2021-06-02, 11:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har exakt rätt syn på det hela. Men väldigt många förstår ju inte det, eller vill inte förstå.
Man kan mötas av argument som varför ska vi stänga skolorna. Den mesta smittspridningen sker ju i hemmen. Är det då verkligen ingen som ägnar en tanke åt hur smittan letar sig in i hemmen??

Problemet med dig är att du har fått smittspridning på hjärnan. Det vi borde fokusera på är att skydda de som är i farozonen att bli allvarligt sjuka. Dvs de äldre. Det gjorde vi tyvärr inte, utan vi testade en massa unga och friska människor istället och skapade panik världen över.

För de allra flesta är smittspridning inget problem. Ju fler unga och friska som genomgår infektionen som i de flesta fall är mild, desto fortare kommer pandemin att klinga av.

Att aktivt försöka hindra smittspridning tror jag personligen bara gör allt sämre. Det drar ut på pandemin och det tar längre tid för folk att skapa egen naturlig immunitet.
Citera
2021-06-02, 11:35
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är klart att det är så. Den här synen att man ska "skydda" barn är helt absurd. Barn ska utsättas för virus och bakterier. Att ha för rent omkring sig är heller inte bra för barn då de har lättare att utveckla allergier då.

Barn ska inte skyddas. Barn ska vara barn och leva som vanligt och självklart vara i skolan och syssla med fritidsaktiviteter och lek.

Jo men precis. MPR-Vaccin är överflödigt. Är du frireligiös eller bara dum i huvudet?
Senast redigerad av AldoRaine 2021-06-02 kl. 11:48.
Citera
2021-06-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ja det är klart att det är så. Den här synen att man ska "skydda" barn är helt absurd. Barn ska utsättas för virus och bakterier. Att ha för rent omkring sig är heller inte bra för barn då de har lättare att utveckla allergier då.

Barn ska inte skyddas. Barn ska vara barn och leva som vanligt och självklart vara i skolan och syssla med fritidsaktiviteter och lek.

Tack för det klargörandet.

Vi diskuterar dock ett virus här (vars långsiktiga effekter vi ännu inte känner till). Det är därför, anser jag, alltför tidigt och riskfyllt att konstatera att barn och unga bör utsättas för Covid. Men du får gärna smitta dina barn med virus om du tycker det är lämpligt eftersom du tydligen inte skiljer på vanliga ofarliga bakterier och en pandemi.
Citera
2021-06-02, 11:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
För mig är det inte körsbär. En nära vän, en livskamrat som över en natt försvann ur mitt liv. Du förstår inte. Kul att du klarat dig så bra, min vän gjorde det inte. Livet kommer aldrig bli sig likt. Ett vaccin skulle förmodligen räddat hennes liv

JA jag beklagar verkligen. Men samtidigt är detta anledningen till att det aldrig går att föra en sansad debatt när känslor tar över.

De flesta 40-åringar överlever. Och jag har för mig att om man tittar på personer under 70 år, utan bakomliggande sjukdomar så är det fortfarande under 200 personer som dött. För 40-åringar är det sannolikt bara några enstaka som dött utan bakomliggande sjukdomar.

Din vän kan vara en av dessa och det är beklagligt naturligtvis. Dock så måste man förstå att även om vissa dör, så kan man inte dra för stora växlar på det. Vi stänger inte motorvägarna för att folk dör i trafiken. Sans och balans behövs i debatten. Och tyvärr måste vi acceptera att vårt liv inte är helt riskfritt.
Citera
2021-06-02, 11:40
Medlem
Beaver14s avatar
Skåne är tillbaka med redovisade fall. Det ser ut som att de kanske inte hamnat på rätt dag för det är några dagar med väldigt få och en dag med ett "skutt". Medelvärdet visar på fortsatt minskning. Man fortsätter också att sparka ut folk från sjukhuset i rask takt.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
2021-06-02, 11:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tack för det klargörandet.

Vi diskuterar dock ett virus här (vars långsiktiga effekter vi ännu inte känner till). Det är därför, anser jag, alltför tidigt och riskfyllt att konstatera att barn och unga bör utsättas för Covid.
Hur ska du bära dig åt för att de absolut inte ska smittas tänkte du? Det kommer du inte kunna lösa utan att inskränka barnens rättigheter. Och det skulle få oerhörda konsekvenser som inte är värt priset vi alla får betala för det. Det luktar foliehatteri deluxe det här resonemanget att barn inte får smittas. Det är ingen som aktivit smittar barn. Barn lever och de får ibland virus, men de överlever som tur är. Att låsa in barn och sätta på de munskydd är inte ett alternativ i min skola.

Citat:
Men du får gärna smitta dina barn med virus om du tycker det är lämpligt eftersom du tydligen inte skiljer på vanliga ofarliga bakterier och en pandemi.

Jag är inte ett dugg orolig för barnen. De som oroar sig för barnen är de äkta foliehattarna. Konstigt nog så kallas vi som inte är så oroliga för detsamma.
Citera
2021-06-02, 11:47
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
JA jag beklagar verkligen. Men samtidigt är detta anledningen till att det aldrig går att föra en sansad debatt när känslor tar över.

De flesta 40-åringar överlever. Och jag har för mig att om man tittar på personer under 70 år, utan bakomliggande sjukdomar så är det fortfarande under 200 personer som dött. För 40-åringar är det sannolikt bara några enstaka som dött utan bakomliggande sjukdomar.

Din vän kan vara en av dessa och det är beklagligt naturligtvis. Dock så måste man förstå att även om vissa dör, så kan man inte dra för stora växlar på det. Vi stänger inte motorvägarna för att folk dör i trafiken. Sans och balans behövs i debatten. Och tyvärr måste vi acceptera att vårt liv inte är helt riskfritt.

Nej i trafiken har man tagit fram Vaccin (säkerhetsbälte, adaptiva farthållare etc) för att minimera risken för dödlig utgång vid olyckor.

Antar att du kör utan bilbälte?
Citera
2021-06-02, 11:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej i trafiken har man tagit fram Vaccin (säkerhetsbälte, adaptiva farthållare etc) för att minimera risken för dödlig utgång vid olyckor.

Jag har bilbälte på och kör inte så fort för det mesta. Jag accepterar dock risken och inser att det finns en risk när jag ger mig ut på vägarna. Men jag kan påverka risken själv genom att ta det lugnt.

En vän till mig gick bort i en MC-olycka, men jag kräver inte att att vi ska förbjuda MC-åkande för den sakens skull. Eller förbjuda trafik...

Och när det gäller covid kan man faktiskt påverka risken också genom att ta hand om sin egen hälsa.

Vill man inte ta risk med covid kan man alltid stänga in sig hemma. men hur kul liv är det på en skala?
Citera
2021-06-02, 11:51
Medlem
Citat:
Hur ska du bära dig åt för att de absolut inte ska smittas tänkte du? Det kommer du inte kunna lösa utan att inskränka barnens rättigheter. Och det skulle få oerhörda konsekvenser som inte är värt priset vi alla får betala för det. Det luktar foliehatteri deluxe det här resonemanget att barn inte får smittas. Det är ingen som aktivit smittar barn. Barn lever och de får ibland virus, men de överlever som tur är. Att låsa in barn och sätta på de munskydd är inte ett alternativ i min skola.

Jag är inte ett dugg orolig för barnen. De som oroar sig för barnen är de äkta foliehattarna. Konstigt nog så kallas vi som inte är så oroliga för detsamma.

Självklart kan man inte undvika det helt och hållet. Jag har aldrig påstått att barn inte får smittas. Du påstod dock att det tvärtom är bra om barn och friska människor smittas av viruset, vilket var det jag reagerade mot. Jag är inte orolig för barnen utan snarare för att den allmänna smittspridningen fortsätter bara för att personer som du är livrädda för vaccinet.
Citera
2021-06-02, 11:54
Medlem
Citat:

Jag hade en kompis när jag var yngre som dog i influensa när han var i 25-årsåldern.

Tycker du att vi ska stänga ner samhället varje år när influensan kommer eller är de som dör i influensa inte värda något?
Citera
2021-06-02, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart kan man inte undvika det helt och hållet. Jag har aldrig påstått att barn inte får smittas. Du påstod dock att det tvärtom är bra om barn och friska människor smittas av viruset, vilket var det jag reagerade mot. Jag är inte orolig för barnen utan snarare för att den allmänna smittspridningen fortsätter bara för att personer som du är livrädda för vaccinet.

Men du verkar inte förstå hur immunförsvaret fungerar. När du väl haft covid så bygger du upp immunitet och sedan kan du inte smitta någon. Det kommer att ta slut. Det är bara en fråga om tid och nu har alla äldre snart fått sin andra spruta. Då finns det ingen anledning att foliehatta sig om smittspridning längre. Det var ett problem när det inte fanns ett vaccin. Men inte nu.
Citera
2021-06-02, 11:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag hade en kompis när jag var yngre som dog i influensa när han var i 25-årsåldern.

Tycker du att vi ska stänga ner samhället varje år när influensan kommer eller är de som dör i influensa inte värda något?

alltså jag är så trött på dessa känsloargument. Det fördummar och förstör debatten. Alla kan gå in på socialstyrelsen och läsa statistiken som ligger helt öppet där. Det är extremt ovanligt att 40-åringar utan bakomliggande sjukdomar där. Det handlar om några enstaka. Det är inget man ska dra för stora växlar på även om det förstås är tragiskt när folk där.

Ska vi sitta och rapportera hur många som dör i cancer och diabetes så skulle folk nog göra i byxan. Men nu är det covid och bara covid som räknas. Allt annat har stängts av. Och så även det rationella tänkandet. Kom igen nu. Ni kan inte bara vara så här dumma covid-kulten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in