2021-06-02, 13:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bra att priserna gått ner men det blir en dyr bio det.
Varför åka på bio i Danmark och se en koreansk film textad till danska???
Verkar lite som att komplicera tillvaron onödigt mycket.
(Var de kanske något jag missförstod?)

När man testar sig i Helsingborg ursäktar de sig ibland lite för att man troligen inte kommer att få visa upp sitt åtråvärda test på den danska sidan.
Citera
2021-06-02, 13:05
Medlem
Maravillas avatar
Jag har en fr¨ga jag undrar om någon kan svara på. Om jag skulle ta vaccinet idag, och för sakens skull, gå och testa mig för corona imorn. Kommer testet ge positivt utslag då? För det är väl lite av viruset inbakat i vaccinet?
Eller är jag helt efterbliven som inte förstår ett jävla skit?
Citera
2021-06-02, 13:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Coronasmittan ökar på de Grekiska semesteröarna.
https://omni.se/a/KyogV6

Vad har gått fel?
Indiern tål väl sol ganska bra.
Citera
2021-06-02, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att de som haft covid-19 ska springa iväg och vaccinera sig.
Det enda jag minns att jag skrivit om just det är att myndigheterna inte direkt uppmuntrar de som haft covid-19 att avvakta med vaccinet (men att det förekommit viss sådan info) och att de jag känner som haft covid själva valt att avvakta med vaccination till förmån för de som inte haft covid.

Om du tolkar detta som att jag är vaccinfokuserad och utpressad blir du ännu mindre trovärdig.

Det är många som antyder att vaccinering är enda vägen ut ur pandemin. Något jag vägrar att tro på. Det som kan få oss ur pandemin och dessutom göra oss bättre förberedda inför nästa är att se till att sköta om hälsan. Vaccinering är en del av den totala lösningen.
Citera
2021-06-02, 13:13
Medlem
Hoppsan!

https://www.sciencemag.org/news/2021/06/israel-reports-link-between-rare-cases-heart-inflammation-and-covid-19-vaccination

Israel reports link between rare cases of heart inflammation and COVID-19 vaccination in young men

Ni som inte är i riskgrupp, tänk er för. Risken ligger mellan 1 på 3000 och 1 på 6000.
Citera
2021-06-02, 13:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Jag har en fr¨ga jag undrar om någon kan svara på. Om jag skulle ta vaccinet idag, och för sakens skull, gå och testa mig för corona imorn. Kommer testet ge positivt utslag då? För det är väl lite av viruset inbakat i vaccinet?
Nej, det är aldrig efterblivet att fråga.
Det är efterblivet att inte fråga.

Även om du blev smittad idag skulle du inte få något positivt utslag i morgon, det tar lite tid för viruset att invadera kroppen och föröka sig.

Nej ,vaccinet innehåller som jag förstått det inget som skulle kunna göra att du får ett positivt testsvar för covidinfektion.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla

Det beror väl på hur testet är utformat, kan inte ge något konkret svar på om testet går efter antikroppar eller viruset och om isåntfall det går efter hela virussekvensen eller bara en del, ex. sekvensen som gör spikproteinet som ingår i ex. Pfizer-BioNtech.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ser det inte som en tävling mellan länder, men anser att vi borde ha kunnat göra bättre ifrån oss, åtminstone i paritet med våra nordiska grannländer. Att jämföra sig med mindre bemedlade gör ju inte dig bättre per se, det förändrar ingenting förutom att du känner dig lite bättre - en falsk känsla.

Ja fast vi har inte samma förutsättningar och därmed är tävling och jämförelse helt meningslöst. Det har inte bara med val av strategi att göra. Och att jämföra dödstal är bland det mest patetiska man kan ägna sig åt. Det säger ungefär ingenting. Särskilt när medelåldern på de som dör är 84 år.
Citera
2021-06-02, 13:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför åka på bio i Danmark och se en koreansk film textad till danska???
Verkar lite som att komplicera tillvaron onödigt mycket.
(Var de kanske något jag missförstod?)

När man testar sig i Helsingborg ursäktar de sig ibland lite för att man troligen inte kommer att få visa upp sitt åtråvärda test på den danska sidan.

Ja du bra fråga, varför resa överhuvudtaget när det råder en pandemi?
Citera
2021-06-02, 13:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns ingen naturlig infektion med SARS-CoV-2 för det är inte ett naturligt virus. Vi har inte hittat ett enda coronavirus i naturen med en furinsekvens, om du påstår att det är ett naturligt virus så ligger bevisbördan idag 2021 på dig att bevisa att det är ett naturligt virus.

Jag vet bara att mitt immunförsvar hanterade viruset. Det gick bra utan vaccin.. Sedan får vi se om vi får veta var viruset egentligen kom ifrån från början.
Citera
2021-06-02, 13:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Hoppsan!

https://www.sciencemag.org/news/2021/06/israel-reports-link-between-rare-cases-heart-inflammation-and-covid-19-vaccination

Israel reports link between rare cases of heart inflammation and COVID-19 vaccination in young men

Ni som inte är i riskgrupp, tänk er för. Risken ligger mellan 1 på 3000 och 1 på 6000.
“I can’t imagine it’s going to be anything that would cause medical people to say we shouldn’t vaccinate kids,” says Douglas Diekema, a pediatrician and bioethicist at Seattle Children’s Hospital.
Citera
2021-06-02, 13:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast vi har inte samma förutsättningar och därmed är tävling och jämförelse helt meningslöst. Det har inte bara med val av strategi att göra. Och att jämföra dödstal är bland det mest patetiska man kan ägna sig åt. Det säger ungefär ingenting. Särskilt när medelåldern på de som dör är 84 år.

Vi hade förutsättningar, det var viljan som saknades. Passiviteten hos FHM i början på pandemin var bedrövlig att beskåda, under tiden sköljde viruset över oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in