Citat:
Jag tror inte du vet hur det går till. Enl en artikel i SVT så är det ofta stora problem att få ut skadestånd med hjälp av brottsoffermyndigheten sedan många år:Du läser inte tillräckligt noga utan bara hasplar ur dig en massa.
Jag har aldrig försökt frikänna B postumt. Han är dömd och straffet är avtjänat. Finns inget mer att hämta där.
Möjligt att han inte har betalat brottsofferfonden. Frågan är; hur vet du det?
Offret får sina pengar från fonden och du får en räkning från polisen. Betalar du inte går den till kronfogden. Tjänar du pengar tar fogden en bit varje månad tills du är skuldfri. B verkar ju ha blivit skuldfri så det är väl bra. Alltså har han betalat sin skuld dit också.
Vill de tjafsa med Ebba så det deras problem. Förstår inte vad ni vill? Hatar ni honom så mycket får ni väl göra upp på tu man hand, här löser ni ingenting. Lycka till.
Jag har aldrig försökt frikänna B postumt. Han är dömd och straffet är avtjänat. Finns inget mer att hämta där.
Möjligt att han inte har betalat brottsofferfonden. Frågan är; hur vet du det?
Offret får sina pengar från fonden och du får en räkning från polisen. Betalar du inte går den till kronfogden. Tjänar du pengar tar fogden en bit varje månad tills du är skuldfri. B verkar ju ha blivit skuldfri så det är väl bra. Alltså har han betalat sin skuld dit också.
Vill de tjafsa med Ebba så det deras problem. Förstår inte vad ni vill? Hatar ni honom så mycket får ni väl göra upp på tu man hand, här löser ni ingenting. Lycka till.
” Grundprincipen är att gärningspersonen ska betala ut skadeståndet, men eftersom den dömda oftast inte har några tillgångar måste den brottsutsatta inte sällan se sig om efter andra alternativ. Under 2018 fick exempelvis Kronofogden in 13 239 mål där den brottsutsatta behövde hjälp att driva in sitt skadestånd och bara 3 963 betalades in, det vill säga knappt 30 procent.”
Brottsofferfonden är nåt annat, enl deras egen hemsida:
” Om Brottsofferfonden
Brottsofferfonden har sedan 1994 finansierat forskning och projekt för att öka kunskapen om brottsoffer och för att ge bättre bemötande och stöd till brottsoffer. Forskare, ideella organisationer samt offentliga och privata verksamheter kan ansöka om projektbidrag två gånger per år.”

joda jag förstår. Lite petigt, för skojs skull. Varken kuban eller du sa det som "enbart".