2021-06-03, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Du läser inte tillräckligt noga utan bara hasplar ur dig en massa.

Jag har aldrig försökt frikänna B postumt. Han är dömd och straffet är avtjänat. Finns inget mer att hämta där.

Möjligt att han inte har betalat brottsofferfonden. Frågan är; hur vet du det?

Offret får sina pengar från fonden och du får en räkning från polisen. Betalar du inte går den till kronfogden. Tjänar du pengar tar fogden en bit varje månad tills du är skuldfri. B verkar ju ha blivit skuldfri så det är väl bra. Alltså har han betalat sin skuld dit också.

Vill de tjafsa med Ebba så det deras problem. Förstår inte vad ni vill? Hatar ni honom så mycket får ni väl göra upp på tu man hand, här löser ni ingenting. Lycka till.
Jag tror inte du vet hur det går till. Enl en artikel i SVT så är det ofta stora problem att få ut skadestånd med hjälp av brottsoffermyndigheten sedan många år:

” Grundprincipen är att gärningspersonen ska betala ut skadeståndet, men eftersom den dömda oftast inte har några tillgångar måste den brottsutsatta inte sällan se sig om efter andra alternativ. Under 2018 fick exempelvis Kronofogden in 13 239 mål där den brottsutsatta behövde hjälp att driva in sitt skadestånd och bara 3 963 betalades in, det vill säga knappt 30 procent.”

Brottsofferfonden är nåt annat, enl deras egen hemsida:

” Om Brottsofferfonden

Brottsofferfonden har sedan 1994 finansierat forskning och projekt för att öka kunskapen om brottsoffer och för att ge bättre bemötande och stöd till brottsoffer. Forskare, ideella organisationer samt offentliga och privata verksamheter kan ansöka om projektbidrag två gånger per år.”
Citera
2021-06-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det är du som är megatrollet. Finns ingen hemsida kvar, inget telefonabonnemang (har ringt) och som sagt nu till leda även Facebook-sida helt inaktiv sen sept 2015.

Märkligt för en organisation som ska vara av hjälpkaraktär att göra sig så oanträffbar. RO finns bara som hjärnspöke för de/ni som vill ha det så. Å detta var huvudpunkten i TO:s "försvar" att JB kapitaliserat på sin dom genom bildandet av RO. Vilken super-BS
Nu har du fel. TO har inte nämnt RO. Han nämnde enbart att binninge kapitaliserat på sin dom. Det har jag nämnt i svar nyligen med citat.

Det du gör är en halmgubbe när du lägger till RO och diskuterar just den. Det brukar anses som rutten argumentation.
Citera
2021-06-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Menar du att RO aldrig har gett Binninge varken inkomster eller kändisskap?

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu har du fel. TO har inte nämnt RO. Han nämnde enbart att binninge kapitaliserat på sin dom. Det har jag nämnt i svar nyligen med citat.

Det du gör är en halmgubbe när du lägger till RO och diskuterar just den. Det brukar anses som rutten argumentation.

Sådant här har man att förhålla sig till

Om man svarar på just inlägg om RO från N.Armstark om Binninge fått inkomster därifrån
så ska man samtidigt tydligen enligt volvoellersaab undvika att diskutera just den för då är det rutten argumentation.

Att man diskuterar RO i samband med TOs uttalande är inte konstigt alls, det är ju i det sammanhanget JB har presenterat sig. Förut då. Så det borde ju varit pengar därifrån isf.
Sedan vad han personligen tjänat det kan man förstås spekulera i, men ser inte direkt några stora sponsorpengar (eller vad man nu ska kalla det) i relation till RO.
Citera
2021-06-03, 11:21
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Jag tror inte du vet hur det går till. Enl en artikel i SVT så är det ofta stora problem att få ut skadestånd med hjälp av brottsoffermyndigheten sedan många år:

” Grundprincipen är att gärningspersonen ska betala ut skadeståndet, men eftersom den dömda oftast inte har några tillgångar måste den brottsutsatta inte sällan se sig om efter andra alternativ. Under 2018 fick exempelvis Kronofogden in 13 239 mål där den brottsutsatta behövde hjälp att driva in sitt skadestånd och bara 3 963 betalades in, det vill säga knappt 30 procent.”

Brottsofferfonden är nåt annat, enl deras egen hemsida:

” Om Brottsofferfonden

Brottsofferfonden har sedan 1994 finansierat forskning och projekt för att öka kunskapen om brottsoffer och för att ge bättre bemötande och stöd till brottsoffer. Forskare, ideella organisationer samt offentliga och privata verksamheter kan ansöka om projektbidrag två gånger per år.”

Aha. My bad. Men Brottsoffermyndigheten står inte och faller med Binninge. Det är ju inte svårt att tänka sig att majoriteten av buset som döms inte har några tillgångar alls att mäta ut. Det ligger ju i sakens natur att det är ett önsketänkande. Ungefär som man hoppas att mördaren erkänner i en rättegång. Men det är ju en sak mellan regeringen och Brottsoffermyndigheten. Antar att det är justitieministern uppdrag att se över detta.

Oavsett det så jar ju Binninges skuld gått till kronofogden och tydligen betalat för sig den vägen. Saken är ur världen med andra ord. Varför han inte betalde på en gång vet vaken du eller jag, det kan vi bara spekulera om. Men det hör inte till saken.
Citera
2021-06-03, 11:29
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

Om man svarar på just inlägg om RO från N.Armstark om Binninge fått inkomster därifrån
så ska man samtidigt tydligen enligt volvoellersaab undvika att diskutera just den för då är det rutten argumentation.

Att man diskuterar RO i samband med TOs uttalande är inte konstigt alls, det är ju i det sammanhanget JB har presenterat sig. Förut då. Så det borde ju varit pengar därifrån isf.
Sedan vad han personligen tjänat det kan man förstås spekulera i, men ser inte direkt några stora sponsorpengar (eller vad man nu ska kalla det) i relation till RO.

Det är inte förbjudet för en ideell förening att betala ut löner. Men då verksamheten inte använts på minst sex år har ju knappast Binninge fått några pengar därifrån. Hade det förekommit verksamhet där som de inte betalat skatt eller avgifter på hade de dömts för det efter ett par år. Det hade vid det här laget framkommit.

En ideell förening kan tjäna pengar. Men bara om förtjänsten går vidare till exempel till ungdomsverksamhet eller någon slags behjärtansvärt ändamål. Men som sagt, föreningen är död utan att vara begraven. Varför den är kvar är svårt att säga. Jag har t ex ett företag som jag inte utnyttjat på många år. Varje deklaration måste jag ange att jag inte har någon verksamhet. Sen glöms den bort igen.

Binninge har säkert gjort ett och annat i sina dagar, men han är inte dömd för något och därmed är saken utagerad.
Citera
2021-06-03, 11:35
Medlem
Citat:

Nu är du fel ute. Jag säger att om man tolkar hans uttalande som att det enbart är RO är det halmgubbe eftersom han inte ens nämnde dem. Om du skriver att RO är ett exempel så blir det ok.

Fattar du vad jag menar? Du vände helt på mitt uttalande.
Citera
2021-06-03, 11:45
Medlem
Citat:
Aha. My bad. Men Brottsoffermyndigheten står inte och faller med Binninge. Det är ju inte svårt att tänka sig att majoriteten av buset som döms inte har några tillgångar alls att mäta ut. Det ligger ju i sakens natur att det är ett önsketänkande. Ungefär som man hoppas att mördaren erkänner i en rättegång. Men det är ju en sak mellan regeringen och Brottsoffermyndigheten. Antar att det är justitieministern uppdrag att se över detta.

Oavsett det så jar ju Binninges skuld gått till kronofogden och tydligen betalat för sig den vägen. Saken är ur världen med andra ord. Varför han inte betalde på en gång vet vaken du eller jag, det kan vi bara spekulera om. Men det hör inte till saken.
Tyvärr vill mogge inte göra nåt åt detta.
Jag, och troligen du och många andra skulle vilja ha det som i en del andra länder att utdömt skadestånd ges ut från staten till offret. Sedan får staten kräva busen på pengar. Då slipper offret jaga redan utdömt skadestånd.

Om han betalt eller inte vet jag inte. Enl en del uppgifter var han skyldig stora belopp för några månader sedan men att de nu ska vara betalt. Hade han inte betalt kan det vara ett tecken på dålig vandel. Om han betalt mycket tidigare så är det ett exempel på felaktiga rykten.
Citera
2021-06-03, 11:59
Medlem
Citat:

Du argumenterar som en gödselkastare. Det finns ingen som har påstått att Binninge idag får inkomster från RO. Man måste dock beundra din livliga fantasi!
Citera
2021-06-03, 12:03
Medlem
Citat:
Det är inte förbjudet för en ideell förening att betala ut löner. Men då verksamheten inte använts på minst sex år har ju knappast Binninge fått några pengar därifrån. Hade det förekommit verksamhet där som de inte betalat skatt eller avgifter på hade de dömts för det efter ett par år. Det hade vid det här laget framkommit.

En ideell förening kan tjäna pengar. Men bara om förtjänsten går vidare till exempel till ungdomsverksamhet eller någon slags behjärtansvärt ändamål. Men som sagt, föreningen är död utan att vara begraven. Varför den är kvar är svårt att säga. Jag har t ex ett företag som jag inte utnyttjat på många år. Varje deklaration måste jag ange att jag inte har någon verksamhet. Sen glöms den bort igen.

Binninge har säkert gjort ett och annat i sina dagar, men han är inte dömd för något och därmed är saken utagerad.
Binninge är dömd för våldtäktsförsök och misshandel. Det är motivet till att han startade RO. Han håller av någon anledning RO vid liv än idag. Jag undrar hur du har kommit fram till att organisationen inte har haft verksamhet på sex år?
Citera
2021-06-03, 12:17
Medlem
Citat:
Nu är du fel ute. Jag säger att om man tolkar hans uttalande som att det enbart är RO är det halmgubbe eftersom han inte ens nämnde dem. Om du skriver att RO är ett exempel så blir det ok.

joda jag förstår. Lite petigt, för skojs skull. Varken kuban eller du sa det som "enbart".
"när du lägger till RO och diskuterar just den"

Finns mycket att spekulera om, hur han ska ha tjänat på detta.
Men... vad jobbade Binninge med innan?

Blev detta hans karriär helt och hållet efter han blev dömd? Eller var han jurist redan innan?
Citera
2021-06-03, 13:03
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Binninge är dömd för våldtäktsförsök och misshandel. Det är motivet till att han startade RO. Han håller av någon anledning RO vid liv än idag. Jag undrar hur du har kommit fram till att organisationen inte har haft verksamhet på sex år?

Han är dömd och brottet avtjänat.
Han startade inte RO. Jag tror det var Billy Butt som startade det för många många år sedan. Men det är möjligt att föreningen fick en nystart för en femton år sedan ungefär. Han ansåg ju att han var oskyldig. Det gick inget vidare, så han verkar ha lagt ner verksamheten. Sedan är det möjligt att han och hans kompisar därifrån fortfarande umgås?
Det var väl fem sex år sedan föreningens sidor senast uppdaterades.
Hade någon använt föreningen för att tjäna pengar hade det synts i redovisningen.
Det är möjligt att Binninge och hans kompisar sitter och textar varandra privat och hyser agg mot Kristdemokraterna. Men man får inte glömma att gubben som sålde kåken till Ebba är god vän med en kärring som för åratal sedan brukade hyra ut en konferensanläggning till RO. Hon tänkte väl att de var bra för att försvara gubbens ångrande. Och så gick det som det gick. Binninge klev in och tog på sig ansvaret och ville ha betalt för gammal ost. Nu verkar han ha fått det och drar sig tillbaka igen.
Citera
2021-06-03, 13:54
Medlem
kubuns avatar
Citat:

Jag har inte letat upp intervjun men det var iaf den uppfattningen jag fick när han sa att JB kapitaliserat på sin dom. Vad annat finns det man kan tänka sig TO hade i åtanke? Det var ju även det ni Ebba-kjolhållare hävdar att han kapitaliserat på (eller?) så varför inte så TO - ja underförstått då eller för att uttrycka mig med snitsigt nu utgånget modeord - implicit
Senast redigerad av kubun 2021-06-03 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in