2021-06-03, 02:26
Medlem
landbandys avatar
När SD uttalade orden ,citat:
-Hon är Död ,emot min vilja.....

då funderar jag på VEM som ville döda henne ?och VAD som gjorde att han genomförde det hela trots att han inte ville att hon skulle dö ?

Sorgligt att han inte kunde stå emot att göra något som han egentligen inte ville !?

Det måste ju kännas bedrövligt sen efteråt ?

Men var han så pass styrd utav någon annan, så att han inte kunde tänka själv ??

(spekulation)
Citera
2021-06-03, 02:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
När SD uttalade orden ,citat:
-Hon är Död ,emot min vilja.....

då funderar jag på VEM som ville döda henne ?och VAD som gjorde att han genomförde det hela trots att han inte ville att hon skulle dö ?

Sorgligt att han inte kunde stå emot att göra något som han egentligen inte ville !?

Det måste ju kännas bedrövligt sen efteråt ?

Men var han så pass styrd utav någon annan, så att han inte kunde tänka själv ??

(spekulation)

Jag tror att han kanske menade att om Lena gjort som han ville så hade han
inte behövt döda henne. Men eftersom hon inte brydde sig om vad SD ville och inte
tog hans hot på allvar så blev han "tvungen" att döda henne, mot sin vilja.
Citera
2021-06-03, 02:53
Medlem
En hypotes: Om SD visste vem som utförde mordet och denne avvaktade på Hovrättsdomen om SD skulle frias. Hade det hänt då skulle eventuellt en okänd mördare gå fri, alternativt SD. Men p.g.a. av att SD fälldes ställdes allt upp och ned. De flesta hade ju förväntat sig en friande dom! Om SD visste vem som var den skyldige, då borde väl tidpunkten efter domslutet infunnit sig hos SD med att ange denne eventuellt okände skyldige. Om det nu funnits någon annan, då ville säkert denne tysta SD för gott. Ingen vill sitta så många år i fängelse utan man gjort allt för att rädda sitt eget skinn. Lena kanske hade nyligen träffat en ”ny” man. Är domslutet verkligen ställt mot allt tvivel? Grundar den sig på sannolika skäl eller 100 procentuella bevis som direkt kan härledas till gärningen och dess tidpunkt? Om SD var skyldig, varför stannar man kvar under lång tid i väntan på att ta sitt liv” när domen kommer! SD kunde väl ha tagit sitt liv för länge sedan om han inte orkat med ”bördan”. Man kan undra vilka konsekvenser det kan få om ”dialogerna” grundar sig på spekulationer istället för den bevisning som finns och som saknas. Domslutet togs väl med hjälp av en Tombola som fick syfta till att vara den som ”upprätthöll” förtroendet för det s.k. svenska rättsystemet.
Citera
2021-06-03, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionisten
En hypotes: Om SD visste vem som utförde mordet och denne avvaktade på Hovrättsdomen om SD skulle frias. Hade det hänt då skulle eventuellt en okänd mördare gå fri, alternativt SD. Men p.g.a. av att SD fälldes ställdes allt upp och ned. De flesta hade ju förväntat sig en friande dom! Om SD visste vem som var den skyldige, då borde väl tidpunkten efter domslutet infunnit sig hos SD med att ange denne eventuellt okände skyldige. Om det nu funnits någon annan, då ville säkert denne tysta SD för gott. Ingen vill sitta så många år i fängelse utan man gjort allt för att rädda sitt eget skinn. Lena kanske hade nyligen träffat en ”ny” man. Är domslutet verkligen ställt mot allt tvivel? Grundar den sig på sannolika skäl eller 100 procentuella bevis som direkt kan härledas till gärningen och dess tidpunkt? Om SD var skyldig, varför stannar man kvar under lång tid i väntan på att ta sitt liv” när domen kommer! SD kunde väl ha tagit sitt liv för länge sedan om han inte orkat med ”bördan”. Man kan undra vilka konsekvenser det kan få om ”dialogerna” grundar sig på spekulationer istället för den bevisning som finns och som saknas. Domslutet togs väl med hjälp av en Tombola som fick syfta till att vara den som ”upprätthöll” förtroendet för det s.k. svenska rättsystemet.
Jo tjena du. Läs domen så fattar nog också även du att dom hade på fötterna.

Han väntade i hopp om att bli frikänd och leva vidare utan några större samvetsproblem psykopat som han var.

Sökfunktionen numera är helt obegriplig, har sökt på Lundby i tråden men får ingen träff.
Varför nämns Lundby som en av två adresser den 28 Juni?
Senast redigerad av glendale 2021-06-03 kl. 03:23.
Citera
2021-06-03, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jo tjena du. Läs domen så fattar nog också även du att dom hade på fötterna.

Han väntade i hopp om att bli frikänd och leva vidare utan några större samvetsproblem psykopat som han var.

Sökfunktionen numera är helt obegriplig, har sökt på Lundby i tråden men får ingen träff.
Varför nämns Lundby som en av två adresser den 28 Juni?

Lundby är där SDs svärföräldrar har sin bostad
i Örebro. Folketorp är deras lantställe. Tydligen dog SD på det sist nämnda stället.
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-03 kl. 04:05.
Citera
2021-06-03, 04:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Kan det vara så att de som bestämmer i USA inte vill ha en mördares cacher aktiva?
Hur fungerar det med de arkiverade cacherna, är det då någon annan kan adoptera dem? Hur det går det till?
Citera
2021-06-03, 04:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
]Om man tror på någon så gör man det tills han själv erkänner.
Att någon blir dömd på indicier i en domstol ändrar inte på vad man tror.[/b]
Man tror på det man vill tro på.
Det var riktigt sant, vilken poet du är, riktig visdom.
Nu är det så att ibland måste man erkänna att man har haft fel, hur gärna man än inte vill tro att någon man älskar kan ha gjort någon annan människa så ont.
HD är inte någon ängel
Citera
2021-06-03, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan ju också försöka att skära av ett tjockt rep med en kniv. Inte alls så lätt som man tror.
Nu tycker jag att det känns konstigt om det var hängning och personen som var med SD blev misstänkt för mord, men OM det var det, då är det nog det första man försöker att göra,; lyfta upp personen för att försöka få av snaran.

Om det är högt upp är det ingen lätt utmaning.

Sedan tänker jag på vad du tog upp tidigare; att polisen förstås måste säkra sig själva, och ha koll på situationen. Det skulle ju i princip vara ett bakhåll. Om det har hörts skott eller man upptäcker att geväret saknas...

SD kanske inte ville låta sig gripas utan vidare.

"Försöka skära av ett tjockt rep med en kniv" ?

Det är besynnerligt hur inskränkta vissa människor är i sin tankeverksamhet. Deras sanna bild av en hängning är vilda västern, en gangster, en galge och ett 2 cm tjockt rep med en snara.

En "modern" hängning kan lätt utföras med en 1 mm tjock fiskelina (tål 150 kg) och är mycket lätt att skära av med en vass kniv. Dessutom är den lätt att hålla gömd tills det är dags.
Citera
2021-06-03, 06:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En vän till mig har löst bekymret ....

Halloj!

Fick följande svar när jag ställde frågan om varför Gbs tingsrätt hade ärendet som eg tillhörde Örebro:

Hej,

Målet mottogs av kvällsberedskapen i Göteborg på fredagskvällen då det var brådskande att offentlig försvarare förordnades. Det överlämnades sedan till Örebro som är behörig tingsrätt för detta ärende.

Med vänlig hälsning

Ha det!
Om jag förstår rätt så innebär det att Göteborg Tingsrätt har någon slags kvällsjour (som Örebro saknar) som även hanterar andra områdens akuta ärenden, dvs i det här fallet att utse en offentlig försvarare.
Citera
2021-06-03, 07:02
Medlem
En spekulation om hur det kan ha gått till i samband med att domen blev offentliggjord.

SD/SOA befann sig i Folketorp.

Båda är ute och jobbar på gården, på olika ställen. SD vill vara ensam när han tar emot samtal från advokaten. Det tar ett tag innan SOA börjar leta efter SD... det gemensamma 11-kaffet blir väldigt försenat och han börjar ana ugglor i mossen och går ut och letar.

SD får samtal från advokaten strax före 11 och han frågar var han är någonstans. SD får reda på utslaget och blir nog chockad. Avbryter samtalet bryskt.

Advokaten funderar på det här och misstänker att SD kan göra sig illa, ringer en polis och berättar var SD befinner sig. Därav omdirigeras patrull/er mot Folketorp vid 11.51.

På väg ut dit ringer patrullen eller från stationen 112 strax efter 12 och undrar om det kommit in något om ett dödsfall (vill höra om det kommit något samtal från gården).
Citera
2021-06-03, 07:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är nog inte helt otänkbart att Soa smockade till Stefan? Tänk besvikelsen att ha blivit så grundlurad under så lång tid.
För mig är det otänkbart.
SOA ändrar knappast åsikt efter domen.

Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Samtidigt förstår jag inte riktigt hur så väldigt många i tråden tycks se det som att den fällande domen skulle fungera som nån slags bevis som chockar de som trott på hans oskuld.

Jag menar tror man på nåns skuld eller oskuld så ändrar man väl inte uppfattning för att rätten dömer si eller så?

Såvida det inte kommit fram helt nya uppgifter och bevis.
Och det har det väl inte gjort här eller? (Rätta mig om jag har fel).
Den enda orsak jag kan tänka mig till att SOA skulle mörda SD är för att skydda sin dotter.
Det är inte säkert att SOA har trott på att SD är oskyldig.
Han kan ha gett sken av att stå på hans sida för att han ville att han skulle bli frikänd, trots att han har mördat (för HD:s skull).
Det kan bero på att HD ville återförenas med SD och SOA stödde det.

Om SD sedan i och med domen hotade att avslöja andras (HD:s?) inblandning i mordet så var hans öde beseglat.
Citera
2021-06-03, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
För mig är det otänkbart.
SOA ändrar knappast åsikt efter domen.

Den enda orsak jag kan tänka mig till att SOA skulle mörda SD är för att skydda sin dotter.
Det är inte säkert att SOA har trott på att SD är oskyldig.
Han kan ha gett sken av att stå på hans sida för att han ville att han skulle bli frikänd, trots att han har mördat (för HD:s skull).
Det kan bero på att HD ville återförenas med SD och SOA stödde det.

Om SD sedan i och med domen hotade att avslöja andras (HD:s?) inblandning i mordet så var hans öde beseglat.

Exakt den orsaken har jag också funderat på. HDs och barnbarnens skull samt hela klanens rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in