2021-06-01, 12:47
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hon borde väl ha varit i Sverige igen (eftersom SD den 27 maj skrev att han "hämtade upp henne" från bussen när den passerade Norrköping).
Aha, missat det. Tack för rättelsen.
Citera
2021-06-01, 12:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
[/b]
Ja, SD verkade hata väldigt mycket/många. Tänker på filmen; "Jag hatar Åsa" och när han sa "Jag HATAR dig Lena Wesström" Friska, normala människor uttrycker sig inte så.

Ja, eller om de gör det (uttrycker sig så), är det mer i bildliga termer.

Men i SDs fall upplever man att han verkligen äts upp av hatet, vilket inte är normalt. Inte i hans situation där det verkligen finns många olika lösningar och det dessutom är han själv som försatt sig i dilemmat.

Det handlar ju om att stå sitt kast, att ta ansvar för sin otrohet. Inget annat.

Dessutom är hans hat kantat av tankar på ond, plågsam, långdragen och blodig död. Då även för barn.
Det är inte vare sig normalt eller nödvändigt i hans situation.

Skillnad är om man hatar någon för att han dödat deras mor på ett bestialtiskt sätt. Där finns en verklig orsak till att hata.

Men hatet behöver övergå i en annan fas även där, annars äter hatet upp en. Tror att om mna känner att man fastnar i tankarna om hatet på det sättet, då bör man även då söka hjälp för att kunna gå vidare. Det betyder inte att ma måste förlåta gm, utan bara att man kan på någon nivå släppa hatet och gå vidare.

Kanske tankar på att gm inte ska få äga ens känslor och tankar längre?
Citera
2021-06-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har ju en avskrift samlad, om jag inte minns rätt?

Den hade varit intressant att ta del av.
Citera
2021-06-01, 13:22
Medlem
notknapparens avatar
Jag har sett att det har citerats från denna artikel i NA, men tar mig tid att citera lite mer (observera att det enbart är de kursiverade delarna som är rena citat).
Det är en intervju med HR domare CG som förklarar hur de kom fram till den fällande domen och skllnaden på hur de såg på bevisningen mot tingrätten.

Avgörande verkar Teliakillens uppgifer varit för var Lenas mobil befunnit sig på mordnatten, men HR har sett på många nadra av bevisen på ett helt annat sätt än TR:

NA:

"– Det kom fram nya uppgifter i hovrätten från ett vittne som jobbar på Telia. Vittnet är otroligt kunnig inom sitt området och var med och byggde upp systemet på Telia. Han har uppgett att det inte går att dra någon slutsats var telefonen befunnit sig, säger Christer Granelind, rådman vid Göta hovrätt.

De nya uppgifterna gör att hovrätten anser att Stefan Davidsson har haft tidsmässig möjlighet att både utföra gärningen och undanröja spår.

– Vi har inte utgått från att kvinnans mobil befann sig på en viss plats efter midnatt. Det påverkar bland annat Davidssons alibi.
"

HR anser att SD saknar alibi efter 23- 00.

De drar också slutsatsen att gm måste ha stått Lena nära och beror bl a på att HR anser att man tagit värderat bevisningen om att SD hade kunskap om Lenas inloggningsupgifter annorlunda än TR som avfärdade dom.

"– Det går inte att dra någon annan rimlig slutsats än att gärningsmannen stängt av kvinnans platsdata i mobiltelefonen efter mordet."

Även de teknisk bevisen såsom blodet i skon och på tvättmaskinen har HR sett som besvärande omständigheter.

HR anser att blodet i plösen inte var en obetydlig mängd eller sekret och HR hypotes är därför att Lenas DNA i plösen kommer från hennes blod i samband med mordet.

Ganelid pratar om det pussel som man lägger, att det inte finns ett enskilt bevis:

"[...]Men lägger man ihop alla pusselbitar så kommer man fram till att det är helt uteslutet att det kan vara någon annan än Davidsson som begått mordet."

Nu i HR har SD fått stå till svars för sina förklaringar till skillnad mot i TR. HR anser att SD har haft påtaglig svårt att svara på frågor och i många fall varit otydlig och svävande.

Också raderingarna och försöken att plantera falska uppgifter till vänner och bekanta har legat SD till last i HR.

"– Han har lämna ett stort antal felaktiga uppgifter. Det handlar bland annat om hur blod ska ha hamnat på hans cykel och på andra ställen."

Att SD dömdes till 18- års fängesle beror på att HR har utgått från hur man dömde för mord 2018, då livstid enbart skulle dömas i undatagsfall.

HR anåg att mordet låg snäppet under livstid:

"– Det har varit ett hänsynslöst våld där 17 slag utdelats mot huvudet. Enligt vittnesuppgifter kring skriket så måste kvinnan ha känt en dödsskräck under en inte allt för obetydlig tid. Det är försvårande omständigheter."

https://www.na.se/artikel/darfor-tvarvande-hovratten-och-rev-upp-den-friande-domen-nya-uppgifter-om-lenas-mobil-var-avgorande
Citera
2021-06-01, 13:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copycaten
Den hade varit intressant att ta del av.

Som jag minns det är det en samling av citat ur NAs direktrapportering. Om inte Litenensam hittar den, kan du själv söka. Den är skriven för inte så många dagar sedan tror jag.

Passar på att länka det här från AB. Hemskt att SD fick avsluta rättegången på det här sättet:

"L*ars-Å*ke J*ohansson beskriver processen som väldigt tuff för honom och frun G*un, som närvarat under rättegången.

– Det är jobbigare nu än det var första dagen. För ju mer vi har fått veta om vad som hänt, ju jobbigare har det blivit. Tingsrätten var ingenting jämfört med hovrätten, slutpläderingen där var ju fruktansvärd. Det har varit så mycket ljug i det här.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlyQ4B/lena-wesstroms-pappa-efter-dodsbeskedet-gor-inte-saken-battre

Expressen:
"– Nu visste vi mycket mer. Slutpläderingen var jobbig att höra. Han sa ju bland annat att hade han gjort det, så hade han inte gjort det så klantigt, då hade det sett ut som en olycka. Vi blev chockade av att höra på det, säger Lars-Åke Johansson.

Efter det åkte paret rakt hem till Norrköping igen.
"

https://www.expressen.se/nyheter/foraldrarnas-lattnad--har-varit-jobbiga-ar/

Jag uppfattar pappans ord "slutplädering" som att det är SDs tal han menar.
Citera
2021-06-01, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har du missat vad jag svarade på?

Zilvereko vill att HD och JG ska dömas till livstids fängelse för att de var "elaka" mot och "mobbade" LW.

Avd.9 vill att Hanna skall dömas till livstids fängelse för minst anstiftan till mord (som Johanna Möller och Helge Fossmo) eller till att gemensamt och i samförstånd tillsammans med Stefan ha mördat Lena.
Jerry skall inte dömas till nånting, utan han skall traska över torget och skämmas att han har betett sig som en jävla knähund till Stefan och för att han inte har vågat svika Stefan genom att på ett hederligt sätt berätta vad han har VETAT och vad han har misstänkt. En jävla fegis som borde skämmas, det är vad han är.

// Avd.9
Citera
2021-06-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ur domen, jag har inte läst just detta tidigare

Skadorna har inte utseende som om de orsakats av hammare. Föremålet har troligtvis varit ”halvvasst”. Det är ett föremål med klart markerad kant, men inte kniv, dolk eller liknande. En liten hacka eller liten yxa är exempel som hon kan tänka sig.

Får mig att tänka på en köttyxa/klubba som man har i vanligt hushåll, att banka ut köttbit med ena "bubbliga" sidan eller hugga av mindre ben med yxsidan.
Huvva, om han tagit en sån från det egna hemmet...
Citera
2021-06-01, 13:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
H*n har dagen efter SDs död postat flera bilder med texten "Underbar dag ❤" från helgens burkletartur.

Om detta stämmer är nog en del av de inblandade i detta drama, ex HD, just så konstigt funtade som de framstått under dessa år.
Dessa personer verkar inte tydligen ha samma referensramar för som de flesta andra för hur man reagerar på livets förändringar.

Redan att läsa dialogen mellan LW och SD i Fup gör att det framstår som något allvarligt fel på de båda i den otrohets/dödsdans de dansade. I LWs långa samtal vid polisanmälan 2017 framstår det också som hon egentligen skulle behövt prata med en psykolog, inte en polis. LW mådde uppenbart inte bra av den livssituation involverande SD som hon befann sig i, men verkar inte mäktat med att själv förändra sin situation.

De skulle alla behövt vägledning och och hjälp.
Citera
2021-06-01, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Allt började med otroheten. Det var den som var motivet till mordet.

Håller med dig om att otroheten var det som startade allt. Att Lena började med Goe och att Stefan började vara otrogen mot sin fru. Där nånstans börjar väl denna historia.
Se, jag hittar faktiskt saker som vi är överens om.

Men Hanna hade hittat en ny kärlek och fått igång sitt sexliv igen med Stefans polare så att Stefan var otrogen var nog inte ett så stort problem.
Stefan i sin tur hade ju sitt på det torra med Lena när han ville, så där var det ju ingen ko på isen heller.
Stefan o Hanna kände nog ingen större skam över "otroheten" där på slutet.
Dom var skilda och hade egna sexliv.
Stefan hade kunnat fortsätta i ytterligare sex år med "otrohet", och han har egentligen inget starkt motiv.
Motivet var inte otrohet i mina ögon.
Lena raderade 17 fusk-loggar, inte bara en gång utan två, och det bestraffades med 17 ursinniga slag som mosade Lenas ansikte.
Någon fixade inte det, utan hatet växte sig starkare för varje dag.
Senast redigerad av Avd.9 2021-06-01 kl. 13:50.
Citera
2021-06-01, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Äldsta dottern var väl i Polen. Yngsta säkert i skolan. Varför skulle HD vara med i stugan, hon har ju inte ens varit med på rättegångarna. Var nog bara SD och SOA där.

Nä, hon var ju ute och letade burkar och loggade för glatta livet när han satt i rätten.
Ha ha ha ha ha!!!
Citera
2021-06-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Får mig att tänka på en köttyxa/klubba som man har i vanligt hushåll, att banka ut köttbit med ena "bubbliga" sidan eller hugga av mindre ben med yxsidan.
Huvva, om han tagit en sån från det egna hemmet...
Tänker på svt-journalisten som var övertygad om någon ishacka?eller om det var en isyxa?
Senast redigerad av Litenensam 2021-06-01 kl. 14:38.
Citera
2021-06-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subluuna
Undrar var resten av famijen fanns någonstans vid det förmodade självmordet?

Är det klarlagt om de också var med vid sommarstugan eller inte (döttrarna borde vara i skolan). Men HD och hennes mamma? Var HD på jobbet? Var SOA ensam med SD/JG, eller SD, SOA och JG tillsammans? Många tankar som seglar omkring åt olika håll nu, efter chocken att han hittats död 18 minuter efter domen
Någon la upp en bild på JG som satt med gipsat ben? Benställning? Med robotklo för att nå fjärrkontrollen. Någon som vet vilken bild jag syftar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in