2021-06-02, 15:31
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
[...]Man sade nog DDR i många länder, kan jag tänka mig. Eller kallades landet nåt annat på andra språk?

[...]

Inom den globala frankofonin var landet officiellt känt som RDA (République démocratique allemande), i Italien som RTA, i den lusofona världen som RDA osv.
Beteckningen DDR var mest gångbar i Tyskland och Sverige.
Citera
2021-06-02, 15:53
Medlem
Huntsmans avatar
"Styrkekramar" va f-n är detta för typ av kramar egentligen, extra hårda?
"Hen" är en anglosaxisk höna, inget annat.
"Ljusmanifestation" Tragisk & defatistisk reaktion som ALLTID MYNNAR UT I INGENTING ALLS.
"HBTQ"= Sexuellt förvirrad.
"Klimatförändringen" i som att det inte finns naturliga vädervariationer
"Klimatomställningen" en strävan mot ett odefinerbart Nirvana, men Gretorna blir ändå aldrig nöjda.
"Vargvärnare" Idioti, vargen i Sverige behöver inte värnas, endast skjutas.
"Tack snälla" = Tack dumma?
"Kontantfritt", vilket indikerar en slags befrielse, korrekt benämning är förstås "Kontantlös" vilket indikerar ett stort tillkortakommande på dylika etablissemang, vilket bör leda till bojkott.
"Flyktingar", 99% är ekonomiska migranter, inget annat.
Citera
2021-06-02, 22:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
"Kontantfritt", vilket indikerar en slags befrielse, korrekt benämning är förstås "Kontantlös" vilket indikerar ett stort tillkortakommande på dylika etablissemang, vilket bör leda till bojkott.

Nej, korrekt är ju just kontantfritt eftersom det är precis vad de affärer och verksamheter, som inför det, blir. De blir fria från att behöva hålla och hantera kontanter.
Citera
2021-06-02, 22:39
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, korrekt är ju just kontantfritt eftersom det är precis vad de affärer och verksamheter, som inför det, blir. De blir fria från att behöva hålla och hantera kontanter.

Men med sådant newspeak ställer man sig på kapitalägarnas, bankernas och näringslivets sida, inte på medborgarens. Det finns många kontantbärande medborgare som menar att det är de som får bära bördan av handlarnas frihet.
Citera
2021-06-02, 22:49
Medlem
Citat:
Det är därför det strävas efter att förkorta. Att inte FN kallas UN beror ju på att förkortningen FN satte sig tidigt. Däremot användes inte någon svensk förkortning för Amerikas förenta stater
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
USA heter det väl över hela världen? Alla vet vad USA är för nåt.
Citat:
De flesta länder använde namnet motsvarande Östtyskland på deras respektive språk.
Sant och väldigt intressant.

Minns hur förvirrad jag blev som liten första gången jag såg gammal hockey med USA och Soviet.
USA hette alltid USA.
Soviet var svårare. På tröjorna stod det CCCP. Amerikanska kommentatorerna sa USSR. Mamma och pappa pratade om Soviet. Fattade ingenting.

När det gäller DDR har jag också bilden, baserat på vad mina släktingar från olika generationer säger, att man under 60-70 sa Östtyskland och först under 80 började säga DDR
(Jag vill inte ge cred åt dom men kanske kan va så att Fredrik & Filip bidrog lite till DDR-termens utspridning ända sedan de blev poppis och kallat 80-talets tråkigare delar för "DDR-Sverige")
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-06-02 kl. 22:55.
Citera
2021-06-02, 22:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman

Håller med. Jämför "barnlöst äktenskap" och "barnfritt äktenskap".

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Men med sådant newspeak ställer man sig på kapitalägarnas, bankernas och näringslivets sida, inte på medborgarens. Det finns många kontantbärande medborgare som menar att det är de som får bära bördan av handlarnas frihet.

Just så. Som tur är kan man rösta med fötterna...
Citera
2021-06-02, 22:56
Bannlyst
Citat:
De flesta länder använde namnet motsvarande Östtyskland på deras respektive språk. Kan jämföras med att det ofta i engelska sammanhang användes beteckningen Russia för Sovjetunionen (vilket ju var helt fel, men ändå användes).

Detta med att kalla landet DDR kom i Sverige mer mot slutet, alltså under 80-talets senare hälft, strax före upplösningen.

Sovjetunionen täckte i stort sett det för- och efterrevolutionära Rysslands yta, så det var väl mest ett formellt fel. Östtyskland är ju betydligt mer fel om man vet att Östprovinserna är de som till största delen förlorades (Pommern, Schlesien, Ostpreussen, Västpreussen, Posen/Wartheland).
Citera
2021-06-02, 22:57
Bannlyst
Citat:

Och så blir det lika fritt som i Tjingtjongland med socialpoäng och sådär alltefter ens konsumtion.
Citera
2021-06-02, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Just så. Som tur är kan man rösta med fötterna...

Jag önskar att jag vore 20. Bara lämna detta sjuka skitland och aldrig återvända. Grekiskan eller spanskan eller vad det blir om jag orkar skulle också gå in mycket lättare.
Citera
2021-06-02, 23:06
Medlem
Citat:
Text-tv skriver i dag om Zinedine Zidane och dennes jobb som tränare för Real Madrid: ”Jag lämnar eftersom jag känner att klubben inte längre har förtroende för mig.”

Har svenska journalister än en gång suttit med ögonen i The Guardian?
Normalt sett ”slutar” man (på) ett jobb. ”Jag slutar för att de inte tror på mig”, hade varit bättre svenska.

”Lämna” är inte något intransitivt verb, till skillnad från engelskans ”leave”. Många svävar i villfarelsen att engelskans regler gäller även svenskan; vill en jämföra svenskan med andra språk göre man det med större fog med tyskan.
Måste erkänna att jag inte instinktivt fattar skillnaden.

somna, brinna, regna, njuta är intransitiva verb. Fattar skillnaden - man kan inte "somna dig" eller "regna dig" men man kan "lämna dig".

Men hur är det annorlunda på engelska vs svenska?
"leave you" eller "lämna dig" är väl på samma nivå, precis som "leave my job" och "lämna mitt jobb"

PS: håller med om att "jag ska lämna mitt jobb" låter som nån slags oklar överlämning, kanske man ska bort över veckan - långtifrån lika tydligt som "jag ska sluta på mitt jobb".
Fast det går att säga på ett vis jag tycker låter okej också.
A:"Hur gör du med ditt jobb som kassör?" B: "Jag ska lämna ICA" låter ju inte helt tokigt.
Fast kanske jag då som är färgad av anglocismer.
Citera
2021-06-02, 23:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag önskar att jag vore 20. Bara lämna detta sjuka skitland och aldrig återvända. Grekiskan eller spanskan eller vad det blir om jag orkar skulle också gå in mycket lättare.

I Tyskland har dom fortfarande kontantfritt nästan överallt, man kan till och med betala hotellrum kontant - och det går knappast här längre. Och tyska kan du ju redan!
Citera
2021-06-02, 23:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Man ställer sig på ingens sida. Det handlar bara om att kallt konstatera att det är verksamheterna som gjort sig kontantfria så ordet är helt överensstämmande med verkligheten. Vad man sedan tycker om den verkligheten är en helt annan sak och har inget med språk att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Precis kontantfritt motsvarar barnfritt i den meningen att verksamheten respektive de tu valt bort kontanter i ena fallet och barn i andra fallet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-06-02 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in