Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag kräver inte HLR av den som hittar SD, har öht inte nämnt det.
Om du sen har lust att lägga variabler förklaringar för den här misstänkta mannen, fine for me.
Jag skriver i huvudsak om att turerna kring larm förefaller väldigt annorlunda.
Haha, vem har pratat om HRL av den som hittat SD? Inte jag. Vet inte varifrån du har fått det? Variabler för den misstänkte mannen? Vet inte hur du läser mitt inlägg?
Du skrev:
"
Det vore väl ännu mer underligt om SD uppfattas vara en skottskadad person att inte larma 112 och ambulans?
Även relaterat till återupplivning och de påbörjat HLR först efter 10 min då han anträffas död."
Naturligtvis måste man tänka på vilka situationer som kan vara tänkbara, om man ska spekulera varför inte personen larmade 112 och varför man påbörjat HLR efter 10 minuter.
Citat:
De facto omdirigeras patrullen som ringer SOS och frågar om de fått larm ang avliden person.
Om SD avvikit och inte hittas är det till att dra långa växlar snabbt, men för all del.
Vi vet inte i nuläget varför man ringer in och kollar med SOS om de fått in något larm om död person. Vet inte varifrån du fått uppgiften att det är patrullen som ringer?
"
Kenneth Johannesson berättar att man redan klockan 12.12 frågar SOS alarm om det inkommit några samtal om avliden person men att det inte finns någon sådan information."
https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
Visst, det är det troliga, men man kan också börjat kolla på egen hand varför SD inte finns i hemmet. Förmodligen är det strax före patrullen omdirigeras som samtalet inkommer om att SD finns på Folketorp.
Man kan då fråga sig varför polisen ringer till SOS för att kolla detta? Vilka uppgifter har polisen fått och av vem? Hur har de fått veta att SD är där?
NA:
"
11.51: En patrull meddelar att de påbörjat sitt uppdrag och är på plats i bilen. De omprioriteras direkt till en ny adress.
12.12: Koll med SOS alarm, inget samtal om dödsfall har kommit in."
Citat:
Men om du hör ett skott (som du nämner), hittar nån död så är väl ofta den spontana reaktionen att kasta sig på mobilen och ringa 112?
Jag kan inte säga hur jag skulle reagera, mne troligen skulle jag springa ut för att kolla? Min första tanke skulle vara att SD har skadat sig (om han just gått ut och det finns vapen på gården). SD har ju just fått en fällande dom...
Jag skulle nog vilja se om jag kunde göra något och jag tror att det skulle komma från ryggmärgen.
Citat:
"Skadad och skadad"...
Med skadad menas kroppen såsom det uttryckts att det fanns och med HLR menas att nån (troligen polis) bedömer att det ska startas upp. I väntan på ambulans som larmas, om de nu inte avbryter tidigare.
Vi vet givetvis inte hur han dog men det dröjer 10 minuter innan HLR påbörjas.
Ja, och vi vet som sagt inte omständigheterna och parametrarna runt varje minut. Jag utgår från att polisen inte stod och rev sig i håret i 10 minuter, utan det handlade om förslagsvis: säkra platsen om det fanns risk at SD hade vapen, hitta kroppen, skära ner kroppen, stoppa bödning eller liknande.
Det var polisen som startade Hjärt-lung räddningen, enligt NA.
Citat:
Han kan knappast ha sett ut som om det vore lönlöst. Stel som en pinne, huvudet bortblåst eller annat mer påtagligt.
Naturligtvis var han inte likstel eller hade andra tecken som skulle betyda att det var lönlöst.
Men jag är ganska övertygad om att både polis och ambulanspersonal gör sitt bästa att rädda en person om det finns minsta chans. Man kan inte alltid lätt avgöra om en person är helt utom räddning eller inte.
Medan en person utan sådan utbildning kanske tror att det är kört.