Citat:
Ursprungligen postat av
Motown
Jag var på en fest där BW befann sig samma kväll då Helena försvann.
Minns att han var väldigt tänd på en tjej på festen som han strulat med tidigare.
Dock började hon under kvällen strula med sitt ex och BW var inte speciellt nöjd när han insåg att han var brädad av exet. Efter att BW insett detta bestämde han sig för att dra ner till Stadt. Det märkliga är att han dels hade druckit en hel del folköl, absolut mer än att han skulle klara en kontroll. Detta infallet fick han sent på kvällen. Han tog bilen så sent som 01.55 typ. Vilket i sig är väldigt märkligt med tanke på att Stadt stänger 02.00. Vi var många på festen som reagerade på detta. Festen var Radbyn så det var ändå en bit att köra och sedan parkera och ändå hinna in på Stadt. Att han på något konstigt sätt ändå hann fick vi alla reda på i samband med att man läste tidningarna några dagar senare när BW berättade att han träffat Helena på Stadt samt att han dragit igång skallgångskedjor. Alla som var på festen i Radbyn blev senare kontaktade av polisen. I förhöret med mig som gjordes av Sune, minns inte efternamnet dök det upp väldigt mycket frågor om BW, typ vad hade han på sig, var han väldigt upprörd, togs det foton på festen osv. Så att BW under en tid var kraftigt misstänkt för ev inblandning råder det inga tvivel om. Min minnesbild av vad BW körde för bil är att det var en SAAB orangebrun till färgen. Men här kan jag ha väldigt fel då det trots allt är många år sen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motown
Som jag minns det åkte han själv, men jag kan ha fel. Med tanke på hur mycket han hade druckit tror jag inte heller någon var intresserad av att åka med i bilen. han sa inget om att komma tillbaka vilket han heller inte gjorde. Det lär ha varit tämligen ointressant för honom att komma tillbaka då det sket sig med det tilltänkta ragget. (Julia A).
Hittar inte vad som nämnts tidigare i tråden om festen, så just nu kan jag inget komma på att tillägga såvida du inte har någon specifik fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motown
Jag var på festen som BW var på innan han 5 minuter körde rattfull till Stadshotellet. Han var allt annat än i balans den kvällen efter att ha blivit rejält dumpad av en tjej som framför ögonen på honom började hångla med sitt ex. Det var liksom inte hans kväll... Att polisen haft han som misstänkt råder ingen tvekan om, då jag i polisförhör uteslutande fick frågor om honom. Hur han mådde, vad han hade på sig osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motown
Jag ser att BW kommer upp i tråden med jämna mellanrum och jag tycker mycket pekar till hans nackdel.
- han åkte sent från från festen i Radbyn, klart berusad efter att ha druckit många öl, dvs bilen som synts åka ner mot stan i en jäkla fart kan ha varit han.
- han var märkbart irriterad och besviken efter att ha blivit avvisad av Julia
- han kan ha haft med sig engelsmannen Shane som han kom med gemensamt till festen (tror jag)
- passar med andra ord in på både teorin om ensam gärningsman men även teorin om flera gm såvida han och Shane slog följe, kanske rent av Shane körde, att Shane dessutom var känd för att puckla på brudar är inte direkt någon fördel...
- han kände Helena
- han gillar jakt
- han var bland dom sista om inte den sista kända att ha pratat med Helena
- alla på festen i radbyn blev polisförhörda, jag fick väldigt mycket frågor om just BW, om hans sinnestillstånd den aktuella kvällen, hans kläder, bil, om det fanns foton från festen osv
- drar igång skallgångskedjor och syns i kvällspressen dagen/dagarna efter, vilken kan tolkas som dåligt samvete/skenhelighet
- flyttat från stan (så även Shane som helt verkar gått upp i rök)
- aldrig försvarat sig i denna tråden som han garanterat följer med tanke på hans engagemang med skallgångskedjor
Man skulle verkligen vilja höra vad dessa två herrar har att säga BW och Shane, särskilt BW med tanke på hans tidiga engagemang. I min värld verkar det märkligt att han bara "försvunnit"...
Jag kan rent av tycka synd om killen om han har misstankarna på sig helt i onödan, så varför inte uttala sig??
Citat:
Ursprungligen postat av
Motown
Inte skrivit något i denna tråden på flera år, men en sak vill jag klargöra.
BW var på festen i Radbyn, detta är 110% säkert.
Känner personligen minst 6-7 personer till som var på festen som kan bekräfta detta.
Under förhör med polisen fick jag fler frågor om vad BW hade för kläder på sig, om han var upprörd, vad han körde för bil samt om det fanns foton från festen.
Svarar gärna på frågor om ni har några, ska hålla koll på tråden några dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motown
BW åkte bil ner till Stadt så det skulle kunna vara han som kört hem Helena och kanske någon kompis hängde med i bilen?
Alla Motowns inlägg är mycket intressanta (det finns några till som jag inte tog med). Att döma av de översta citaten får man intrycket att BW var singel vid den här tiden. Men det behövde självklart inte ha varit så bara för att han strulade med en före detta, men det känns ju osannolikt i så fall att hans eventuella "riktiga" flickvän skulle ha varit med. Eller så var det Jul*ia A som var "flickvännen", men att förhållandet var knaggligt och att hon (Jul*ia) började strula med sin före detta.
Vi kan nog med stor säkerhet glömma den hittills nämnda "C" (C******* E*******). Helt plötsligt uppstår nya frågetecken om vilken ledsen tjej som faktiskt var hos Ulrika på natten. Vem vet, kanske var det Jul*ia A i egenskap av "knagglig flickvän" eller som under festen blev en före detta? Eller någon helt annan? Ulrika säger i boken att tjejkompisen som var hos henne på natten hade bråkat med sin pojkvän, men kanske ska det ha menats "före detta" pojkvän? Eller pojkvän "fast med strul"? Inte omöjligt. Och återigen detta att Ulrika ber Helena att ta en taxi. Varför? Var det så att Ulrika visste att BW hade dragit ner till stan, full och fly förbannad? Det är heller inte omöjligt, men i så fall måste Ulrika på något sätt ha fått vetskap om det.
Det finns ingen anledning att misstro Motowns uppgifter om festen i Radbyn, BW:s närvaro, fylleresen ner till Stadt, polisens misstankar mot honom och så vidare. Lägg därtill att Motown
tror sig minnas (är alltså inte helt säker) att BW hade en orangebrun Saab - och helt plötsligt blir ju Carinas iakttagelse på gång-/cykelvägen högintressant igen, eftersom hon ju velade något om bilens färg. Pratade inte Carina om en bronsfärgad bil först?
Ja, det lönar sig att läsa bakåt i tråden ibland. Även disktrazans fyra inlägg är intressanta.