2021-06-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag är nyfiken på vad på platsen/ kroppen som riktat deras misstankar mot SOA.

Men det är väl inte heller bekräftat, att det var SOA (även om det är troligt)
Citera
2021-06-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Men det är väl inte heller bekräftat, att det var SOA (även om det är troligt)
Ingenting öht är bekräftat.

Allt vi hade var ett klockslag och foton på ett område. Klockslaget visade sig vara helt fel. Den här tråden kommer inte veta någonting i detta tidigare än massmedia. Även om det fortsatt är troligt att det är SOA det handlar om iom plats och viss logik.
Citera
2021-06-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Blir verkligen förvånad.
Av flera skäl.

Men då vet de något som vi inte vet...

Gett honom nyckeln till vapenskåpet?
Jag har lite svårt att tro det, kanske mest pga av just det tillfället.
Det var väl bara några dagar innan han satt med på rättegången och sa de där orden "Rät ska vara rätt" till NAs reporer.

Jag borde skrivit erfarna och kunniga snarare än insatta. Kvalificerade gissare.
(Som jag iof tänker har viss insyn i andra fall där det varit oklart om det handlat om suicid eller mord och därmed ha lite på fötterna).

Kanske SOA hjälpt SD ekonomiskt "under bordet" den här tiden.
Att han beräknande eller i stundens hetta bragt SD om livet känns ändå lite långsökt.

LWs anhöriga kan tydligen kräva dödsboet på skadeståndet även om domen inte vunnit laga kraft enligt en tingsfiskal som jag pratade med.
Citera
2021-06-02, 23:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ah okej. Tekniker brukar iof jobba på platsen även efter att kroppen förts bort.

Angående jourläkare på OB-tid så finns både regionens jourläkare (huruvida de är knutna till en vårdcentral just när de har jour vet jag inte) och jourhavande rättsläkare/ pykiatriker (i min region är de sistnämnda en och samma och bistår polisen med att exempelvis se om en anhållen ska föras till häktet eller psyk).

Är det klarlagt att SD sköt sig? Vid suicid med skjutvapen kan skadebilden (som du men inte alla andra antagligen vet) variera mellan att stora delar av huvudet (exempelvis allt utom ansiktet) är helt bortskjutet till att huvudet liksom ser deformerat och förstorat ut.

Det beror ju mycket på vilket vapen som använts. Även vilken vinkel osv.

Det är ju ovanligt att en sån scen föranleder att en utomstående misstänks och grips på plats. Jag är nyfiken på vad på platsen/ kroppen som riktat deras misstankar mot SOA.
Vi vet eg minimalt, ej mer än trådppgifter.

Platsen förefaller dock vara Folketorp iom bild i media och sen jämfört med flygfoto.

Resten är fr tråden om mer specad plats via foto (bakom vedhög, i skogsbryn, vid äng drygt 150 fr bostadshuset).
Sen en uppgift om skjuten.

Med tanke på 10 min innan HLR-start och att det påbörjas öht, så undrar jag dock kring kvävning (stryp, häng).

Hittade ett annat foto nu:
https://orebrotribune.se/wp-content/uploads/2021/05/D%C3%B6dsfall_%C3%96stern%C3%A4rke_1-768x512.jpg
Senast redigerad av develi 2021-06-02 kl. 23:02.
Citera
2021-06-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Ser att i vissa fall kan ett ärende tas upp i den tingsrätt där den misstänkte har sin bostadsort. Målsäganden är avliden här så just dennes bostadsort behövs inte tas hänsyn till i detta fallet. T ex.

Oklart ändå varför målet tas i Gbg tingsrätt.

Om det skulle handla om t ex praktiska skäl för MT här och denne är bosatt i Gbg, vem kan det då handla om? Några uppslag?

Hm, är väl trög men kartan visar området för hovrätten i Jönköping, där Örebro (men inte Göteborg) ingår. Målet, som knappast kan vara något annat än det som handlar om misstänkt brott vid Stefan D:s död, tas av någon anledning upp av tingsrätten i Gbg.
Oj, slarvigt av mig, det missade jag helt. Det är en mycket intressant fråga
Citera
2021-06-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tyvärr magert men tack för att du har koll. Risken finns ja, att det läggs ner. Antar de väntar in prel rättsmedicin och sen NFC.

Förvånades att de släppte klockslag idag, alltid nåt, men det blev snarare mer luddigt.

Vadå risken finns.
Det är väl skönt om ingen är inblandad i SDs död och att man kan styrka att det var självmord.
Bra för SDs barn framförallt och att ingen mer har gjort sig olycklig på den mannen.
Citera
2021-06-02, 23:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja. Precis som även jag sa så händer det alltså att jourläkare väljer att inte tillkalla polis även då dödsorsaken omöjligt går att fastställa vid yttre besiktning exempelvis om kroppen legat länge eller om personen haft en underliggande sjukdom. Ibland i mitt tycke sker detta i enstaka fall allt för lättvindigt.
Jag har sett tre, fyra såna fall under 2020-2021 i tjänsten.

Jag funderar på vilka tecken på eller kring SDs kropp som fick polisen att häkta SOA.

Kan kanske vara omständigheter som inte har med SDs kropp att göra.

T ex att vapnet är borttaget från kroppen, ligger en bit från platsen eller t om medtaget till huset.

Precis som det skulle kunna göra i andra brottsfall där kroppen på plats inte verkar vara annat än naturlig död eller självmord, men något annat dom avslöjar att något har hänt.

Stökigt i huset, omkullvräkta möbler, att det saknas saker eller att det saknas en stol att klättra upp på vid hängning.
Citera
2021-06-02, 23:24
Medlem
Jag tycker att det mesta pekar mot att det handlar om hängning. Om personen som var på gården tillsammans med Stefan hade skurit ner honom innan polisen kom så hade han säkert strypmärken på halsen vilket gjorde att polisen fattade misstankar om mord. Om han var hängd på hög höjd så kan ju kroppen även ha skadats om personen skar ner honom. Om polisen anträffade den döda kroppen liggandes på marken med strypmärken är det inte heller konstigt att de påbörjade HLR.

Angående mordet på Lena, så har jag nu läst domen och tycker att den ger en bra och samlad bild över att det inte kan ha varit någon annan än Stefan som utförde mordet. Eftersom de hittade sperma från Stefan på kjolen så gissar jag att de hade någon form av sex bakom planken innan mordet. Kanske spelade LW in samlaget på sin mobil och hotade med att skicka det till HD? Det skulle ju förklara varför han var så mån om att få med sig mobilen därifrån. Han visste ju dessutom att hon spelat in honom vid tidigare tillfällen.
Citera
2021-06-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ingenting öht är bekräftat.

Allt vi hade var ett klockslag och foton på ett område. Klockslaget visade sig vara helt fel. Den här tråden kommer inte veta någonting i detta tidigare än massmedia. Även om det fortsatt är troligt att det är SOA det handlar om iom plats och viss logik.

Vilket klockslag gäller nu?
Citera
2021-06-02, 23:36
Medlem
Om SD blivit omhändertagen och fängslad, hade han kommit till Kumla fängelse då?
Tänkte att han då även skulle få konfronteras med sin granne P. Morit*en.
För visst jobbar denne där?
Citera
2021-06-02, 23:39
Medlem
Heter en cache "död ved lever"?

Om man vill analysera dess innebörd så kan småhåren resa sig lite:

Citat:
Död ved ger levande skog
Synen på död ved i den svenska skogen har förändrats över tid. Från att ha varit en resurs för att utvinna tjära, kol och brännved, till att bli en pesthärd som måste städas bort, betraktas den i dag som en viktig resurs för biologisk mångfald. Ett dött träd är ett på samma gång i högsta grad levande träd. Det är en våldsam och fantastisk värld, där varje ruttnande stock och stubbe utgör bostad för miljontals bredkäftade varelser.

Skoningslösa insekter och lömska svampar äter sig in under barken och vidare ner genom vedlager efter vedlager. Arméer av baggar bryter ner allt motstånd, här dödas och älskas det med samma friska humör.
– Det finns över tusen skalbaggsarter som är helt beroende av döda träd, berättar entomologen Bengt Ehnström som tillbringat snart 60 år med näsan över gamla stubbar.

Enkelt uttryckt är död ved träd som har dött, eller döda grenar och toppar på levande träd. Den kan delas upp i grov död ved eller klen död ved. Den grova veden kan finnas kvar i många år, och utgör livsmiljö för många olika arter av insekter, svampar, lavar, fåglar och däggdjur.

När det storskaliga skogsbruket infördes minskade mängden död ved i snabb takt. I det nutida skogslandskapet är det en bristvara, vilket gått ut över många arter med den döda veden som livsvillkor. Få träd når numera en så hög ålder att de dör en naturlig död.
Från holmen.com

Kryptiskt...?
Hela raddan av cacher runt gården verkar ha en aura av mystik över sig och har ett underliggande budskap till de som lockas dit.
Men till vem?

Edit: Hette nån nånting med "hängning" eller "hängande" också (kan minnas jättefel och hittar inte listan nu) ? Då blir det ännu kusligare om man är benägen att läsa in eller övertolka.
Senast redigerad av uncommon-name 2021-06-03 kl. 00:18.
Citera
2021-06-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilket klockslag gäller nu?
Fanns artikel tidigare idag, kolla notknapparens inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in