2021-06-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har de säkert, han skriver väl ett mail så sent som på mordkvällen då han är traktens mest upptagne man.
Det berörde nåt besök ang USA-resan.

För övrigt har de rest flera ggr till USA ihop innan dess.

Hovrätten verkar ha missat det här att han var traktens mest upptagne man?
Tänkte du har lagt rätt mycket fokus på det så värt en kommentar?
Citera
2021-06-02, 21:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hovrätten verkar ha missat det här att han var traktens mest upptagne man?
Tänkte du har lagt rätt mycket fokus på det så värt en kommentar?
Kliv ner.

Han är väldigt upptagen och han förmedlar först efter mordet att han inte hinner med att komma.

Jag antar du vet vid det här laget att han dömdes, att de jämförde med natt 11-12 maj också?

Touche.
Citera
2021-06-02, 21:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag kräver inte HLR av den som hittar SD, har öht inte nämnt det.
Om du sen har lust att lägga variabler förklaringar för den här misstänkta mannen, fine for me.

Jag skriver i huvudsak om att turerna kring larm förefaller väldigt annorlunda.

Haha, vem har pratat om HRL av den som hittat SD? Inte jag. Vet inte varifrån du har fått det? Variabler för den misstänkte mannen? Vet inte hur du läser mitt inlägg?

Du skrev:

"Det vore väl ännu mer underligt om SD uppfattas vara en skottskadad person att inte larma 112 och ambulans?
Även relaterat till återupplivning och de påbörjat HLR först efter 10 min då han anträffas död
."

Naturligtvis måste man tänka på vilka situationer som kan vara tänkbara, om man ska spekulera varför inte personen larmade 112 och varför man påbörjat HLR efter 10 minuter.

Citat:
De facto omdirigeras patrullen som ringer SOS och frågar om de fått larm ang avliden person.
Om SD avvikit och inte hittas är det till att dra långa växlar snabbt, men för all del.

Vi vet inte i nuläget varför man ringer in och kollar med SOS om de fått in något larm om död person. Vet inte varifrån du fått uppgiften att det är patrullen som ringer?

"Kenneth Johannesson berättar att man redan klockan 12.12 frågar SOS alarm om det inkommit några samtal om avliden person men att det inte finns någon sådan information."

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod

Visst, det är det troliga, men man kan också börjat kolla på egen hand varför SD inte finns i hemmet. Förmodligen är det strax före patrullen omdirigeras som samtalet inkommer om att SD finns på Folketorp.
Man kan då fråga sig varför polisen ringer till SOS för att kolla detta? Vilka uppgifter har polisen fått och av vem? Hur har de fått veta att SD är där?

NA:
"11.51: En patrull meddelar att de påbörjat sitt uppdrag och är på plats i bilen. De omprioriteras direkt till en ny adress.

12.12: Koll med SOS alarm, inget samtal om dödsfall har kommit in.
"

Citat:
Men om du hör ett skott (som du nämner), hittar nån död så är väl ofta den spontana reaktionen att kasta sig på mobilen och ringa 112?

Jag kan inte säga hur jag skulle reagera, mne troligen skulle jag springa ut för att kolla? Min första tanke skulle vara att SD har skadat sig (om han just gått ut och det finns vapen på gården). SD har ju just fått en fällande dom...
Jag skulle nog vilja se om jag kunde göra något och jag tror att det skulle komma från ryggmärgen.

Citat:
"Skadad och skadad"...
Med skadad menas kroppen såsom det uttryckts att det fanns och med HLR menas att nån (troligen polis) bedömer att det ska startas upp. I väntan på ambulans som larmas, om de nu inte avbryter tidigare.
Vi vet givetvis inte hur han dog men det dröjer 10 minuter innan HLR påbörjas.

Ja, och vi vet som sagt inte omständigheterna och parametrarna runt varje minut. Jag utgår från att polisen inte stod och rev sig i håret i 10 minuter, utan det handlade om förslagsvis: säkra platsen om det fanns risk at SD hade vapen, hitta kroppen, skära ner kroppen, stoppa bödning eller liknande.
Det var polisen som startade Hjärt-lung räddningen, enligt NA.

Citat:
Han kan knappast ha sett ut som om det vore lönlöst. Stel som en pinne, huvudet bortblåst eller annat mer påtagligt.

Naturligtvis var han inte likstel eller hade andra tecken som skulle betyda att det var lönlöst.
Men jag är ganska övertygad om att både polis och ambulanspersonal gör sitt bästa att rädda en person om det finns minsta chans. Man kan inte alltid lätt avgöra om en person är helt utom räddning eller inte.
Medan en person utan sådan utbildning kanske tror att det är kört.
Citera
2021-06-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det är en väsentlig skillnad på en polis och en privatperson. Det kan vara så enkelt att den som var där tyckte att om SD vill ta livet av sej så är det hans beslut och det angår ingen annan, Det var kanske därför han blev anhållen, polisen kanske tyckte att han betedde sej passivt och likgiltigt vid självmordet.

Inte alls fel tänkt av dig att ett sånt scenario kan vara relevant. Rätt ska vara rätt...
Citera
2021-06-02, 21:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har funderat på om någon bett honom ta livet av sig och riggat möjligheterna för honom? Sina eventuella hemligheter skulle han ta med sig in i Döden? Eller avslöja? Vi vet inte om han hängde sig eller sköt sig eller något annat. Spelar ingen roll. Sorgligt är det ändå att han är död, tycker jag. Men en naturmänniska som SD skulle garanterat må jättedåligt av att vara inspärrad. Tror han tänkte så.

Det intressanta är om han har förberett ett elektroniskt självmordsbrev (som han kanske inte trodde skulle behövas). I brevet kan han ha avslöjat sånt som skulle kunna vara till stort besvär för en eller ett par andra personer. Det lär framkomma så småningom i så fall.

Eftersom dödsfallet kom i samband med att SD fått besked om domen, tror jag att beslutet var helt hans eget.
Han har tidigare haft hemska förslag till hur han kan lösa problem, och döden har alltid varit ett sådant.

Själv kan jag inte förstå att man inte skulle kuna stå ut med att sitta inne elva år, med tanke på barnen. Det finns ju ett liv efter 58 med allt vad det innebär.

Därför tror jag att det finns andra faktorer än förlust. Det är att ha fallit så djupt från "tronen" och vetskapen om att han inte kan styra och bestämma något alls över någon eller sig själv.

Sorgligt är det för alla involverade, allt. Från början till slut.
Citera
2021-06-02, 21:44
Medlem
Citat:
Kliv ner.

Han är väldigt upptagen och han förmedlar först efter mordet att han inte hinner med att komma.

Jag antar du vet vid det här laget att han dömdes, att de jämförde med natt 11-12 maj också?

Touche.

Jaha du vrider det så? Men du har ju varit inne på övertid, gym, JG-besök psv att han gjort sig så busy.

Att han var upptagen sen vet vi. Med att mörda henne. Det var han super busy med.

Touché? Ja han dömdes men du verkar inte ha läst domen så noga.

Ja de nämnde kort att det var en sån typisk kväll de brukade mötas upp på spontant eller planerat. Likt de senaste sex åren.
Sen nämndes de datumen i ett längre segment kopplat till DNA/ringen och hur ringen hanterats och vilka hon träffat osv. Sex på kontoret m.m.

Men citera gärna ut domen och förtydliga om de drog några fler växlar på det som är i våg med det som du lagt fram i tråden här att det är kopplat till planering/repetition/plan A osv.
För det nämner de inte ett ord om.
De menar dock i nån bisats att SD varit ”orolig” då han ringde om bakhållet.

Men som sagt visa gärna hur de var mer på ”din” linje än ”min” linje angående det som hände kvällen/natten 11/5.
Citera
2021-06-02, 21:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan ju också försöka att skära av ett tjockt rep med en kniv. Inte alls så lätt som man tror.
Nu tycker jag att det känns konstigt om det var hängning och personen som var med SD blev misstänkt för mord, men OM det var det, då är det nog det första man försöker att göra,; lyfta upp personen för att försöka få av snaran.

Om det är högt upp är det ingen lätt utmaning.

Sedan tänker jag på vad du tog upp tidigare; att polisen förstås måste säkra sig själva, och ha koll på situationen. Det skulle ju i princip vara ett bakhåll. Om det har hörts skott eller man upptäcker att geväret saknas...

SD kanske inte ville låta sig gripas utan vidare.

Nej det vet alla som har försökt med det.

Bara för skojs skull så tog jag och ringde polisen nu ikväll bara för att höra om dom kommer fram till en hängd person och skär ner hen ensam. Svaret blev NEJ, standard procedur är att som första man fram till den hängde så lyfter man upp personen tills kollegorna kommer och hjälper till, Varför proceduren går till så är ganska enkel, Om man som förste man skär ner den hängde och hen landar på en sten eller kroppen börjar rulla så kan det uppstå skador på kroppen som gör det svårt för rättsläkaren att skilja på vilka skador som uppstod vid hängning eller själva fallet,Nästan alltid så utgår polis alltid att det rör sej om ett misstänkt dödsfall.
Citera
2021-06-02, 21:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag tror personligen att han hängde sig på låg höjd, typ "halvsittande". I de få fall jag tagit del av har det varit så (snara i tak och undansparkad stol har jag faktiskt bara sett på film).
Då går det inte utesluta mord lika lätt heller, någon kan ju ha strypt honom bakifrån och arrangerat det som en hängning exempelvis.

Ja, det är ju den här biten att man inte kunde utesluta mord som ställer till det.

Kan ju ha varit knivskärning också?

Eller som sagt sjutvapen.

Undra om vi någonsin får veta. Egentligen spelar det ingen roll.

Det enda jag hoppas är att den person som nu är misstänkt frias helt från misstankar och att självmordet var såpass långt från boningshuset att sommarstället inte känns förstört. Det har väl varit en plats för att samlas och vara på semester. Flickorna har kommit dit.
Citera
2021-06-02, 21:48
Medlem
Tänk om någon verkligen ringde polisen kl 11.18. Och den personen var SD ,som kanske ville förmedla
några sista dräpande ord...vad var det han sa polisen(glömt namnet) -"Jag kommer inte berätta vad som sades i samtalet"- nåt sånt. Ock efter det tog han livet av sig och mannen som också var på Folketorp ringde strax innan omdirigeringen 11.51. Då var SD död.
Citera
2021-06-02, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Den som var polis, som tog emot samtalet, behöver inte nödvändigtvis ha varit polis i Örebro? Kan det vara därför som ingenting stämmer och att ärendet hamnade i Göteborg?

En vän till mig har löst bekymret ....

Halloj!

Fick följande svar när jag ställde frågan om varför Gbs tingsrätt hade ärendet som eg tillhörde Örebro:

Hej,

Målet mottogs av kvällsberedskapen i Göteborg på fredagskvällen då det var brådskande att offentlig försvarare förordnades. Det överlämnades sedan till Örebro som är behörig tingsrätt för detta ärende.

Med vänlig hälsning

Ha det!
Citera
2021-06-02, 21:49
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej det vet alla som har försökt med det.

Bara för skojs skull så tog jag och ringde polisen nu ikväll bara för att höra om dom kommer fram till en hängd person och skär ner hen ensam. Svaret blev NEJ, standard procedur är att som första man fram till den hängde så lyfter man upp personen tills kollegorna kommer och hjälper till, Varför proceduren går till så är ganska enkel, Om man som förste man skär ner den hängde och hen landar på en sten eller kroppen börjar rulla så kan det uppstå skador på kroppen som gör det svårt för rättsläkaren att skilja på vilka skador som uppstod vid hängning eller själva fallet,Nästan alltid så utgår polis alltid att det rör sej om ett misstänkt dödsfall.

Och sedan gör de HRL?
Citera
2021-06-02, 21:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tänk om det faktiskt var de tre Mållgorna som återvänt?
Nej, jag tror han hade allt genomgånget och klart och hade nog tänkt slå på stort med cacherna runt gården, märkligt stt onte HD eller JG tagit dem?

Mållgorna flög sin väg med SD och jag tror att även problemlösningsmetoden mord är borta med honom.

Det är min tro iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in