Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag skriver att horisonten är en barriär som hindrar oss att se till det oändliga. Aldrig har jag påstått hur långt vi kan eller inte kan se bortom horisonten, speciellt inte vad det gäller saker som följer det "himmelska" perspektivet, typ solen, flygplan.
NEJ! Du skriver som följer, citat från dig:
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
I min värld är horisonten en barriär som vi ej ser bortom, den kan vara 5 km bort, den kan vara 500 km bort, allt beror på din höjd över marken och hur mycket mark, hur mycket avstånd, som får plats mellan dig och din horisont. Ditt perspektiv avgör.
Alltså kan vi inte se längre än till horisonten när vi befinner oss på marken.
Ändå vet vi alla att solen är längre bort än så, och Turning Torso, och en hel del annat som finns vid horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag undrar återigen varför du försöker säga att begränsingen för vad vi kan se ovan oss skulle vara densamma som vad vi kan se längst med marken? Vet du något som inte jag vet om hur den här kurvlösa begränsningen borde yttra sig?
Det är du som säger att horisonten är en begränsning för hur långt vi kan se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Men du verkar ju tycka det är jättekonstigt att de försvinner som de gör, och då undrar jag vad det är du vet som inte jag vet om försvinnandet av objekt i himlen, i det här kurvlösa scenariot vi målar upp?
Jag tycker inte det är det minsta konstigt att saker försvinner under horisonten. Du blandar nog ihop mig med dig själv eller med någon annan på din avdelning.
När serveras lunch? Hoppas verkligen inte ni får äta med rostfria knivar.