Citat:
Ursprungligen postat av
Litenensam
Då misstänker jag åter hängning, vi får förhoppningsvis veta någongång, kanske, eventuellt, ibland kan det inom Örebropolisen förflyta ett år innan anhörigs tips om inloggningsuppgifter kollas upp.
Åsa Hiding och Therese Johansson har krävt att Stefan senast iom dom häktas, men inte kan polisen hålla sig i närheten av någon om man inte har laglig befogenhet att göra det..
Detta är det största mordfallet i Örebros historia, men polisen kollar inte mejl hela tiden?!
Det kan inte varit bara vi på flashback som hållit andan och inväntat domen?!
När Stefan stalkade Lena, då hade de väl begogenhet att uppehålla sig i närheten, men det var väl för jobbigt.
Svårt att dra några slutsatser.
Presstalespersonen var själv inte inblandad i det här, utan kommenterar utifrån egna erfarenheter och rapporten.
Vad jag tänker så här direkt efter att ha läst artikeln är att om man hade begärt häktning direkt när man såg vartåt domen lutade, då kunde man fått polis på plats tidigare, utan att SD vetat om det.
Nu verkar denna situation vara lite unik, inte så vanlig.
Rättens ordförande CA menade samtidigt att rätten har överlagt färdigt först (tekniskt färdig) när domen avkunnas/meddelas.
Det blir väl hårklyveri här.
Klart att det hade varit en mindre risk om SD hade häktats lite för honom oförutsett. Jag vet inte hur det lagligt måste se ut. Kanske man måste meddela detta i rätten innan förhandlingarna avslutas, precis som det gjordes nu.
Nu sa man om jag har förstått det rätt, efter att rätten frågade åklagarna, om det var ok att häktning skulle ske när domen meddelades.åklagarna hade väl uttryckt att de önskade att SD häktades när HR överlagt färdigt.
Då kanske man inte kunde plötsligt hämta in SD innan dom hade avkunnats?
Min personliga tro är att SD förr eller senare hade tagit sitt liv, men det hade kanske inte kunnat ske så lätt. Mna hade också besparat stackars den person som var med SD det traumat att behöva känna skuld och dessutom behöva se personen död. Och bli misstänkt får man inte glömma.
Förskräckligt allt.
Ytterligare en familj som blir utan en förälder och som misster ett hem under traumatiska förhållanden. Behöver inte sägas, men slår en som en hammare typ hundra gånger om dagen.
Alla är förlorare.
För ingenting i princip.