2021-06-01, 13:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och enligt den palestinska konstitutionen är palestinierna först och främst araber som ska arbeta för arabisk enhet. Klassisk postmodernism alltså.
Du blandar ihop saker.
Citera
2021-06-01, 13:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Inga pengar går från Sverige helt oavkortat, och varenda krona finns redovisat och är offentlig handling från SIDA. Det är inte kravlöst utan biståndet är öronmärkt.

Skitprat. SIDA har dessutom låtit Hamas använda deras byggnader för militära ändamål bortsett från alla andra korruptionsskandaler man får upp på första sidan när man söker på google.

Citat:
Biståndet följer samma riktlinjer och krav som för alla biståndstagare.

Right. Du har inte ens hört OECDs kritik mot SIDAs undermåliga kvalitetskontroll?

Citat:
PA betalar ut administrativa kostnader såsom löner tex. Det är de beroende utav.

PA betalar ut martyrfonden i enlighet med palestinsk grundlag. Det är inte Hamas som gör det, det är du, jag och andra svenska skattebetalare.

Citat:
Sett till ersättning till änkor och deras familjer utav de som dött i strid, för sitt land och sitt folk så är detta normalt förfarande. Även i Finland ersätts veteraner och deras anhöriga livet ut. Det är inget konstigt med benämningen "martyr".

Skillnaden är att de inte dött i strid utan sprängt upp sig själva i syfte att döda andra civila.
Citera
2021-06-01, 13:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du blandar ihop saker.

Vad blandar jag ihop? Ah just det, man kan vara palestinier och arab på en gång om man inte är israel! Det är viktigt att det är palestinierna som får blanda ihop allt men ingen annan.
Citera
2021-06-01, 13:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Skitprat. SIDA har dessutom låtit Hamas använda deras byggnader för militära ändamål bortsett från alla andra korruptionsskandaler man får upp på första sidan när man söker på google.

Right. Du har inte ens hört OECDs kritik mot SIDAs undermåliga kvalitetskontroll?

PA betalar ut martyrfonden i enlighet med palestinsk grundlag. Det är inte Hamas som gör det, det är du, jag och andra svenska skattebetalare.

Skillnaden är att de inte dött i strid utan sprängt upp sig själva i syfte att döda andra civila.
Alla martyrer är inte terrorister, förstår du skillnaden.
Citera
2021-06-01, 13:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Alla martyrer är inte terrorister, förstår du skillnaden.

Jo, de flesta är dömda mördare av civila. Och Sverige finansierar statlig terrorism genom att bidra till det.
Citera
2021-06-01, 14:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jo, de flesta är dömda mördare av civila. Och Sverige finansierar statlig terrorism genom att bidra till det.
Du menar som de IDF soldater som hade ihjäl 300 civila senaste Gazakriget, eller de 2000 innan det.

Det är två skilda diskussioner, martyrer och bistånd. Sen försöker du blanda in Hamas och terrorism i det hela m,m . Man gör inte så.

Du är ute och cyklar som vanligt.

Man blir en martyr som försvarar eller säkerhetsanställd om man råkar få en granat i huvudet eller mördas oavkortat från Israeler.
=man är offer för kriget. Alla nationer har system för att betala för pensioner och underhåll för deras familjer. Det är så det funkar. Jag kan dock förstå om du hakar upp dig på själva ordet "martyr" för de som dör i strid. Kanske freedomwariors hade passat bättre för dig.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-01 kl. 14:16.
Citera
2021-06-01, 14:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du menar som de IDF soldater som hade ihjäl 300 civila senaste Gazakriget, eller de 2000 innan det.

Det är två skilda diskussioner, martyrer och bistånd. Sen försöker du blanda in Hamas och terrorism i det hela m,m . Man gör inte så.

Du är ute och cyklar som vanligt.

Det är inte samma sak att döda civila när de befinner sig i närheten av militära mål och betala 300-500k EUR i belöning om man lyckas döda civila. Bara att du jämställer dem visar hur sinnesjuk logiken i palestinacampet är. IDF får inte belöningar för att de dödar civila.
Citera
2021-06-01, 14:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det är inte samma sak att döda civila när de befinner sig i närheten av militära mål och betala 300-500k EUR i belöning om man lyckas döda civila. Bara att du jämställer dem visar hur sinnesjuk logiken i palestinacampet är. IDF får inte belöningar för att de dödar civila.
Jasså det beror på hur man mördar dom?
En IDF soldat som dör i strid får pension till sin familj livet ut , även om den varit med om att döda hindratals civila.

Majoriteten av de pensioner som ges till Palestinier som dött för att de försöker försvara sitt land har aldrig haft självmordsbälten och sprängt bussar, sånt slutade man med (tom) Hamas för över 10 år sedan.

Oavsett, så har inte det svenska biståndet med detta att göra.
Citera
2021-06-01, 14:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jasså det beror på hur man mördar dom?
En IDF soldat som dör i strid får pension till sin familj livet ut , även om den varit med om att döda hindratals civila.

Nej, det beror på målsättningen. Vi kan inte ta palestina på allvar när de belönar mord på civila. Punkt slut. De ska inte ha några pengar alls tills de slutar med det. Och vi ska inte acceptera deras krav oavsett vilka krav det är förrän de visar normal vett och etikett. Och alla som får pengar från martyrfonden skall givetvis bestraffas för det. Det skulle jag förvänta mig att den svenska regeringen skulle göra om en utländsk fond betalade 3-5 miljoner SEK till alla som dödade svenska barn.
Citera
2021-06-01, 14:36
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Nej, det beror på målsättningen. Vi kan inte ta palestina på allvar när de belönar mord på civila. Punkt slut. De ska inte ha några pengar alls tills de slutar med det. Och vi ska inte acceptera deras krav oavsett vilka krav det är förrän de visar normal vett och etikett. Och alla som får pengar från martyrfonden skall givetvis bestraffas för det. Det skulle jag förvänta mig att den svenska regeringen skulle göra om en utländsk fond betalade 3-5 miljoner SEK till alla som dödade svenska barn.
Återigen du blandar ihop allting till en enda röra, änkepension till de som dött i strid och biståndspengar.
I ditt fall så anser jag att ditt obildade synsätt är att förvänta. Men det är ingen åsikt som delas av mig eller SIDA eller andra tänkande människor här i tråden. Du lurar ingen annan än dig själv. Känns det bra?
Citera
2021-06-01, 14:36
Medlem
arbetets avatar
I Oslo-överenskommelsen ligger det att man ska avlöna de i PLO:s säkerhetstjänst att sitta hemma avväpnade. Till det går stora summor vilket USA och Israel står för. Och det är summor som får Sveriges bistånd att vara peanuts i sammanhanget.

Så ska ni gnälla om bidrag till palestinierna, vänd er då åt rätt håll.

Å andra sidan, om det upphörde så...
Citera
2021-06-01, 15:29
Medlem
Citat:
Inga pengar går från Sverige helt oavkortat, och varenda krona finns redovisat och är offentlig handling från SIDA. Det är inte kravlöst utan biståndet är öronmärkt.

Biståndet följer samma riktlinjer och krav som för alla biståndstagare.

När jag tittar igenom vad Sidas Palestina-pengar går till så ser jag en lite udda post.
Palestina öppnade en ambassad i Stockholm 2015 under pompa och ståt med besök av Mahmoud Abbas. Uppsättning av ambassaden, renovering av byggnad, inredning och drift av ambassaden under de första åren stod svenska staten för. Alltså svenska skattebetalare, ca 14 miljoner kronor.
Undrar hur många länders utländska beskickningar betalas av Sverige och inte av länderna själva? Jag gissar att det är mycket ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in