trots att det statistiskt sett nästan inte går.
Dock tycker jag att om 9 omständigheter av 10 pekar åt ett visst håll så är det rimligt att titta åt det hållet.
Det existerar nästan inte så mycket slump att det kan förklara alla omständigheter kring SE.
Hur tror du själv att mordet gick till?
Var det planerat? Proffsigt utfört?
Utfört av en ensam GM eller nån sorts konspiration?

Vad är det för logik du pratar om hela tiden? Vad är det som inte har stöd i materialet om man säger han är ett vittne som kom ut efter skotten och gick in i folkmassan och råkade se en kropp och LJ i gränden och sen stod en bit ifrån? På vilket sätt går det inte ihop med materialet? Jag vill ha exakt vad som inte går ihop.
Citera
2021-06-03, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att du inte har en tanke på att man kan minnas fel av fler anledningar än att blanda ihop dagar säger egentligen allt man behöver veta om dig. Försök att hålla en god ton så kanske du blir tagen på allvar.

HO pratade ofta med SE medan RB knappast ofta tog fram utpasseringstiden till SE. Att du då inte inser att det är 1000 gånger troligare att HO blandar ihop de än RB säger snarare en hel del om dig men det passar din agenda och din religiösa övertygelse om att SE är oskyldig trots att allt pekar på motsatsen.
Citera
2021-06-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Problemet är fortfarande att vi inte vet vad SE hade på sig och vi har väldigt många olika uppgifter om vad GM hade på sig. Utifrån detta är det väldigt svårt att dra några slutsatser i endera riktning.

Jag kan ibland fundera på hur vi tänker kring andra spår och kläder på andra potentiella GM. Då vet vi inte alls vad de ev. hade för kläder vid mordtillfället och fäster ingen större vikt vid det i teorierna. Då nöjer vi oss liksom med att GM kan ha haft lite vad som helst och vår kandidat kan ha haft lite vad som helst. Med SE snurrar allt vad gäller kläder i helt andra banor. Då dras det stora växlar på uppgifterna åt båda håll. Antingen anser man att det finns uppgifter som tydligt pekar på SE eller uppgifter som tydligt pekar bort från SE. Detta trots att vi egentligen inte vet hur SE var klädd.

Vet och vet, vi har ju två vittnen längs flyktvägen som på nära håll såg GM springa förbi dem och utifrån deras uppgifter går det att skapa sig ett hyffsat korrekt signalement. Problemet i utredningen var ju att deras uppgifter inte togs tillvara på ett korrekt sätt.

Vi har ju SE:s egna uppgifter om sin klädsel. Du verkar mena att han inte talar sanning men anger inte något skäl till varför du tror det. Finns det någon uppgift i utredningen som motsäger hans uppgifter på denna punkt?
Senast redigerad av BeMyselfAgain 2021-06-03 kl. 10:57.
Citera
2021-06-03, 10:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är intressant med färgen på rocken också. Och som någon skrev, om SE är gärningsmannen så lär han ju inte ha haft samma rock vid rekonstruktion/fotografering som han hade under mordkvällen. Exfrun sade att SE hade en mörkblå rock när han kom hem på natten. Enligt Häggströms PM skall också väktarna på Skandia ha uppgett att SE hade en blå rock den kvällen när han gick hem från jobbet. Sedan en sak som åtminstone jag har missat hittills är att även SE själv pratar om en mörkblå rock, i intervjun i Skydd & Säkerhet. Så nog lutar det åt att den kan ha varit just mörkblå.

YN är väl det enda vittnet som säger något mer än "mörk" om den flyende mannens rock, och hon säger "svart". Ironiskt nog kan alltså SE efter mordet ha bytt rock till en som åtminstone vad gäller färgen råkar stämma bättre med vittnesuppgifterna om gärningsmannen.

Å andra sidan har vi förhören med väktarna som inte säger något om en rock. Och sen att Margareta helt klart kan vara förbrukad som vittne för att hon hört SEs historia om mordkvällen tusen gånger.

Så man kan inte säga något om hur SE var klädd egentligen. Men jag har svårt att tro att han helt ljuger om sin klädsel. Fanns ju kameror på Skandia
Citera
2021-06-03, 11:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
HO pratade ofta med SE medan RB knappast ofta tog fram utpasseringstiden till SE. Att du då inte inser att det är 1000 gånger troligare att HO blandar ihop de än RB säger snarare en hel del om dig men det passar din agenda och din religiösa övertygelse om att SE är oskyldig trots att allt pekar på motsatsen.

När man bara gör saker en gång så minns man alltså aldrig fel?

Hur ofta skrev PH ut tidsrspporter för SE? Eftersom hans tider skiljer sig från RBs så måste han väldigt ofta ha skrivit ut dessa tider? Eftersom RB inte kan minnas fel. Kan ett datorsystem minnas fel?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-03 kl. 11:21.
Citera
2021-06-03, 12:28
Medlem
Citat:
Vad är det för logik du pratar om hela tiden? Vad är det som inte har stöd i materialet om man säger han är ett vittne som kom ut efter skotten och gick in i folkmassan och råkade se en kropp och LJ i gränden och sen stod en bit ifrån? På vilket sätt går det inte ihop med materialet? Jag vill ha exakt vad som inte går ihop.
Ha tålamod jag håller på att jobba med just detta nu.Jsg hoppas kunna lägga fram lite saker senare denna vecka iaf.
Citera
2021-06-03, 14:02
Bannlyst
Citat:
När man bara gör saker en gång så minns man alltså aldrig fel?

Hur ofta skrev PH ut tidsrspporter för SE? Eftersom hans tider skiljer sig från RBs så måste han väldigt ofta ha skrivit ut dessa tider? Eftersom RB inte kan minnas fel. Kan ett datorsystem minnas fel?

Det sa jag inte. Jag sa att det är ytterst osannolikt att RB skulle blanda ihop tiden medan det är ytterst sannolikt att HO blandar ihop de.
Citera
2021-06-03, 14:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Å andra sidan har vi förhören med väktarna som inte säger något om en rock. Och sen att Margareta helt klart kan vara förbrukad som vittne för att hon hört SEs historia om mordkvällen tusen gånger.

Så man kan inte säga något om hur SE var klädd egentligen. Men jag har svårt att tro att han helt ljuger om sin klädsel. Fanns ju kameror på Skandia
Nog hade han en rock på sig på mordkvällen. Men frågan är alltså om det verkligen var just den där svarta som han sedan uppträdde i vid TV-rekonstruktionen i början av april, och några veckor senare knallade in hos polisen och lät sig fotograferas i. Jag tycker nog att det lutar mer nu åt att den var mörkblå, särskilt som han tydligen också antyder det själv i den där intervjun. Keps hade han säkert också, även om det kanske inte var den där modellen som han sedan gärna visade upp sig i. En av väktarna pratade om någon keps med rutmönster och öronlappar som SE brukade ha, och det låter ju lite som den här modellen som fanns på 60- och 70-talet:
https://img.tradera.net/small-fit/698/402997698_07b8e165-5426-4f40-b183-8154294c1fa3.jpg
Senast redigerad av Draifos 2021-06-03 kl. 15:31.
Citera
2021-06-03, 15:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Det sa jag inte. Jag sa att det är ytterst osannolikt att RB skulle blanda ihop tiden medan det är ytterst sannolikt att HO blandar ihop de.

Men det är roligt att du jämför minnesfunktion mellan RB med HO. Är det inte bättre att jämföra tiderna från RB och tiderna från PH? Eller är det per automatik mer trovärdigt när någon från minnet ska komma ihåg tiden mer än tre månader efter mordet jämfört med någon som suttit och skrivit av tiderna från en tidrapport?
Citera
2021-06-03, 15:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nog hade han en rock på sig på mordkvällen. Men frågan är alltså om det verkligen var just den där svarta som han sedan uppträdde i vid TV-rekonstruktionen i början av april, och några veckor senare knallade in hos polisen och lät sig fotograferas i. Jag tycker nog att det lutar mer nu åt att den var mörkblå, särskilt som han tydligen också antyder det själv i den där intervjun. Keps hade han säkert också, även om det kanske inte var den där modellen som han sedan gärna visade upp sig i. En av väktarna pratade om någon keps med rutmönster och öronlappar som SE brukade ha, och det låter ju lite som den här modellen som fanns på 60- och 70-talet:
https://img.tradera.net/small-fit/698/402997698_07b8e165-5426-4f40-b183-8154294c1fa3.jpg

"Nog hade han en rock på sig mordkvällen".

Vilket stöd finns för att SE hade rock? Det kommer enbart från SE och ME. Vilka du tror vet om att SE är GM. Är inte rock i så fall extremt osäkert?

Så man ska lita på väktarna när det kommer till kepsen, men man ska inte lita på dom när det kommer till överkroppsplagget? För inte fan säger de rock.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-03 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in