2021-06-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, jag generaliserade ... oftast är det sjukvårdspersonal som larmar, inte polis.
Vill inte gå in för nära på vad jag tänker på men inte ens när någon i medelåldern dör hemma, med halvbra hälsa, och viktiga personliga saker saknas i hemmet, som plånbok, och hittas inte utreds det alltid.
Citera
2021-06-01, 23:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Nä, inte om du har dokumenterat hjärtfel och dör stilla i hemmet. Men om omständigheterna indikerar annat än naturligt dödsfall, så ja ...
Om läkare som konstaterar dödsfall finner nåt suspekt, alt amb personal, så ändras direktiven och polis kontaktas. I annat fall inte och har inte med nåt dokumenterat hjärtfel att göra.
Detta är inkorrekt:
Citat:
Alla dödsfall som inte sker på sjukhus utreds.
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jo, det gör dom!
En mycket god väns syster dog i sömnen (hela familjen var hemma när detta hände.
Polisen var på plats men i just detta fall kunde det avskrivas direkt att det låg något brottsligt bakom.
Det har med omständigheter att göra och det sker en bedömning från fall till fall.
Senast redigerad av develi 2021-06-01 kl. 23:43.
Citera
2021-06-01, 23:40
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jo, det gör dom!
En mycket god väns syster dog i sömnen (hela familjen var hemma när detta hände.
Polisen var på plats men i just detta fall kunde det avskrivas direkt att det låg något brottsligt bakom.
När mamma somnade in på ålderdomshemmet frågade sjuksköterskan om jag ville att polis skulle tillkallas. Det betraktas som hennes bostad och enligt formalia ska frågan tas upp. Men det fanns ju inget underligt med det dödsfallet och vi var 3 personer närvarande, så polisen slapp komma.
Citera
2021-06-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har inte själv varit på plats utan endast följt medierapporteringen kring de båda rättegångarna, men jag fick intrycket av att domare Chr*ster G*nelind (med kollegor) var mer observant och ställde fler följdfrågor under förhandlingarna.
Jag var med och kan bekräfta att Chr*ster G*nelind var på allerten, riktigt bra.
Därför blev jag besviken över att han svamlar om kristallkulor, när det så uppenbart är så att de glömde den lilla detaljen, att häkta Stefan.
Jag var på plats Dag 17, den 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.
Jag hörde hur mycket som åklagarna redogjorde för gällande Stefans agerande, riktigt sorgligt att det inte finns ljudupptagningar från dessa mycket viktiga dagar, då mycket kommer fram.
Kan säga att Försvarare CO var sjukt långsam och talade tyst, fick tillsägelser att tala tydligare flera gånger. Höll på att somna, då han bara upprepade massa blaj, de hade ingenting att komma med.
Bara en massa tänk om, ponera detta, ha det här i minnet, varför skulle Stefan vilja mörda Lena mm, rent skitsnack. Stefan skulle inte hinna med allt blabla..
Citera
2021-06-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Att man intresserar sig är självklart inte fel och de allra flesta tycker inte ett dugg om mord eller brottslighet över huvud taget. Det är väl självklart.

Det jag tänkte på var att en del har hängt här i tre år och att det i mina ögon många gånger blir väl mycket upprepningar av detaljer som dissikeras i det oändliga. Då kan det kanske vara bra att byta spår ett tag och ta lite frisk luft göra något annat ett tag. Det är bara en åsikt, eller ett råd om man så vill. Folk gör naturligtvis som de vill.

I värsta fall jagar man dessutom hjärnspöken och kanske någon oskyldig. I onödan.
Vilket du statuerar med att gå in i tråden och påpeka att enligt din åsikt var LW inte lika attraktiv som HD?

Jag har 100% engagerat mig i detta mord dessa tre år, detta med en agenda och en agenda allena nämligen att den eller eventuellt de personer som är skyldiga till att ha släckt LWs liv skall få stå till svars. Inte för att jag har åsikter om någons utseende utan för att jag har åsikter om människoliv.

Sedan kan jag hålla med om att vissa diskussioner i detta forum hade hört bättre hemma i valfritt chattforum då det är så uppenbart att personerna som strider bakom nicken även känner till varandra utanför denna tråd.

Sen gällande skyldig eller hjärnspöken så är det naturligtvis trist om någon oskyldig person fått florera i denna tråden i åratal. Samtidigt, kan jag tänka, så hade det varit enkelt för denne eller de personer som detta isåfall skulle gälla att börja med att tala sanning till polisen och släppa på son förbannade stolthet (är de/den skyldig så förstår jag dock att det kan bli svårt om man vill undkomma lagen, men då får man tyvärr räkna med att bli uthängd i denna tråd istället. Går inte att både äta kakan och att ha den kvar så att säga).
Citera
2021-06-01, 23:49
Medlem
Citat:
Vill inte gå in för nära på vad jag tänker på men inte ens när någon i medelåldern dör hemma, med halvbra hälsa, och viktiga personliga saker saknas i hemmet, som plånbok, och hittas inte utreds det alltid.

Både ambulans och polis tillkallas till plats via 112. Antar du påkallade situationen och gjorde en anmälan?
Citera
2021-06-01, 23:49
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag var med och kan bekräfta att Chr*ster G*nelind var på allerten, riktigt bra.
Därför blev jag besviken över att han svamlar om kristallkulor, när det så uppenbart är så att de glömde den lilla detaljen, att häkta Stefan.
Jag var på plats Dag 17, den 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.
Jag hörde hur mycket som åklagarna redogjorde för gällande Stefans agerande, riktigt sorgligt att det inte finns ljudupptagningar från dessa mycket viktiga dagar, då mycket kommer fram.
Kan säga att Försvarare CO var sjukt långsam och talade tyst, fick tillsägelser att tala tydligare flera gånger. Höll på att somna, då han bara upprepade massa blaj, de hade ingenting att komma med.
Bara en massa tänk om, ponera detta, ha det här i minnet, varför skulle Stefan vilja mörda Lena mm, rent skitsnack. Stefan skulle inte hinna med allt blabla..
Inga ljudupptagningar!? Varför det? Det som diskuteras i HR måste väl dokumenteras. Så bra att du, och kanske fler, var där som åhörare då. För denna "glömska", att SD inte häktades/hämtades innan dom avkunnades, måste anmälas och utredas. Inte för att jag sörjer SD utan för att det inte får hända igen. Det måste finnas en välfungerade praxis i förfarandet. Människoliv står på spel och även det här ärendet hade kunnat sluta mycket värre.
Citera
2021-06-01, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Drar du inte lite väl stora växlar på ingenting nu?

Minsta lilla hummande dissikeras. Tror många här skulle behöva ombyte av intresse faktiskt.

För övrigt, helt off, så tycker jag personligen att Hanna ser bra mycket bättre ut än Lena. Om man bara går efter utseende. Lena såg inte särskilt bra ut i mina ögon, och såg inte särskilt trevlig ut heller. Tydligen tycker många annorlunda.
Det beror allt på dagsformen. På flygplatsen efter mordet:
https://www.bildtagg.se/bild/jftxvc2nqsiuuvb0bynkd7ah

För övrigt berör kommentaren när HD får hybris i april och inbillar sig att BX är intresserad av henne snarare än utseende.
Citera
2021-06-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Inga ljudupptagningar!? Varför det? Det som diskuteras i HR måste väl dokumenteras. Så bra att du, och kanske fler, var där som åhörare då. För denna "glömska", att SD inte häktades/hämtades innan dom avkunnades, måste anmälas och utredas. Inte för att jag sörjer SD utan för att det inte får hända igen. Det måste finnas en välfungerade praxis i förfarandet. Människoliv står på spel och även det här ärendet hade kunnat sluta mycket värre.
Inga ljudupptagningar vid sakframställan slutanförande eller slutpläderingar.
Iallafall inget som ges ut, de filmar inte, men har efterfrågat just ev inspelningar, fick svar från Hiding att de inte gör det.
Hivrätten påstår att de ej spelade in Stefans tal, det gjorde NA, hoppas att de vågar publicera det någongång. De var på G, men så kom dödsbeskedet..
Citera
2021-06-02, 00:18
Medlem
Citat:
Både ambulans och polis tillkallas till plats via 112. Antar du påkallade situationen och gjorde en anmälan?

Jag var inte där. De som var det är yngre (och nära och kära) släktingar till mig, de åkte hem till honom när han inte svarade i telefon som han alltid brukade.

Garanterar att det fanns sådant som borde ha undersökts närmare men släpper det eftersom det inte hör hemma här.

Tillägg: Glömde säga att de självklart larmade.
Senast redigerad av Kromcom 2021-06-02 kl. 00:29. Anledning: Tillägg
Citera
2021-06-02, 00:22
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Dom Aktbilagor som ingår i utredningen av Stefans död.
Har begärt ut dom, så imorgon får vi se vad dom svarar och vad lämnar ut.
Tackar, jättebra. Men jag antar att det bara kommer att gälla i de delar man kan misstänka annans inblandning i SDs död? Kanske angående hur han kommit över mordvapen, om någon försökt hindra honom osv?
Jag skulle vilja veta huruvida HovRättens ansvar kommer att utredas?
Citera
2021-06-02, 00:28
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Inga ljudupptagningar vid sakframställan slutanförande eller slutpläderingar.
Iallafall inget som ges ut, de filmar inte, men har efterfrågat just ev inspelningar, fick svar från Hiding att de inte gör det.
Hivrätten påstår att de ej spelade in Stefans tal, det gjorde NA, hoppas att de vågar publicera det någongång. De var på G, men så kom dödsbeskedet..
Att ljudupptagningarna inte lämnas ut är inte så konstigt, men det borde ändå finnas, som dokumentation, om det som i det här fallet sker saker som gör att man kan ifrågasätta rättssäkerheten.
Man glömmer inte att hämta gärningsmannen innan man talar om för honom och allmänheten att han är skyldig och ska sitta 18 år. Saken måste utredas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in