2021-06-02, 15:57
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
En del bosättningar hade helt klart kunnat leva i samklang med palestinierna, den stora delen var inte normal, segreationsmässigt.

Man kan ju emigrera vart man vill på jorden och leva ett harmoniskt liv med odling och ha respekt för lokalbefolkningen, så sker inte alltid i denna region. Ryssar är ett folk Israeler ett annat som när de kommer i horder bara tar över en liten by eller område, tänker på utvecklingsområden i asien tex,. Jag har sett dom komma, ställa till med kaos, och sen bli utslängda. Jag har aldrig sett någon europeiskt folk bete sig så. Men ryssar och israeler saknar vissa spärrar.

Det är ett läger där dom är "koncentrerade" och dit flyktingar har deporterats. Open Air fängelse kanske andra gillar. Det finns fängelser i Bolivia med coca cola parasoll och pizzeria på rastgården. De gör de bästa utav situationen. Och här ser man även en del utav Hamas insatser i att ge barn och unga vettiga aktiviter att göra. Det här med simskolorna och byggandet utav en olympisk size pool är bara en del. Simskolorna gäller för alla, flickor som pojkar.
Mycket av detta har byggts av smuggelbetong utanför biståndspengar.

Fast Gaza är inget fängelse, det går att ta sig därifrån lagligt. Att sedan Israel och Egypten är kinkiga med vilka de släpper in och ut är inget konstigt. Tror återigen palestinierna saboterar för sig själva, vare sig Egypten eller Israel vill ha mer extremism.

Jadå Hamas får pengar via olika vägar, de är inte fattiga alls. Palestinierna är inte fattiga, problemet är att de använder pengarna till saker som bara gör situationen värre. Hamas ger ungdomar saker att göra för att de vet att frustrerade ungdomar, kan likväl vara en fara för dem själva. En dag tror jag att palestinierna vaknar upp och inser vart deras inkompetenta och korrupta politiker fört dem. Och då hoppas jag inte på mer våld utan på val, fria val så de kan få bestämma sin egna framtid. Precis som Israeler som kan gå och rösta bort både partier och politiker.
Citera
2021-06-02, 16:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Fast Gaza är inget fängelse, det går att ta sig därifrån lagligt. Att sedan Israel och Egypten är kinkiga med vilka de släpper in och ut är inget konstigt. Tror återigen palestinierna saboterar för sig själva, vare sig Egypten eller Israel vill ha mer extremism.

Jadå Hamas får pengar via olika vägar, de är inte fattiga alls. Palestinierna är inte fattiga, problemet är att de använder pengarna till saker som bara gör situationen värre. Hamas ger ungdomar saker att göra för att de vet att frustrerade ungdomar, kan likväl vara en fara för dem själva. En dag tror jag att palestinierna vaknar upp och inser vart deras inkompetenta och korrupta politiker fört dem. Och då hoppas jag inte på mer våld utan på val, fria val så de kan få bestämma sin egna framtid. Precis som Israeler som kan gå och rösta bort både partier och politiker.
De flyktingar som är ditplacerade är inte tillåtna till att resa till sina hem, i västbanken eller andra annekterade områden.
Man får inte ha någon flygplats eller båttrafik utanför fiskezonerna. De flesta som har flyktingstatus saknar pass, så då kan man inte passera några gränskontroller..

Egyptengränsen är heller inte fri för export och import hus som helst och strikt reglerad. Gälker inte bara materiel som kan användas i strid.

Al Qassam Brigaderna är Hamas väpnade gren.
Hamas är dess politiska avdelning, de är separerade av bla, ekonomiska skäl. Att vara civilanställd kommunarbetare åt Hamas är lika spännande som att sitta på ett kontor hos kummunen i sverige. Det handlar om massvis med byråkrati. Pengar som ska fördelas till infrastruktur, löner, socialt arbete m,m.
Ett ganska tradigt kneg, men, detta har Hamas lyckats med mot alla odds. Det hade varit en utmaning för vem som helst. Tänk om Hells Angels i Eslöv skulle helt plötsligt ta ansvar för kommunens ekonomi och skötsel, hur skulle det ha gått?. Trots alla omständigheter så har de gjort bättre för sig än Fatah tex,.
Det är en del av deras framgångssaga, de växer på alla fronter.
All näringsverksamhet i Gaza är lika privatiserad som i sverige, fastighetsbranschen, restauranger, hotell på stranden, taxichhaffuörer m,m m,m. Har inget med Hamas att göra. Dom är det ledande partiet för administration och säkerhet i kommunen.

Gaza har en stor potential för turism om bara reningsverken inte bombas sönder jämt. Det finns surfskolor och bra vågor och ett flummigt kvällsliv liknande Marocco eller Libanon.

Tyvärr tror jag att massvis med människor som inte hör hemma där måste få flytta hem till västbanken, jerusalem och andra delar för att normalisera området lite.
Citera
2021-06-02, 16:43
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
De flyktingar som är ditplacerade är inte tillåtna till att resa till sina hem, i västbanken eller andra annekterade områden.
Man får inte ha någon flygplats eller båttrafik utanför fiskezonerna. De flesta som har flyktingstatus saknar pass, så då kan man inte passera några gränskontroller..

Egyptengränsen är heller inte fri för export och import hus som helst och strikt reglerad. Gälker inte bara materiel som kan användas i strid.

Al Qassam Brigaderna är Hamas väpnade gren.
Hamas är dess politiska avdelning, de är separerade av bla, ekonomiska skäl. Att vara civilanställd kommunarbetare åt Hamas är lika spännande som att sitta på ett kontor hos kummunen i sverige. Det handlar om massvis med byråkrati. Pengar som ska fördelas till infrastruktur, löner, socialt arbete m,m.
Ett ganska tradigt kneg, men, detta har Hamas lyckats med mot alla odds. Det hade varit en utmaning för vem som helst. Tänk om Hells Angels i Eslöv skulle helt plötsligt ta ansvar för kommunens ekonomi och skötsel, hur skulle det ha gått?. Trots alla omständigheter så har de gjort bättre för sig än Fatah tex,.
Det är en del av deras framgångssaga, de växer på alla fronter.
All näringsverksamhet i Gaza är lika privatiserad som i sverige, fastighetsbranschen, restauranger, hotell på stranden, taxichhaffuörer m,m m,m. Har inget med Hamas att göra. Dom är det ledande partiet för administration och säkerhet i kommunen.

Gaza har en stor potential för turism om bara reningsverken inte bombas sönder jämt. Det finns surfskolor och bra vågor och ett flummigt kvällsliv liknande Marocco eller Libanon.

Tyvärr tror jag att massvis med människor som inte hör hemma där måste få flytta hem till västbanken, jerusalem och andra delar för att normalisera området lite.

Jag inväntar med spänning tråden som fördömer Egyptens kontroll över sin egna gräns.

Du beskriver Hamas som en framgångssaga och jämför dem med Hells Angels? Hör du själv vad du säger?

Vet faktiskt inte vad jag ska säga riktigt, du tycker de har lyckats? Ok... ja då kommer aldrig freden någonsin. Inget kommer att ändras. Inte schyst mot de palestinier som Hamas torterat och mördat.

Ditt uttalade stöd för Hamas kommer inte hjälpa palestinierna, stöd istället fria öppna val där de får säga vad de vill och bestämma sin egna framtid.
Citera
2021-06-02, 16:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Gazaborna lever många på socialt bistånd. Det är inte alltid ett totalt helvete, Tackelov. Och detta ser administrationen till att dela ut rättvist. Men som man vet här i sverige så räcker inte en ersättning från socialen till speciellt mycket. Många kanske måste avstå från biobesök, nöjesparker ,och skidsemestrar.
Bistånd täcker enbart det allra mest nödvändiga.. Hamas verkar ha trollat fram lite extra glädje till de behövande och det är väl bra.
Hälften utav de i Gaza har flyktingstatus, med alla de svårigheter det innebär.
De domografiska utmaningarna med att fördubbla befolkningen på så liten yta gör de flesta arbetslösa. Det finns inga jobb för alla. Det kommer det nog aldrig göra.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-02 kl. 16:50.
Citera
2021-06-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Skitsnack. Israeler får inte bo i Gaza. Israel har ingen rättighet att bestämma var judar får bo och inte.

Jag menar Israeler/judar
Citera
2021-06-02, 16:47
Medlem
Citat:
Skulle du välkomna Judar i Gaza? Tror du att en Judisk man med Kippah skulle kunna röra sig obehindrat i Gaza?

Ja, det bor kristna i Gaza. Deras Kyrka blev bombad av Israeliska ockupationsmakten.
Citera
2021-06-02, 16:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag inväntar med spänning tråden som fördömer Egyptens kontroll över sin egna gräns.

Du beskriver Hamas som en framgångssaga och jämför dem med Hells Angels? Hör du själv vad du säger?

Vet faktiskt inte vad jag ska säga riktigt, du tycker de har lyckats? Ok... ja då kommer aldrig freden någonsin. Inget kommer att ändras. Inte schyst mot de palestinier som Hamas torterat och mördat.

Ditt uttalade stöd för Hamas kommer inte hjälpa palestinierna, stöd istället fria öppna val där de får säga vad de vill och bestämma sin egna framtid.
Jag jämförde Hamas duglighet i att som första gången man kliver in i en kommunal verksamhet sköta rollen bättre än företrädarna.
Hamas klev in på den politiska scenen med ett rykte som bad boys.

Hamas är ansvariga för säkerhet, kan det vara så att det föreligger någon anledning om de arresterar någon? Kan brott ligga bakom, förräderi? Tortyr förekommer i USA. Under krigstilstånd mer så. Det är inget ovanligt ,och det kan man skuldbelägga dom för.
Citera
2021-06-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Israel har väl utmanat varenda land i omgivningen och vunnit varenda en av krigen dom varit med i va?

Ja just ja, det hade dom ja. Lätt o glömma det.

Det var gamla tider, nu nya tider. Om arab länderna, Iran och Turkiet skulle attackera Israel skulle Israel inte klara sig. Det därför de har kärnvapen.
Citera
2021-06-02, 16:52
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Gazaborna lever många på socialt bistånd. Det är inte alltid ett totalt helvete, Tackelov. Och detta ser administrationen till att dela ut rättvist. Men som man vet här i sverige så räcker inte en ersättning från socialen till speciellt mycket. Många kanske måste avstå från biobesök, nöjesparker ,och skidsemestrar.
Bistånd täcker enbart det allra mest nödvändiga.. Hamas verkar ha trollat fram lite extra glädje till de behövande och det är väl bra.
Hälften utav de i Gaza har flyktingstatus, med alla de svårigheter det innebär.
De domografiska utmaningarna med att fördubbla befolkningen på så liten yta gör de flesta arbetslösa. Det finns inga jobb för alla. Det kommer det nog aldrig göra.

Vi vet att Gaza inte är en demokrati och saknar pressfrihet annat än selektiv sådan, så varifrån för du din information?

Att det skulle delas ut rättvist, bara sök artiklar på korruption och Gaza så inser du att flera saker inte stämmer.

Ett tips är att vill du argumentera palestiniernas sak, nice, jag önskar dem också demokrati, pressfrihet, rättigheter osv. Vill du sälja Hamas som framgångssaga, du har du dessvärre gjort det lite svårare för dig.

Citera
2021-06-02, 16:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Jag försöker föra en balanserad oberoende analys jag har mer relation till israeler dagligen en Palestinier.
Jag stödjer fria val. Hamas har alltid stött fria val dom vill inget annat än att ha ett val.
Det är den USA och Israel manipulerade Abbas som ställt in alla val.

Hamas strategi i nästa val är att de sannolikt inte går för seger, dom vill hamna tvåa. På deras vallista kommer det dyka upp nya unga technokrater som är oberoende. Bara det säger något... Man måste förstå vad som hä de bortanför lösedlarna

EDIT:Som du har förstått vid det här laget så kommer Hamas få en jordskredsseger vid nästa fria val om de kampanjar för det.
Citera
2021-06-02, 17:01
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Jag jämförde Hamas duglighet i att som första gången man kliver in i en kommunal verksamhet sköta rollen bättre än företrädarna.
Hamas klev in på den politiska scenen med ett rykte som bad boys.

Hamas är ansvariga för säkerhet, kan det vara så att det föreligger någon anledning om de arresterar någon? Kan brott ligga bakom, förräderi? Tortyr förekommer i USA. Under krigstilstånd mer så. Det är inget ovanligt ,och det kan man skuldbelägga dom för.

Klart de kan arrestera någon på helt lagliga grunder, eller inte. Gaza är som jag sagt förut ingen demokrati, det är en auktoritär stat. Och ja de behandlar inte sin egna befolkning humant, palestinierna borde ha det så mycket bättre än Hamas och PA.

USA har yttrandefrihet och som du vet, många gillar att kritisera regeringen för allting, regeringens inkompetens skildras ofta på film. Och det går utmärkt. Jämför nu med Gaza.

Ska du jämföra Gaza så jämför med andra auktoritära länder. Ställt mot demokratier kommer demokratin att vara bättre.

Citera
2021-06-02, 17:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vi vet att Gaza inte är en demokrati och saknar pressfrihet annat än selektiv sådan, så varifrån för du din information?

Att det skulle delas ut rättvist, bara sök artiklar på korruption och Gaza så inser du att flera saker inte stämmer.

Ett tips är att vill du argumentera palestiniernas sak, nice, jag önskar dem också demokrati, pressfrihet, rättigheter osv. Vill du sälja Hamas som framgångssaga, du har du dessvärre gjort det lite svårare för dig.

Min information gällande Hamas utveckling från 1998 kommer främst från olika oberoende doktorsavhandlingar samt annat vetenskapligt materiel tillgängligt på nätet. Mycket att läsa ibland men intressant.

Hamas och Gaza, arab och den muslimska världen är inte som hemma på din gata. Lika lite som om du möter ursprungsbefolkning i Amazonas. Det handlar inte om hur de ska reglera sitt samhälle.
I detta fall, handlar det om en främmande ockupationsmakt som är inblandat, detta får man aldrig glömma. Vilka är vi kolonisatörer att bestämma?
Problemet är Israel inte Hamas....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in