Citat:
Ursprungligen postat av
Richmoney
För eller senare kommer ockupationsmakten att falla. De lever på lånad tid.
Så är det .. Men Israelerna blir tyvärr inte ersatta på något lugnt och sansat vis. Om situationen blir bättre eller sämre utan Israels järnhand, återstår att se. Ibland är maktvacuum sämsta alternativet.
Historien visar väl att ockupationsmakter är dödsdömda. Det spelar ingen roll hur fördelaktig och assymetrisk situationen är. Till slut får man dra sig tillbaka.
Israel kommer absolut att förändra sin militärpolitik, till motståndarens fördel, men ingen vet hur.
Det finns så många lager i denna konflikt, så jag vet varken in eller ut. Jag glömmer lika fort som jag läser, eftersom det sker inya saker varje dag.
Sharon slet väl tag i nybyggare i början på 2000-talet och tvingade bort dem från Gaza, vill jag minnas. Klart intressant händelse.
Den kan kanske ses som en förövning inför vad som komma ska.. Sharon var ett riktigt råskinn, en nationalistisk hök, och att just han tog nybyggarna i nackskinnet, förvånar mig..
Nethanyahu kommer inte att göra något liknande men kanske någon av hans efterträdare.