2021-06-01, 15:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
När jag tittar igenom vad Sidas Palestina-pengar går till så ser jag en lite udda post.
Palestina öppnade en ambassad i Stockholm 2015 under pompa och ståt med besök av Mahmoud Abbas. Uppsättning av ambassaden, renovering av byggnad, inredning och drift av ambassaden under de första åren stod svenska staten för. Alltså svenska skattebetalare, ca 14 miljoner kronor.
Undrar hur många länders utländska beskickningar betalas av Sverige och inte av länderna själva? Jag gissar att det är mycket ovanligt.
Det är allmänt känt att sverige stött det ockuperade Palestinas ambassad. Men hur många nationer befinner sig i samma sitation som Palestina?
Citera
2021-06-01, 15:45
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är allmänt känt att sverige stött det ockuperade Palestinas ambassad. Men hur många nationer befinner sig i samma sitation som Palestina?

Trots allt stöd, trots alla pengar, internationell solidaritet, BDS och donationer, hjälparbete så har de inte lyckats något vidare. Bästa enklaste sättet skulle vara att välja nya ledare som kan göra skillnad, jag är mäkta imponerad över hur de kan följa så dåliga ledare som de gjort. Kanske dags att rannska sig själv och sluta skylla på Israel?

Korrupta PA eller Terror Hamas. Bra val.
Citera
2021-06-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Trots allt stöd, trots alla pengar, internationell solidaritet, BDS och donationer, hjälparbete så har de inte lyckats något vidare. Bästa enklaste sättet skulle vara att välja nya ledare som kan göra skillnad, jag är mäkta imponerad över hur de kan följa så dåliga ledare som de gjort. Kanske dags att rannska sig själv och sluta skylla på Israel?

Korrupta PA eller Terror Hamas. Bra val.

Det är lätt att döma styrande grupper (på båda sidor), men det vete fan om man ska döma den civila medelpersonen på någon sida. I supergettot Gaza måste livsutrymmet vara väldigt begränsat.

Hur är det att sköta ett jobb, familj och ungar när man är klämd mellan Israel (+ USA) och tokdårarna Hamas? Jag tror inte att man bara startar en anti-Hamas-blogg och fixar sköna demos, så blir allt bra ..

Det är väl som i Tyskland, när man frågade medeltyskar om de skulle skydda en RAF-medlem? Förvånansvärt många sa ja, som jag minns det. Men vem fan skulle neka, öga mot öga?

Jag tror inte någon i denna tråd skulle ta öga-motöga-debatten med Hamas inne i Gaza.

De vettiga Gazaborna är klämda mellan Israel och Hamas.

Något liknande händer väl tyvärr i Libanon, där Hezbollah infiltrerar samhällslivet. Exakt hur långt det gått vet jag inte. Jag är rädd för en ny flank, en Libanon-repris ...
Citera
2021-06-01, 16:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Precis, men det verkar enligt ert resonemang som att Israel inte får göra något åt Hamas trots att Palestinierna hålls som gisslan. Både palestinierna och Israel får acceptera att Hamas finns och dödar alla palestinier som opponerar sig. Jättebra, applåder! Ni är helt lysande.
Citera
2021-06-01, 16:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är lätt att döma styrande grupper (på båda sidor), men det vete fan om man ska döma den civila medelpersonen på någon sida. I supergettot Gaza måste livsutrymmet vara väldigt begränsat.

Hur är det att sköta ett jobb, familj och ungar när man är klämd mellan Israel (+ USA) och tokdårarna Hamas? Jag tror inte att man bara startar en anti-Hamas-blogg och fixar sköna demos, så blir allt bra ..

Det är väl som i Tyskland, när man frågade medeltyskar om de skulle skydda en RAF-medlem? Förvånansvärt många sa ja, som jag minns det. Men vem fan skulle neka, öga mot öga?

Jag tror inte någon i denna tråd skulle ta öga-motöga-debatten med Hamas inne i Gaza.

Något liknande händer väl tyvärr i Libanon, där Hezbollah infiltrerar samhällslivet. Exakt hur långt det gått vet jag inte. Jag är rädd för en ny flank, en Libanon-repris ...

Nyttiga perspektiv, instämmer helt i att kritik mot Hamas eller PA ungefär skulle vara som att springa ut i trafiken på en motorväg. Det är precis det som är en stor del av problemet, båda är auktoritära med liten pressfrihet.

Precis om du säger, kritisera Hamas öga mot öga... nja. Terrorister brukar inte ta kritik så väl. Speciellt inte dödskulten Hamas.

Jag håller helt med, finns absolut vettiga personer i Gaza men det är de galna som styr skeppet. Att hålla ett öppet val skulle låta palestiniernas verkliga vilja komma fram.

Netanyanu får mycket kritik som sig bör, men honom kan Israeler iallafall rösta bort.
Citera
2021-06-01, 16:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Återigen du blandar ihop allting till en enda röra, änkepension till de som dött i strid och biståndspengar.
I ditt fall så anser jag att ditt obildade synsätt är att förvänta. Men det är ingen åsikt som delas av mig eller SIDA eller andra tänkande människor här i tråden. Du lurar ingen annan än dig själv. Känns det bra?

Så här resonerar jag: om en utländsk stat betalar 3 till 5 miljoner SEK till EN ENDASTE PERSON för att hen dödat svenska civila så förväntar jag mig HÅRDA tag. Som ex. tit-for-tat. Döda en politiker som godkänner policyn. Bam. Med ett visitkort från Sverige på liket. Palestina betalar hundratals miljoner SEK varje år till dömda mördare med biståndspengar.
Citera
2021-06-01, 17:46
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så här resonerar jag: om en utländsk stat betalar 3 till 5 miljoner SEK till EN ENDASTE PERSON för att hen dödat svenska civila så förväntar jag mig HÅRDA tag. Som ex. tit-for-tat. Döda en politiker som godkänner policyn. Bam. Med ett visitkort från Sverige på liket. Palestina betalar hundratals miljoner SEK varje år till dömda mördare med biståndspengar.
Avdelningen "så här resonerar du" är fylld med inlägg som är fyllda av åsikter och lögner, där du aldrig har nåt på fötterna.
Du tar aldrig till dig fakta som motbevisar dig. Det är inte ett sunt diskussionsföfarande.
Gaza och Västbanken är ockuperade områden som kommer få stöd utifrån så länge ockupationen pågår.

Du visar oerhörda kunskapsluckor och blandar ihop begrepp hej vilt. Utan att ta till dig fakta och sakkunskaper. Ditt beteende och oavkortade infantila försvar för Israel brukar kallas för ett klassikt judiskt särdrag. Att anklaga en hel folkgrupp för sådant är antisemistikt. Tyvärr gör du inte någon jude någon tjänst genom att upperätthålla detta
Citera
2021-06-01, 17:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Avdelningen "så här resonerar du" är fylld med inlägg som är fyllda av åsikter och lögner, där du aldrig har nåt på fötterna.
Du tar aldrig till dig fakta som motbevisar dig. Det är inte ett sunt diskussionsföfarande.
Gaza och Västbanken är ockuperade områden som kommer få stöd utifrån så länge ockupationen pågår.

Kasta sten i glashus. Försök intuta ens FN om att Gaza är ockuperat. Och ja, du är antisemit, du kan lura dig själv om motsatsen. Hur många fingrar har du lyft sen Assad mördade många fler araber än vad Israel gjort under hela landets livstid? Har du ens skrivit lika många poster om det som du har i den här tråden? Skulle inte tro det.
Citera
2021-06-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99

Netanyanu får mycket kritik som sig bör, men honom kan Israeler iallafall rösta bort.

Ja, eller hur.. Israels slitna demokrati är ett ljus i ett tämligen kompakt mörker.
Den israeliska likriktningen är dock skrämmande. Alla tävlar om att vara längst åt höger.
I dagens överhettade läge är det bara en växel som gäller.. bomber och kulor vinner röster..
Nethanyahu verkar vara en korrupt skitstövel (som alla andra ledare i denna soppa) vad jag kan bedöma. Hans ego och giriga fingrar är all over the place. Men nu åker han väl ut..
Citera
2021-06-01, 19:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ja, eller hur.. Israels slitna demokrati är ett ljus i ett tämligen kompakt mörker.
Den israeliska likriktningen är dock skrämmande. Alla tävlar om att vara längst åt höger.
I dagens överhettade läge är det bara en växel som gäller.. bomber och kulor vinner röster..
Nethanyahu verkar vara en korrupt skitstövel (som alla andra ledare i denna soppa) vad jag kan bedöma. Hans ego och giriga fingrar är all over the place. Men nu åker han väl ut..

Jag tror det är grejen liksom, Israel kan anklagas och göra mycket saker som är fel och oförsvarliga. Men ta bara ett steg utanför landet så framstår Israel som det skinande ljuset i mellanöstern. Jag hävdar att inget land är bättre i regionen. Tja eller till Marocko, Yemen och Irak.

Ja krig är ett bra sätt att distrahera från andra saker, tyvärr. Netanyahu vet det och PA och Hamas vet det. Livrädda för att palestinierna ska se vilka de är och agera på det så riktar de fingret mot Israel och håller uppviglande krigiska tal... för att dölja sin egna korruption och inkompetens.

Både Israeler och Palestinier borde kasta ut de som sysslar med korruption, för Israel betyder det en ny ledare. För Palestina så.... tja ingen aning. Israeler verkar iallafall fatta när de blir lurade, Palestinier är inte i närheten av att förstå.
Citera
2021-06-01, 20:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kasta sten i glashus. Försök intuta ens FN om att Gaza är ockuperat.
Här hittar du en lista på grupper som anser Gaza ockuperat, och FN hör dit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_Strip#Occupation
Citera
2021-06-01, 20:31
Bannlyst
Citat:

Ja, Sverige har gjort jävligt många korkade beslut..

Sverige skickar pengar till Palestina för att civilbefolkningen ska kunna ha det bra. Pengarna stjäls utav Hammas och går till vapen så dom kan fortsätta sina försök till att utrota judarna. Ungefär det som alltid händer på muslimsk mark.

Sverige skickar pengar till Turkiet, då Turkarna påstår att dom behöver hjälp med att ta hand om alla flyktingar dom tar emot. Pengarna går istället till att bygga upp Turkarnas luftförsvar.. O köpa vapen direkt ifrån Ryssland..

Tycker Svenskarna borde sluta dela ut en massa bidrag och pengar till terroristerna.. Fan vad lugnt allt hade varit överallt.

Man kan gott o väl ge tillbaka landet helt till alla judarna. Palestinerna kan dra sig tillbaka in i Arab land och ägna sig åt att bygga stuprörs bomber och spränga civilbefolkningen där. De riktiga Palestinierna, dvs dom som också fortfarande är judar, kan gott o väl stanna kvar och få hjälpa till med o bygga upp deras land. Innan dess, borde inte Sverige fortsätta med o skicka ner en jävla massa pengar..
Senast redigerad av therefore 2021-06-01 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in