Citat:
Ursprungligen postat av
Korneliaa
Just det här med att man inte minns starka, traumatiska händelser i livet. Hört eller läst att det snarare ofta är tvärtom. Man har ofta väldigt starka och klara minnen av sådana upplevelser som har påverkat en starkt. Att t.ex mörda någon är inte något man vanligtvis glömmer eller förtränger. Är övertygad om att R har tydliga minnen av hur E dog, och i någon grad måste det hemsöka henne på natten när hon sluter ögonen. Trots att hon inte hade några känslor för E, eller rent av tyckte illa om henne, så har trots allt ett barn dött under hennes tak.
Jag tror också att R har väldigt starka bilder av vad som hände de dagarna. Speciellt hur E såg ut när ögonen rullade bakåt osv, hon ville ju inte se E död enligt Patrik så han tog ju hand om liket efteråt. R och P mådde dåligt redan innan allt detta hände så kan inte tänka mig att R mår bra nu heller. Dock så vägrar hon förmodligen se sitt eget ansvar i det hela. Hon skyller på myndigheter och fostermamman som vanligt.
Jag tror man kan glömma traumatiska händelser som hänt. Det är till och med en överlevnadsstrategi många barn som far illa har. De dissocierar:
Myers menade att traumatiserade människor indelade personligheten i två delar. En emotionell del av personligheten kvarblev i traumat efter att det var över, och var ytterst känslig för påminnelser om det inträffade. En "normal del av personligheten" (apparently normal person) dissocierade sig från traumat och hade svårt att integrera händelsen; i vissa fall hade personen glömt traumat.
Du kan förlora tidsuppfattningen om du drabbas av dissociation. Du kan uppleva tiden som konstig eller ovanligt utdragen, och ibland saknas delar av dagen helt och hållet.
Även minnet kan påverkas, eftersom tidsuppfattningen och sinnesintrycken ibland helt försvinner. Hur ska man kunna minnas något som man inte har tagit in till att börja med?
Vad triggar igång dissociation?
-har andra typer av ångeststörningar
-har starka känslosvängningar (emotionell instabilitet)
-har en stark obehaglig inre spänning – ju högre inre spänning och ju starkare negativa känslor, desto större risk för dissociation
-har använt alkohol och droger
-har vissa sjukdomar, till exempel vissa neurologiska tillstånd.
Vid dissociativ amnesi är glömskan som regel partiell och de minnen som bevarats suddiga (fullständig glömska kallas dissociativ fugue). Vad den drabbade kan minnas och glömma kan variera från en dag till en annan.
Jag googlade runt lite på det. Jag vet inte exakt när minnesförlusten slår in isf. Känns konstigt att komma ihåg en del precis efteråt men sedan glömma bort allt?