2021-06-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men du verkar inte förstå hur immunförsvaret fungerar. När du väl haft covid så bygger du upp immunitet och sedan kan du inte smitta någon. Det kommer att ta slut. Det är bara en fråga om tid och nu har alla äldre snart fått sin andra spruta. Då finns det ingen anledning att foliehatta sig om smittspridning längre. Det var ett problem när det inte fanns ett vaccin. Men inte nu.

Och du verkar inte förstå hur smittspridning går till. Så länge som viruset är så smittsamt som det är idag så räcker det inte med att bara sköra och äldre vaccineras. Även andra personer i samhället, i vart fall de över 18 år, bör vaccinera sig för att få ner den allmänna smittspridningen. Det finns därför ingen anledning att foliehatta sig över vaccinering.
Citera
2021-06-02, 12:03
Medlem
Citat:
alltså jag är så trött på dessa känsloargument. Det fördummar och förstör debatten. Alla kan gå in på socialstyrelsen och läsa statistiken som ligger helt öppet där. Det är extremt ovanligt att 40-åringar utan bakomliggande sjukdomar där. Det handlar om några enstaka. Det är inget man ska dra för stora växlar på även om det förstås är tragiskt när folk där.

Ska vi sitta och rapportera hur många som dör i cancer och diabetes så skulle folk nog göra i byxan. Men nu är det covid och bara covid som räknas. Allt annat har stängts av. Och så även det rationella tänkandet. Kom igen nu. Ni kan inte bara vara så här dumma covid-kulten!

Smittar cancer och diabetes?
Citera
2021-06-02, 12:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och du verkar inte förstå hur smittspridning går till. Så länge som viruset är så smittsamt som det är idag så räcker det inte med att bara sköra och äldre vaccineras.
Nä big pharma måste ju få tjäna sina pengar. De kan nog tänka sig att vaccinera även husdjur om de får chansen. Och förstås kommer det att bli återkommande sprutor som ska tas årligen.

Citat:
Även andra personer i samhället, i vrt fall de över 18 år, bör vaccinera sig för att få ner den allmänna smittspridningen. Det finns därför ingen anledning att foliehatta sig över vaccinering.
Det är dålig utdelning om man ser till risk/reward. Jag kommer personligen att vänta i några år då jag redan har antikroppar och inte är orolig för covid.

Och det ska jag inte behöva känna någon skam för eller bli kallad för "självisk" och annat trams av vaccinfanatikerna.
Citera
2021-06-02, 12:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Smittar cancer och diabetes?

Nej men folk dör även i dessa sjukdomar, men ingen bryr sig och det är precis som covid ofta livsstilsrelaterat. Du kan påverka din egen risk.

Dålig livsstil kan man iof säga att den "smittar" från föräldrar till barn.
Citera
2021-06-02, 12:08
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag hade en kompis när jag var yngre som dog i influensa när han var i 25-årsåldern.

Tycker du att vi ska stänga ner samhället varje år när influensan kommer eller är de som dör i influensa inte värda något?

Vad svamlar du om? Vart har jag sagt att man ska stänga ner samhället? Tönt
Citera
2021-06-02, 12:11
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Jag har bilbälte på och kör inte så fort för det mesta. Jag accepterar dock risken och inser att det finns en risk när jag ger mig ut på vägarna. Men jag kan påverka risken själv genom att ta det lugnt.

En vän till mig gick bort i en MC-olycka, men jag kräver inte att att vi ska förbjuda MC-åkande för den sakens skull. Eller förbjuda trafik...

Och när det gäller covid kan man faktiskt påverka risken också genom att ta hand om sin egen hälsa.

Vill man inte ta risk med covid kan man alltid stänga in sig hemma. men hur kul liv är det på en skala?

Varför har du bilbälte? Du som är vaccinmotståndare.
Citera
2021-06-02, 12:12
Medlem
Citat:
Nä big pharma måste ju få tjäna sina pengar. De kan nog tänka sig att vaccinera även husdjur om de får chansen. Och förstås kommer det att bli återkommande sprutor som ska tas årligen.

Det är dålig utdelning om man ser till risk/reward. Jag kommer personligen att vänta i några år då jag redan har antikroppar och inte är orolig för covid.

Och det ska jag inte behöva känna någon skam för eller bli kallad för "självisk" och annat trams av vaccinfanatikerna.

Det är tvärtom mycket bra utdelning. Se bara på Israel som nu har uppnått flockimmunitet med hjälp av vaccinering. Som bonus lever de ett normalt liv också. Men jag antar att det inte är intressant för dig eftersom du håller fast vid tanken på att vaccinet är satans påfund.
Citera
2021-06-02, 12:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Varför har du bilbälte? Du som är vaccinmotståndare.

Sänka risken vid krock? Jag är inte vaccinmotståndare. Jag tycker bara inte att alla behöver vaccineras.

Och det är min rättighet att välja själv om jag vill vaccinera mig eller ej.
Citera
2021-06-02, 12:14
Medlem
Citat:
Nej men folk dör även i dessa sjukdomar, men ingen bryr sig och det är precis som covid ofta livsstilsrelaterat. Du kan påverka din egen risk.

Dålig livsstil kan man iof säga att den "smittar" från föräldrar till barn.

Ja, men motsvarande sjukdomar orsakar inte en pandemi. Om en sjukdom smittar så det inte bara dödstal som är relevant värdemätare utan även hälsoeffekterna på samhället.
Citera
2021-06-02, 12:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är tvärtom mycket bra utdelning. Se bara på Israel som nu har uppnått flockimmunitet med hjälp av vaccinering. Som bonus lever de ett normalt liv också. Men jag antar att det inte är intressant för dig eftersom du håller fast vid tanken på att vaccinet är satans påfund.

Jag har levt ett normalt liv under hela pandemin i stort sett. Åkt buss, t-bana. Gått och handlat, gått på restaurang. Tagit en fika och bärs med kompisar. Inga problem alls. Helt 100% utan vaccin. Så vad får dig att tro att jag behöver vaccin för att kunna leva ett normalt liv? Det behövs inte. Och det beror på att jag redan haft viruset, sedan gick jag vidare med mitt liv.

Den som säger att du behöver vaccin för att kunna leva ett normalt liv försöker hjärntvätta dig.
Citera
2021-06-02, 12:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, men motsvarande sjukdomar orsakar inte en pandemi. Om en sjukdom smittar så det inte bara dödstal som är relevant värdemätare utan även hälsoeffekterna på samhället.

Den verkliga pandemin är fetma. Det är vad som borde diskuteras egentligen. Hur många dör av fetmarelaterade sjukdomar vs covid. Ingen mening att du tar reda på det tror jag, för då kommer du göra i byxan.
Citera
2021-06-02, 12:18
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Sänka risken vid krock? Jag är inte vaccinmotståndare. Jag tycker bara inte att alla behöver vaccineras.

Och det är min rättighet att välja själv om jag vill vaccinera mig eller ej.

Klart det är din rättighet. Varför tar du inte Covidvaccin? Det minskar risken för allvarliga konsekvenser, vilket är vetenskapligt bevisat. Allt annat är bara konspirationer och fabler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in