2021-06-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bör i såfall gälla vare sig personen ska frias eller fällas. Det har jag också skrivit tidigare. För att undvika att sånt händer som i SD-fallet kunde det vara bra. Men nu tänker jag främst på grova brott, där den misstänkte är på fri fot..

Ja om det bara skulle gälla vid fällande dom så skulle ju garanterat ingen någonsin infinna sig.

Alltså skulle detta förfarande inte på något vis förhindra det som hände i detta fall.

Och givetvis handlar denna diskussion om åtalade som befinner sig på fri fot. Om de sitter i häkte så uppstår inte problemet.
Vilket borde begripas.

Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Lika självklart som att man kräver närvaro under förhandlingarna gissar jag?
Det är helt absurt att det förhåller sig på något annat vis.

Då tycker jag personligen att du gissar illa. Anser inte att det är lika självklart. Men därom kan man ju, uppenbarligen, tycka olika.
Hursomhelst så kan jag inte se vilken skillnad det i praktiken skulle göra?🤔

Som nu: man meddelar dom och begär hämtning av polis.

Vid obligatorisk närvaro och den åtalade väljer att inte dyka upp: man begär hämtning av polis.

Hur undviks suicid vid alt nr 2?
Citera
2021-06-01, 18:04
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag tror inte HD haft nån aktiv roll innan mordet. I värsta fall efter. Genom kännedom om något hon inte varit öppen med. Kanske ofrivillig pådyvlad kunskap om något kopplat till mordet vem vet?

Det finns många tecken på att det sätt hon uppträder på är initierat av SD. Fler tecken än det finns bevis för att hon medverkat till brott tänker jag iaf.

Åklagarens häktning av henne satte ju verkligen satt fart på den misstankedebatten. Innan hösten 2019 så visste man väldigt lite om hennes roll i dramat.

Sen ”levde” tråden med misstankar fram till dess att fupen blev känd och hennes och andras förhör kunde läsas.

Där gjorde hon sig inte direkt ”omisstänkt” genom sitt sätt att svara.
Frågan som kvarstår är varför hon haft den approach som hon haft?

En sak är dock säker och det är att man inte kan rada upp bevis för nån skuld till brott här. Då hade hon ju suttit häktad längre om inte annat.

Hon har pratat illa om LW på ett väldigt olämpligt och hemskt sätt. Men då utan att veta att hon faktiskt var död antagligen. De har en historik där LW svikit sin vän så hur stor stor ”rätt” HD hade att uttala sig så har ju dividerats här sen uttalandet blev känt.

Sen har SD kört sin blodsexkampanj högt och lågt som hon verkar ha blivit talesperson för. Har LW pratat om detta blod eller ej?

Och sen är det detta vittnesmål då om att hon fått reda på av SOA eller polisen om LW hittad? Något förvirrat kring den biten fortfarande.

Och sen får man ju nämna att hennes chef vittnar (korrekt eller ej vad gäller tidpunkten) om att HD berättar om LW:s försvinnande lite tidigt där.

Nu har både hon och SOA varit i finkan en liten sväng. Av egen förskyllan eller pga SD:s val i livet kan man ju dividera om.

Hur det än är så lär hon inte må ”helt hundra” just nu.

Låter rimligt. Att HD i efterhand vet att SD mördat LW tror jag också. SD lär både ha sagt saker rakt ut samt hintat på sitt typiska weirdovis.

Att HD ljuger med hänvisning till blodsex är rakt av 100% fakta. Av allt jag tagit del av gällande SD drar jag slutsatsen att han ligger bakom dessa lögner via någon typ av hot. Hot med dödlig utgång riktade mot HD, döttrarna och/eller honom själv.

Det fetade alla dagar i veckan.
Citera
2021-06-01, 18:06
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Reagerade också på Göteborg TR. Men det är kanske för infekterat nu med alla inblandade personer och ingen kan betraktas som ej jävig i Örebro.

Det tror jag också.
Citera
2021-06-01, 18:12
Medlem
Citat:
Det tror jag också.

Å andra sidan är åklagare Anna Maria Larsson verksam i Örebro, och förundersökningen tycks ledas av polisen i Örebro. Nej, jag tar tillbaka vad jag skrev ovan och har ingen teori länge. Verkar bara konstigt.
Citera
2021-06-01, 18:14
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja om det bara skulle gälla vid fällande dom så skulle ju garanterat ingen någonsin infinna sig.

Alltså skulle detta förfarande inte på något vis förhindra det som hände i detta fall.

Och givetvis handlar denna diskussion om åtalade som befinner sig på fri fot. Om de sitter i häkte så uppstår inte problemet.
Vilket borde begripas.

Då tycker jag personligen att du gissar illa. Anser inte att det är lika självklart. Men därom kan man ju, uppenbarligen, tycka olika.
Hursomhelst så kan jag inte se vilken skillnad det i praktiken skulle göra?🤔

Som nu: man meddelar dom och begär hämtning av polis.

Vid obligatorisk närvaro och den åtalade väljer att inte dyka upp: man begär hämtning av polis.

Hur undviks suicid vid alt nr 2?

Jag menar att det är lika jävla självklart att ta emot en dom i en rättssal som det är att vara närvarande vid förhandlingarna i samma jävla rättssal. Oavsett utfall.

Det är klart som fan att risken för att den dömde begår självmord är avsevärt mindre om han befinner sig i häkte/fängelse.
De skyddande faktorerna är då dels övervakningen (förhindrar ett självmord där och då) och dels tiden (den dömde kan börja vänja sig och faktiskt acceptera att leva med den nya situationen).
Citera
2021-06-01, 18:15
Medlem
Citat:
Låter rimligt. Att HD i efterhand vet att SD mördat LW tror jag också. SD lär både ha sagt saker rakt ut samt hintat på sitt typiska weirdovis.

Att HD ljuger med hänvisning till blodsex är rakt av 100% fakta. Av allt jag tagit del av gällande SD drar jag slutsatsen att han ligger bakom dessa lögner via någon typ av hot. Hot med dödlig utgång riktade mot HD, döttrarna och/eller honom själv.

Det fetade alla dagar i veckan.

Hon har levt med SD i tjugo år och då känner man personen rätt bra. Så oavsett hur mycket man vet så går det väl att läsa en person hyfsat enkelt i en sån situation. Sen så uppstår ju en sorts djup lojalitet där även om historiken var lite ipp och ner vad gällde vissa bitar i relationen. Finns ju fler skäl att knipa förutom SD:s skuld i detta som kan kopplas till familjen i stort.
Well, svarade mest här för att mitt namn nämndes men det får väl dryftas ett tag till hur det nu är med denna HD. En minst sagt prövad kvinna nu hur man än ser det.
Citera
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Å andra sidan är åklagare Anna Maria Larsson verksam i Örebro, och förundersökningen tycks ledas av polisen i Örebro. Nej, jag tar tillbaka vad jag skrev ovan och har ingen teori länge. Verkar bara konstigt.

Det lär nog komma en förklaring snart.
Citera
Bannlyst
Då har jag frågat TR-Göteborg.
Kommer förhoppningsvis imorgon
Citera
2021-06-01, 18:18
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Då har jag frågat TR-Göteborg.
Kommer förhoppningsvis imorgon

Vad har du frågat om?
Citera
2021-06-01, 18:26
Medlem
Citat:
Jag menar att det är lika jävla självklart att ta emot en dom i en rättssal som det är att vara närvarande vid förhandlingarna i samma jävla rättssal. Oavsett utfall.

Det är klart som fan att risken för att den dömde begår självmord är avsevärt mindre om han befinner sig i häkte/fängelse.
De skyddande faktorerna är då dels övervakningen (förhindrar ett självmord där och då) och dels tiden (den dömde kan börja vänja sig och faktiskt acceptera att leva med den nya situationen).

Jo jag förstod vad du menade, att man skall kräva att den åtalade skall infinna sig då domen meddelas, men du förstår uppenbarligen inte problemen med förfarandet.

Och varför du sedan bluddrar om lägre suicidrisk pga övervakning på häkte etc blir totalt obegripligt, vem har hävdat något annat?
Inte jag iaf.
Menar du att alla, oavsett utfall i domen, skall häktas innan dom?🤔
Citera
2021-06-01, 18:36
Medlem
Någon som kan länka till hans försvarstal i HR? Hittar inte
Citera
2021-06-01, 18:38
Bannlyst
Citat:
Vad har du frågat om?

Dom Aktbilagor som ingår i utredningen av Stefans död.
Har begärt ut dom, så imorgon får vi se vad dom svarar och vad lämnar ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in