Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-01, 18:15
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag lägger ut några uppgifter ur Dahlstens Nirvana kan vänta med viss anknytning till detta:

• Dahlsten fick ansvaret för kontakterna med Säpo vid regeringsombildningen hösten 1985.
- Alltså hade någon annan det fram till dess. Odd Engström är Dahlstens företrädare och försvann långt tidigare (hösten -83?). Ulf Larsson slutade "efter Dahlstens första år", vilket skulle innebära ca hösten -84.
- Dahlsten kan ha slarvat i sin bok, och Ulf Larsson var kvar till valet -85?

• Dahlsten värvades (hösten -83?) av Palme från industridepartementet till statsrådsberedningen, efter att 75 % av de medarbetare Palme frågat hade satt Dahlsten som sitt förstahandsförslag.
- Samtidigt skriver Dahlsten (3½ sida senare) att hans arbetsuppgifter inte var förankrade hos Palmes medarbetare.

• Dahlsten beskriver sig som en främmande fågel i statsrådsberedningen, att han vantrivs och är impopulär, t o m mobbad, inte har förankring i Rörelsen och har fiender i regeringen. Vissa antipatier från uppsatta socialdemokrater består och lade krokben för honom även efter 1994.
- Detta kan bero på att han visade sig stöddig och inkompetent. Men det kan också indikera att rekryteringen hade dolda skäl, och att den var obegriplig för den oinvigde.

• Första gången någonsin Dahlsten och Palme talas vid är vid ett möte i Bommersvik strax efter valet 1982.
-Ganska raskt marscherat att bli änkans närmast förtrogne på mordnatten drygt tre år senare.

Tilläggas kan att vartenda ord i Nirvana kan vänta bör läsas med skepsis.

Varför är det just Ulf Dahlsten som Lisbet Palme ropar på och håller i handen?
- Är det hans uppgift?
- Har de två en sådan relation att det är naturligt? För att Dahlsten bearbetat henne? Eller för att Olof sagt "Händer det nåt väldigt dramatiskt och oklart är det personen Ulf du ska kontakta, inte Säpo utan i första hand Ulf!"?
Vad gjorde Ulf Dahlsten innan han kom till Industridepartementet, alltså ca 1969-82? Något som är intressant för IB och Elmers verksamhet?
Citera
2021-06-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, det tål att tänka på. Samtidigt som det är uppenbart att UD vet mer än han vill säga. Jag litar inte på honom. Och hans umgänge med LP ger anledning till frågor. Statsministerns högste ansvarige umgås efter mordet med hans änka. Efter att totalt misslyckats med sin uppgift.

Det som slår mig för övrigt är en formulering.

''Detta för att diskutera, svärtning, och verkningarna av detta.'' För mig kan det tyda på någon form av oegentligheter som kan skada partiet om det kommer fram. Frågan är vilket ämne som avhandlades. Det är lätt att tro att det rörde fonderna. Men det kan röra sig om någonting annat som bestämts i förväg. Om jag förstått det hela rätt deltog inte ''Person Z'' i fondmötet.

Intressant kan i sammanhanget vara att GF i mitten av 70-talet skall ha köpt ett tryckeri som enligt uppgift skall ha haft riksdag och regering som kunder. Personen med uppgiften undrar varför (det är inget som hen kan se att GF var intresserad av att driva) men konstaterar att det borde ha kommit information om löntagarfonderna till tryckeriet. Adressen delades med en bekant till GF som var företagsledare som riskerade få sitt företag "länsat" av löntagarfonderna. Företagsledaren ifråga köpte senare alla GFs exemplar av den målning/litografi som består av två delar, där den ena föreställer mordet på Gustav III och den andra kan tolkas föreställa mordet på OP.

När tryckeriet ett par år senare sattes i konkurs så påstås det ha eldats en massa papper under flera dagar...
Senast redigerad av Kall-Kyl 2021-06-01 kl. 20:35.
Citera
2021-06-01, 21:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Intressant kan i sammanhanget vara att GF i mitten av 70-talet skall ha köpt ett tryckeri som enligt uppgift skall ha haft riksdag och regering som kunder. Personen med uppgiften undrar varför (det är inget som hen kan se att GF var intresserad av att driva) men konstaterar att det borde ha kommit information om löntagarfonderna till tryckeriet. Adressen delades med en bekant till GF som var företagsledare som riskerade få sitt företag "länsat" av löntagarfonderna. Företagsledaren ifråga köpte senare alla GFs exemplar av den målning/litografi som består av två delar, där den ena föreställer mordet på Gustav III och den andra kan tolkas föreställa mordet på OP.

När tryckeriet ett par år senare sattes i konkurs så påstås det ha eldats en massa papper under flera dagar...

Vilken företagsledare var det?
Citera
2021-06-01, 22:39
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Slagning, anteckning av Harry Hedlund. H-15027-06.

https://drive.google.com/file/d/1z40eTiCTrWPwy__Zxe2TdjrZHItbgERk/view?usp=sharing

Förhör Harry Hedlund. A-11417.

https://drive.google.com/file/d/1GxnH7PCM7FtDwNawGQxC1wy4YgrjLo_-/view?usp=sharing

Slagning Harry Hedlund. D-5638-03.

https://drive.google.com/file/d/1rBEJkwcb9KNm99g4qnWs4-rPMRcdXW2P/view?usp=sharing

Förhör Harry Hedlund. A-11416.

https://drive.google.com/file/d/1p-I5_fiiLl9IOYRSOc2USUBVwh5orBhc/view?usp=sharing

Telefonsamtal/tips Sture Lingsberg. D-22208.

https://drive.google.com/file/d/1p-I5_fiiLl9IOYRSOc2USUBVwh5orBhc/view?usp=sharing

Förhör Sture Lingsberg. A-14409-01, se 1223.

https://drive.google.com/file/d/1QZqEVYYPlUpQDq73-tFKSkRdAO-T5yks/view?usp=sharing

Förhör Agneta Lund. A-14409, se 1222.1.

https://drive.google.com/file/d/1WazUsZm33mMsmio-XnmKJ5nicAI5Yaw5/view?usp=sharing

Sammanställning över avsnitt T, Olof Palmes sista dag i livet. TÖ-13962.

https://drive.google.com/file/d/1WkEe5a7krw7gYx5L6t1K346mH3A-eW8O/view?usp=sharing

Jag kan inte bestämma mig om polisen bara är inkompetent eller om de medvetet döljer fakta för sina uppdragsgivare, det svenska folket. Det går inte hålla räkningen på alla gånger de maskar tjänstgöringsförhållanden i dessa dokument.

Det gör det däremot på Hedlunds sviktande minne. 23 gånger kan han inte minnas, såvitt han minns, kan inte utesluta, tror, inte med säkerhet, vad han memorerat (!), å andra sidan osv.
Han säger sig däremot ha ingått i en grupp i samband med att han blir varse mordet. Vilken då?

Agneta Lund är lite mer redig, och hon nämner intressant nog att Sten Andersson kom till sjukhuset på morgonen. I samma andetag som hon nämner Feldt, som vi vet var där. Fast Andersson skulle ju ha varit i Idre.

Å andra sidan anländer han enligt Dagens Nyheter den 1 mars 1986 till Rosenbad kl 0045, men enligt Juristkommissionen är han inte på plats kl 03.07 när regeringssammanträdet startar. Vi har också IM som indikerar att han blev hämtad på Gästrikegatan 12 under natten av en polispatrull.
Citera
2021-06-02, 04:49
Medlem
I agree with you 100%

"Enigt mig var avslutaren svensk med ett okänt svenskt motiv."

But I would add: A Swede with an unknown Swedish motive with a S&W!

Start by asking Monika for the S&W to test...

Citat:
Enligt Edqvist stod OP med på 22 dödslistor. Vid en direkt begäran från PU kunde man man inte redovisa en enda. Sekretess.

Är det inte märkligt så säg? Vi svenska medborgare förhindras att ta del av dessa 22. Vilket får mig att tänka på Dallas i brevlådan. Det är hemligt! Fattar du?

En sak är helt klar. En gärningsman befann sig på mordplatsen tillsammans med paret Palme som ensam mördare. Oavsett hur många deltagare det än fanns på listan.

Enigt mig var avslutaren svensk med ett okänt svenskt motiv.
Citera
2021-06-02, 13:04
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I agree with you 100%

"Enigt mig var avslutaren svensk med ett okänt svenskt motiv."

But I would add: A Swede with an unknown Swedish motive with a S&W!

Start by asking Monika for the S&W to test...

Vem är Monika?
Är det AW:s syster som var BS:s sekreterare?
Citera
2021-06-02, 14:31
Medlem
SkuttCobains avatar
Sorry för efterbliven kommentar i förväg. (jag har inte läst hela tråden så ni kanske redan har tagit upp detta).

I Palmemordetpodden har jag för mig att dem pratade dem om att mordvapnet skulle kunna ligga gömd bland isoleringen på villavind i Spånga. Men dem kunde inte komma åt den då dem var rädda för att innertaket skulle rasa in om man kröp ut dit.

Är det nån som vet om man gjort några försök att undersöka vinden... eller till och med vilken adress det rör sig om??
Citera
2021-06-02, 15:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Sorry för efterbliven kommentar i förväg. (jag har inte läst hela tråden så ni kanske redan har tagit upp detta).

I Palmemordetpodden har jag för mig att dem pratade dem om att mordvapnet skulle kunna ligga gömd bland isoleringen på villavind i Spånga. Men dem kunde inte komma åt den då dem var rädda för att innertaket skulle rasa in om man kröp ut dit.

Är det nån som vet om man gjort några försök att undersöka vinden... eller till och med vilken adress det rör sig om??
Sök i delforumet på:
Spångamannen
LZJ
Tallstubbsbacken
Citera
2021-06-02, 16:02
Medlem
I do not think AW's sister was the "secretary"
Monika is änkan

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vem är Monika?
Är det AW:s syster som var BS:s sekreterare?
Citera
2021-06-02, 18:52
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl

Källor o annat kan ju styrka din berättelse?
GF är som klippt o skuren som C.I.A-agent.
Ingen komisk variant heller.
Profilen är exakt.
Senast redigerad av Gothus 2021-06-02 kl. 18:56.
Citera
2021-06-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain

Det svåra är inte att innertaket har låg bärighet utan det är att det finns en stor mängd isolering (gullfiber och sågspån) som täcker hela vinden. Det är som att leta efter en nål i en höstack.

Det enda riktiga som finns att göra är att undersöka vinden med radarutrustning. Vi har haft kontakt med en radartekniker som jobbar med detta åt polisen och är mycket van vid att ta fram just vapen. Undersökningen tar bara ett par timmar och ger ett 99% säkert svar. Vi är beredda att betala hela kostnaden själva men husägaren vägrar att gå med på det. Efter att husägaren hade ett samtal med en polis i palmegruppen vägrar han nu låta någon mer få tillgång till vinden.

Den enda möjligheten som jag kan se det är att polisen beslutar om husrannsakan och själva gör radarundersökningen. Men alla poliser och åklagare som vi har haft kontakt med de sista 2 åren är totalt ointresserade av att göra någonting.
Citera
2021-06-02, 19:40
Medlem
Jag såg bland annat följande i ett Palmeforum på Facebook

"Min begäran om hela uppslag D-3178 om Arvo Horm och hela uppslag G-4984 om Åke Lindsten avslås med motiveringen att det omfattas av sekretess enligt 35 kap. 1 paragrafen OSL huruvida dessa enskilda personer förekommer i uppslagen eller inte, och jag får då inte ut några handlingar alls."

"Vidare har jag begärt ut hela uppslaget N-3319 som handlar om VG. Tidigare har jag angående VG och hans intrång på ITT Flygt fått ett myndighetsbeslut där jag fick rätt i att uppgifter om honom inte skulle maskas eftersom han sedan länge är avliden. Men nu får jag ändå dokument i N-3319 som är helt söndermaskade och där egentligen bara en halv sida är läsbar med något sorts sammanhang. Här måste jag tydligen åberopa det gamla myndighetsbeslutet ännu en gång. "

"Vidare kan från min begäran noteras att PU enligt beskedet märkligt nog inte har några foton eller fotokopior på föremål och dokument som har beslagtagits i husrannsakan hos VG enligt protokoll N-3218.

Dessutom finns inget material om de poliser som enligt Ulf Dahlsten genomförde en insats i området på mordkvällen.
Och det finns märkligt nog inte några förhör med eller PM om eller av advokaten Lennart Hane."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in