2021-06-02, 13:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast vi har inte samma förutsättningar och därmed är tävling och jämförelse helt meningslöst. Det har inte bara med val av strategi att göra. Och att jämföra dödstal är bland det mest patetiska man kan ägna sig åt. Det säger ungefär ingenting. Särskilt när medelåldern på de som dör är 84 år.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi hade förutsättningar, det var viljan som saknades. Passiviteten hos FHM i början på pandemin var bedrövlig att beskåda, under tiden sköljde viruset över oss.
Varför ens blanda in begreppet tävling?

Däremot var förutsättningarna likartade i de nordiska länderna, alla reser på sportlov ungefär samtidigt.
Sedan kanske Sveriges sportlov vecka 9 var olyckligt, men det olyckligaste var väl just att Regeringen/FoHM bara lät det bero när alla kom hem.
Citera
2021-06-02, 13:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Din frikyrkliga inställning och troende hjälper ingen, tyvärr.

Vetenskaplig evidensbaserade studier däremot, hjälper miljontals människor i hela världen varje dag, varje timme, varje minut, varje sekund.

Så även deras immunförsvar. Annars hade inte människan blivit så långrandig här på jorden.

Men det är klart att alla måste övertygas att alla behöver vaccinet. Annars spricker big pharmas kalkyl.
Citera
2021-06-02, 13:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Däremot var förutsättningarna likartade i de nordiska länderna, alla reser på sportlov ungefär samtidigt.
Sedan kanske Sveriges sportlov vecka 9 var olyckligt, men det olyckligaste var väl just att Regeringen/FoHM bara lät det bero när alla kom hem.

Jojo. men oavsett vad så har vi klarat oss ganska bra jämfört med många andra europeiska länder. Det går inte att komma ifrån. Frågan är när du ska riva plåstret bara.
Citera
2021-06-02, 13:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Frågan är vad man ska göra. Riva av plåstret direkt eller stänga ner landet på obestämd tid.

Frågan är om det bara berodde på strategin. Jag är osäker på det. Vad jag vet så går smittan runt bland unga i Norge just nu.

En sak är säker i en pandemi ska man agera, inte reagera, vad man gör efter det bestämmer utfallet. Många länder klarade sig bra i början, sen släppte de på garden och det gick som det gick.

Norges trend är flat just nu enligt vg.no och iva sjunker.
Citera
2021-06-02, 13:37
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är därför vi inte ger alla människor Trombyl, utan endast ger till dem som behöver.

Du kanske äter Alvedon för säkerhets skull, inte för att du behöver?

Svammel. Jag äter värktabletter när jag behöver det
Citera
2021-06-02, 13:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Nej, det är ingen tävling. Det är däremot bedrövligt att putsa på självbilden istället för att erkänna sina misstag.
Citera
2021-06-02, 13:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det spelar ingen roll vilken variant man haft, det är det fina med immunitet genom infektion.

Så nej;
Det enda som händer vid vaccinering av en redan immun person är onödig belastning av immunförsvaret. Föga förvånande riskerar också redan immuna biverkningar med 2-3 gånger förhöjd risk.

Nu har du lyssnat för mycket på trollet Kurt....

Att virus muterar runt immuniteten från naturlig infektion är känt.
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01347-0

Om du har vetenskapligt stöd för dina påståenden så posta en källa.
Citera
2021-06-02, 13:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
En sak är säker i en pandemi ska man agera, inte reagera, vad man gör efter det bestämmer utfallet. Många länder klarade sig bra i början, sen släppte de på garden och det gick som det gick.

Norges trend är flat just nu enligt vg.no och iva sjunker.

Problemet är att om du agerar så finns det risk att det får negativa konsekvenser inom andra områden än covid. Så börjar man fokusera för mkt på covid är risken att du kommer att slå sönder hela byn för att kunna rädda densamma. Är det då värt det?

Jag tror tyvärr att det är svårt att skydda sig mot den här typen av virus i långa loppet. Vi måste inse att alla kommer att få det här på något sätt. Antingen via vaccinering eller naturligt och så får vi förhålla oss till det.

MM det sjunker i Norge och det beror ju på att de unga troligtvis knappast behöver sjukhusvård. Men smittan går ju fortfarande runt, något som oroar somliga i den här tråden. Dock inte mig.
Citera
2021-06-02, 13:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Svammel. Jag äter värktabletter när jag behöver det
Men uppmuntrar folk att riskera biverkningar i onödan. Märkligt.
Citera
2021-06-02, 13:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu har du lyssnat för mycket på trollet Kurt....

Att virus muterar runt immuniteten från naturlig infektion är känt.
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01347-0

Om du har vetenskapligt stöd för dina påståenden så posta en källa.
Visst muterar det runt, men korsimmuniteten består i regel. Dvs du kan bli sjuk, men inte lika sjuk.

Vaccinerna ger betydligt smalare immunitet.
Citera
2021-06-02, 13:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Problemet är att om du agerar så finns det risk att det får negativa konsekvenser inom andra områden än covid. Så börjar man fokusera för mkt på covid är risken att du kommer att slå sönder hela byn för att kunna rädda densamma. Är det då värt det?

Jag tror tyvärr att det är svårt att skydda sig mot den här typen av virus i långa loppet. Vi måste inse att alla kommer att få det här på något sätt. Antingen via vaccinering eller naturligt och så får vi förhålla oss till det.

MM det sjunker i Norge och det beror ju på att de unga troligtvis knappast behöver sjukhusvård. Men smittan går ju fortfarande runt, något som oroar somliga i den här tråden. Dock inte mig.

Du verkar ha en defaitistisk läggning. Om ditt hus börjar brinna, funderar du då på om det kan få negativa konsekvenser om du agerar och börjar släcka? Tänk om jag bränner mig, kanske lika bra att gå ut och se vad som händer, typ?

Men du har rätt i att det är svårt att hantera en pandemi, ännu svårare är det om man har klåpare vid ratten som bryr sig mer om jämställdhetsfrågor och politisk korrekthet än att rädda liv.

Att ha en stor smittspridning är problematiskt inte minst för sjukvården, vi vet inte om viruset i sig ger komplikationer längre fram, det återstår att se.
Citera
2021-06-02, 13:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du verkar ha en defaitistisk läggning. Om ditt hus börjar brinna, funderar du då på om det kan få negativa konsekvenser om du agerar och börjar släcka? Tänk om jag bränner mig, kanske lika bra att gå ut och se vad som händer, typ?
Om man stänger ner hela länder på obestämd tid så kommer det att få oerhört negativa konsekvenser. Det kan man bara inte göra hur mkt du än skulle vinna över viruset och smittspridningen. Viruset är inte tillräckligt farligt för att det ska vara motiverat.

Citat:
Men du har rätt i att det är svårt att hantera en pandemi, ännu svårare är det om man har klåpare vid ratten som bryr sig mer om jämställdhetsfrågor och politisk korrekthet än att rädda liv.
Rädda liv och rädda liv. Medelålder på de som dött är 84 år. Så frågan är hur mkt liv grannländerna egentligen räddat.

Citat:
Att ha en stor smittspridning är problematiskt inte minst för sjukvården, vi vet inte om viruset i sig ger komplikationer längre fram, det återstår att se.
Oavsett vad så är det här inget som går att styra. Viruset gör vad helst det behagar att göra och det har varit ganska bra på att ta sig runt hela jorden måste jag säga. Så varför skulle det inte ta sig runt här i vårt land? Det är inget som som någon politiker kan styra över. Och hur det kommer att slå hänger på hur folkhälsan ser ut i respektive land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in