2021-06-02, 09:07
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har du möjlighet att länka till de bilder du hänvisar till? Intressant att lägga bilderna sida vid sida för att tydliggöra förfallet. En bild säger mer än tusen ord...Skulle uppskattas!

Har tyvärr ingen länk till hands, men de finns på SD:s geocachingsida.
Citera
2021-06-02, 09:12
Medlem
Jag orkar inte kommentera mer, det är som en fars.

Otroligt, bra jobbat polisen

Eloge till Åsa Hiding och Therese Johansson för deras kamp

Tillsammans med Peter Springare och Jonas Rydén hade detta inte hänt.
Nu ville vissa ha bort Springare, trots att han var den bästa på sitt jobb.
Idag är han nog jävligt glad att han inte jobbar kvar i dyngan.
Detta polisiära slarv kan han väl ändå inte behöva stå till svars för?

Herregud vilken inkompetent polisledning
Citera
2021-06-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam

Kan inte annat än att hålla med Dig!

ALLA visste när domen skulle offentliggöras. Risk/chans fanns att det skulle bli en dom som inte tilltalade SD. Och de hade inte ens öga på mailen kl 11... Ett jobb som de lagt ner 3 år på att utreda.
Det var faktiskt 1000-tals i denna tråd som satt med andan i halsen strax före 11... men inte polisen!

Hur svårt kan det ha varit att ha en patrull som snurrar runt i Hjärsta, Lundby och Folketorp just denna tid? I förebyggande syfte... det kan väl inte strida mot någon lag!
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-02 kl. 09:25.
Citera
2021-06-02, 09:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Enl NA 11.51 omdirigerades (en av två patruller) till ny adress (kanske dessa var på väg till SD:s adress och ev Lundby för att hämta in honom).

Någon som hade direktnummer till polisen (ev någon bekant som jobbar där) ringer och berättar att han var död.

Tyder, som jag ser på det, att det tog ett tag efter förkunnad dom innan SOA? hittade honom.

Ja, håller med.
Längre tid än vi trott förmodligen.

11:18 verkar polisens presstalesman inte hitta något i händelserapporten som styrker den tiden, men just omdirigeringen 11:51 visar ju att det är först då de vet att och var det har hänt.

Jag tänker också att just detta, att inringaren inte larmar 112 kanske är en del i att man tar honom på plats?

"12.34: Poliser påbörjar hjärt- och lungräddning. De håller på i åtta minuter innan de avbryter."

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod

Nu är det polis som påbörjar hjärt- lung räddningen, och i det läget tar man inga chanser om det går att rädda någon så försöker man.

Men i princip skulle SD kunnat ha varit död länge innan polisen kom på plats, minst från 11:51 kan man misstänka.

Det kan vara svårt att avgöra om någon är helt död i vissa situationer. Puls och andning kan vara mycket svåra att se/känna om livet håller på att rinna ut.

Man frågar sig varför den som var med SD inte ringde 112?
Kände personen att det var utsiktslöst? Han såg direkt att det inte fanns något hopp?
Och vetskapen om att polisen väntade på att SD skulle infinna sig till häktet, direktnummer dit kanske, avgjorde den kontakten.

Hemskt för den som var med SD i den här situationen.
Citera
2021-06-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, håller med.
Längre tid än vi trott förmodligen.

11:18 verkar polisens presstalesman inte hitta något i händelserapporten som styrker den tiden, men just omdirigeringen 11:51 visar ju att det är först då de vet att och var det har hänt.

Jag tänker också att just detta, att inringaren inte larmar 112 kanske är en del i att man tar honom på plats?

"12.34: Poliser påbörjar hjärt- och lungräddning. De håller på i åtta minuter innan de avbryter."

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod

Nu är det polis som påbörjar hjärt- lung räddningen, och i det läget tar man inga chanser om det går att rädda någon så försöker man.

Men i princip skulle SD kunnat ha varit död länge innan polisen kom på plats, minst från 11:51 kan man misstänka.

Det kan vara svårt att avgöra om någon är helt död i vissa situationer. Puls och andning kan vara mycket svåra att se/känna om livet håller på att rinna ut.

Man frågar sig varför den som var med SD inte ringde 112?
Kände personen att det var utsiktslöst? Han såg direkt att det inte fanns något hopp?
Och vetskapen om att polisen väntade på att SD skulle infinna sig till häktet, direktnummer dit kanske, avgjorde den kontakten.

Hemskt för den som var med SD i den här situationen.

Spekulation

Det kan vara så att SD har hängt sig, det tar en stund innan SOA? hittar honom och lyckas inte få ner honom... hlr av polisen som kommer till platsen

Tillägg
Ringer sin polisvän för att slippa förklara allt för 112, vännen vet direkt vad som gäller och kan adressen till stugan.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-02 kl. 09:52.
Citera
2021-06-02, 09:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Då misstänker jag åter hängning, vi får förhoppningsvis veta någongång, kanske, eventuellt, ibland kan det inom Örebropolisen förflyta ett år innan anhörigs tips om inloggningsuppgifter kollas upp.
Åsa Hiding och Therese Johansson har krävt att Stefan senast iom dom häktas, men inte kan polisen hålla sig i närheten av någon om man inte har laglig befogenhet att göra det..
Detta är det största mordfallet i Örebros historia, men polisen kollar inte mejl hela tiden?!
Det kan inte varit bara vi på flashback som hållit andan och inväntat domen?!
När Stefan stalkade Lena, då hade de väl begogenhet att uppehålla sig i närheten, men det var väl för jobbigt.

Svårt att dra några slutsatser.
Presstalespersonen var själv inte inblandad i det här, utan kommenterar utifrån egna erfarenheter och rapporten.

Vad jag tänker så här direkt efter att ha läst artikeln är att om man hade begärt häktning direkt när man såg vartåt domen lutade, då kunde man fått polis på plats tidigare, utan att SD vetat om det.

Nu verkar denna situation vara lite unik, inte så vanlig.

Rättens ordförande CA menade samtidigt att rätten har överlagt färdigt först (tekniskt färdig) när domen avkunnas/meddelas.

Det blir väl hårklyveri här.

Klart att det hade varit en mindre risk om SD hade häktats lite för honom oförutsett. Jag vet inte hur det lagligt måste se ut. Kanske man måste meddela detta i rätten innan förhandlingarna avslutas, precis som det gjordes nu.

Nu sa man om jag har förstått det rätt, efter att rätten frågade åklagarna, om det var ok att häktning skulle ske när domen meddelades.åklagarna hade väl uttryckt att de önskade att SD häktades när HR överlagt färdigt.

Då kanske man inte kunde plötsligt hämta in SD innan dom hade avkunnats?

Min personliga tro är att SD förr eller senare hade tagit sitt liv, men det hade kanske inte kunnat ske så lätt. Mna hade också besparat stackars den person som var med SD det traumat att behöva känna skuld och dessutom behöva se personen död. Och bli misstänkt får man inte glömma.

Förskräckligt allt.

Ytterligare en familj som blir utan en förälder och som misster ett hem under traumatiska förhållanden. Behöver inte sägas, men slår en som en hammare typ hundra gånger om dagen.

Alla är förlorare.
För ingenting i princip.
Citera
2021-06-02, 10:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Spekulation

Det kan vara så att SD har hängt sig, det tar en stund innan SOA? hittar honom och lyckas inte få ner honom... hlr av polisen som kommer till platsen

Tillägg
Ringer sin polisvän för att slippa förklara allt för 112, vännen vet direkt vad som gäller och kan adressen till stugan.

Ja, vem vet.
Fruktansvärt allt.

Jag vet bara att det kan ibland vara svårt att avgöra om någon verkligen är död. Det kan ha funnits enstaka hjärtslag/oregelbunda andetag. Personen kan se blek eller blåaktig ut, men ändå kan räddas trots att det kan verka utsiktslöst. Att man inte chansar om man inte är helt säker. Man har typ inget at förlora, utom att personen om den överlever, kan ha fått irreversibla skador av syrebristen.
Senast redigerad av notknapparen 2021-06-02 kl. 10:33.
Citera
2021-06-02, 10:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Inga ljudupptagningar vid sakframställan slutanförande eller slutpläderingar.
Iallafall inget som ges ut, de filmar inte, men har efterfrågat just ev inspelningar, fick svar från Hiding att de inte gör det.
Hivrätten påstår att de ej spelade in Stefans tal, det gjorde NA, hoppas att de vågar publicera det någongång. De var på G, men så kom dödsbeskedet..
Jag hade ingen aning om att slutanförande och slutpläderingar inte spelades in.
Varför är det så?

NA får inte spela in.
Vad jag vet är det förbud mot att ta foton, spela in video eller ljud i en rättssal.

Det är därför de som sitter och fibblar med mobilen brukar bli utvisade.
Det är också därför vi alltid måste vänta på domstolens ljudinspelningar efter en rättegång.
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Att ljudupptagningarna inte lämnas ut är inte så konstigt, men det borde ändå finnas, som dokumentation, om det som i det här fallet sker saker som gör att man kan ifrågasätta rättssäkerheten. Man glömmer inte att hämta gärningsmannen innan man talar om för honom och allmänheten att han är skyldig och ska sitta 18 år. Saken måste utredas.
Jättekonstigt att det inte dokumenteras.
Sedan kan det ju sekretessas om det inte ska bli officiellt.
Senast redigerad av hoppsann 2021-06-02 kl. 10:51.
Citera
2021-06-02, 10:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag vet inte om man ska anklaga dom heller riktigt.
Nu var det inte de poliser som var ansvariga på fredagen som svarade på NAs frågor, utan en polis som går igenom händelserapporten och kommenterar utifrån det.

Kanske var det inte en polis som var utsedd för att hålla koll på det här innan rapporten kom att SD inte infunnit sig. SD var att betraka som oskyldig eftr TRs friande dom, och när domenen föll, behöver ju man några minuter på sig att infinna sig.

Annars borde man väl kräva ett en person som väntar på utslaget måste finnas på plas vid häktet 11:00?
Citera
2021-06-02, 10:35
Bannlyst
Nu har jag fått svar från Tingsrätten Göteborg.
Det blir bara ett dagboksblad, men det finns 3 Aktbilagor men dom är belagda med sekretess alla 3.
Av någon anledning så startade ärendet i Göteborgs Tingsrätt men är nu
överfört till Örebro Tingsrätt.
En Offentlig Försvarare har tilldelats den misstänkte.
Ärendet startade den 28/5 och flyttades över till Örebro den 31/5.
Saken gällde då Mord.
Den misstänkte har även han sekretess.

Här är i alla fall dagboksbladet.

https://docdro.id/Ce3DjLn

Då tar vi kontakt med Örebro istället, och ser om dom har nåt att lämna ut.
Citera
2021-06-02, 10:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Avdelningen för särskilda utredningar, SU, är en fristående och oberoende avdelning inom Polismyndigheten som utreder misstänkta brott som bland annat polisanställda, polisstudenter, domare och åklagare kan ha gjort sig skyldiga till. Det är dessa du måste höra av dej till om du vill ha gång en internutredning. Men du måste väl anmäla den polis du vill ha utredd innan det startas en utredning.
Jag har inga planer på att begära en internutredning.
Den internutredning jag efterfrågar skulle inte heller handla om någon anklagelse mot en specifik utpekad polis.

Det jag efterfrågar är en generell genomgång av hur allting kunde gå så fel i den här utredningen.

Utredningen skulle ha två syften.

Det ena är att polisen kunde ta lärdom av sina fel och förbättra sina rutiner i framtiden.

Den andra skulle vara att se om de poliser som kände SD/HD har varit inblandade i de fel och förseningar som är så uppenbara. Jag har rätt svårt att förstå att årslånga förseningar när det gäller att undersöka elektroniska spår bara skulle bero på klantighet.

Lite konspiratoriskt tror jag att det kan ligga något annat bakom.
Citera
2021-06-02, 10:51
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har inga planer på att begära en internutredning.
Den internutredning jag efterfrågar skulle inte heller handla om någon anklagelse mot en specifik utpekad polis.

Det jag efterfrågar är en generell genomgång av hur allting kunde gå så fel i den här utredningen.

Utredningen skulle ha två syften.

Det ena är att polisen kunde ta lärdom av sina fel och förbättra sina rutiner i framtiden.

Den andra skulle vara att se om de poliser som kände SD/HD har varit inblandade i de fel och förseningar som är så uppenbara. Jag har rätt svårt att förstå att årslånga förseningar när det gäller att undersöka elektroniska spår bara skulle bero på klantighet.

Lite konspiratoriskt tror jag att det kan ligga något annat bakom.

Ok då förstår jag vad du menar, Tyvärr så kommer en sådan utredning aldrig att inträffa, men jag håller med dej om att en sådan utredning skulle räta ut alla misstag som begåtts i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in