2021-05-31, 14:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansElakaBrorsa
Min röst på flashbacks mest konspiratoriska tråd inkl. deltagare går till gänget här inne. 31 fucking tusen inlägg alltså!
Får jag fråga om ni har blivit något klokare och kommit fram till någon övertygande teori angående formen på våran jord?
Har aldrig satt mig in i ämnet men känner att jag kan smula ner den här konspirationen ganska lätt.

Tänk så här. Om man kollar mot solen så är den alltid rund. Oavsätt vart på himlen den är eller vartifrån på jorden vi är så är formen rund. Hade solen varit platt hade vi någon gång under dygnet bara sätt en smal kant, eller hur? Alltså innebär det att solen är klotformat. Så länge kan vi vara överrens hoppas jag? Okej

Om vi nu tar en stjärnkikare och kollar på stjärnorna så kan vi se att dom också alltid har samma form, oavsätt vart på jorden man utgår ifrån. Vi borde kunna vara överrens om att när man tittar på stjärnorna så ser vi dom inte i form av ett litet rakt streck. Utan vi ser dom som små runda prickar.

Exempel på formen vi kan se
l = FEL. Hade solen eller stjärnorna varit platta som ni menar att jorden är, hade vi någon gång under dygnet sätt den platta smala sidan, vilket vi inte gör.
o = RÄTT. Behöver inte gå in djupare på detta antar jag utan jag antar att vi är överrens om att solen, stjärnorna och månen är klotformade.

Så nu till logiken då. Eftersom alla miljon/miljardtals stjärnor, planeter, solen månen osv är KLOTFORMADE(alt gasboll) är det bara logiskt att jorden är detsamma. Jag menar, tror ni på fullt allvar att allt runtom oss är klotformat, men just våran jord råkade bli lite missbildad och formas som en skiva?

Kom in matchen nu snälla. Slösa inte bort mer tid i livet på att sätta er på tvären bara för att ni är lite ointelligenta och lättlurade.
Alla ni som menar att jorden är platt, seriöst, ni är helt av banan. Ni är schizofrena och lider av vanföreställningar. Ni känner er säkert som en jättespeciell liten skara som har räknat ut sanningen men ni måste förstå att ni är inne i en djupt rotad psykos. Jag säger det här för eran egen skull, acceptera bara att ni har fel och kom tillbaks till verkligheten igen. Ni skulle må så bra av det, jag lovar.
En tallrik är också rund, men platt.
Antika avbildningar, i asatron, egypten, m,m avbildar himlakropparna såsom diskformade. Även i språket, månskiva, solskiva, shiva osv,.
Man måste skolas in i att jorden är rund. Skulle du ta en familj och sätta dom i en avlägsen trakt utan tillgång till information, så skulle de med största sannolikt aldrig börja spekulera i att jorden är bollformad.
Citera
2021-05-31, 14:51
Medlem
Kanske dags att länka till kraftledningarna över Lake Pontchartrain igen då, de där som så tydligt visar jordens krökning.

En sak till, det är ju så att pelare till broar eller kraftledningsstolpar normalt står helt vertikalt. Men det lustiga är att pelarna, pylonerna i var ände av en lång bro båda står helt vertikalt men ändå inte parallella mot varandra utan lutar från varandra i topparna. Det samma gäller tornen för kraftledningen i länken. Fundera lite på hur det skulle vara vettigt på en platt jord…..

https://www.zmescience.com/science/news-science/power-lines-curvature-earth-04233/

Här med lite förklarande linjer som visar perspektivet….
https://flatearth.ws/pontchartrain
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2021-05-31 kl. 14:53.
Citera
2021-05-31, 18:40
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du visar mig en video där en båt försvinner botten först. Tack, tack så jättemycket för det.

Varför låtsas du att du tror på massa trams? Du tror ju ändå inte om att jorden är platt.

Ja??? Skulle inte nederdelen av ett objekt skymmas först om ett främre objekt täcker nederdelen? Eller vad menar du?? Förklara med egna ord tack!
Citera
2021-05-31, 18:42
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du har helt rätt i att det teoretiskt sätt kan förklaras med en kurvatur. Vad kul att du nöjer dig med den förklaringen. Min förklaring involverar att horisonten ej orsakas av en kurva, är det en läskig tanke för dig?

Vad betyder ordet ”horisont” enligt dig??? Förklara med egna ord tack!

Fortsatt diskussion är meningslöst fören du förklarat vad din egna påhittade betydelse av ”horisont” är.
Citera
2021-05-31, 18:49
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansElakaBrorsa
Fast jag struntar i om jag skriver saker som andra inte håller med om. Jag har rätt och du har fel. Svårare än så är det inte. Du märkte väl för sjutton i videon DU länkade att idioten som filmade var tvungen att ha en kamera med zoom för att kunna se båten. Klart vi har begränsad syn! Däremot har vi inga fysiska begränsningar som du skriver. Kommer det en kurva så sväng. Kommer det ett hinder så besegrar du det.

Vi har inte en begränsad syn!!!

Du kan med dina egna ögon se en stjärna flera 1000-tals ljusår ifrån dig. Att du inte kan se en båt i solljus mitt på dagen som är får långt ifrån handlar om att den är för liten för att se detaljer. Samt att det blir för suddig av tex atmosfäriska störningar, refraktion etc.
Citera
2021-05-31, 19:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Du har helt rätt i att det teoretiskt sätt kan förklaras med en kurvatur. Vad kul att du nöjer dig med den förklaringen. Min förklaring involverar att horisonten ej orsakas av en kurva, är det en läskig tanke för dig?
Det är en läskig tanke att det kan finnas de som efter så många inlägg i en tråd, utan ett en sfärisk jord inte kunnat falsifieras, fortfarande hävdar en platt jord.
Citera
2021-06-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad betyder ordet ”horisont” enligt dig??? Förklara med egna ord tack!

Fortsatt diskussion är meningslöst fören du förklarat vad din egna påhittade betydelse av ”horisont” är.

Varför sätter du ordet horisont inom situationstecken?

En horisont är den gräns där himmel och mark möts i ditt synfält, en sorts barriär som hindrar dig att se hur långt som helst. Enligt dig sker detta på grund av en bakomliggande kurva, då jorden enligt dig är en sfär.

Enligt mig sker detta på grund av perspektiv, och begränsningar i hur långt vi kan se över en platt yta som sträcker sig över mycket stora ytor.

Hur tar vi reda på vem av oss som har rätt? Borde vi kanske granska fenomenet närmare?

Inte mycket som påminner om att den här båten åker över en kurva, eller att horisonten skulle vara en fysisk plats. Kanske möjligtvis att botten tycks försvinna först, på ett riktigt grumligt och icke-fysiskt manèr. Anledningen att vi kan säga att båten försvinner på ett sätt som inte ser ut att vara orsakat av en kurva, är att vi granskar fenomenet närmare. Högupplöst video, kraftig zoom. Bra, ska det se ut. Nu granskar vi fenomenet närmare. Vad vetenskapligt av oss!
https://youtu.be/jS-xkBtv5Wc
Citera
2021-06-01, 11:00
Medlem
constants avatar
Citat:
En horisont är den gräns där himmel och mark möts i ditt synfält, en sorts barriär som hindrar dig att se hur långt som helst.
Fast det är ju tokfel, det måste du i alla fall medge.

För nog har du väl någon gång sett en sol gå ner under horisonten, eller?
Citera
2021-06-01, 11:08
Medlem
Citat:
Enligt mig sker detta på grund av perspektiv, och begränsningar i hur långt vi kan se över en platt yta som sträcker sig över mycket stora ytor.

Gå tillbaka och läs post 31437 i denna tråd, där förklarar Prudent lättbegripligt vad man skulle se om jorden var en mycket stor och platt yta.
Citera
2021-06-01, 11:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Gå tillbaka och läs post 31437 i denna tråd, där förklarar Prudent lättbegripligt vad man skulle se om jorden var en mycket stor och platt yta.
Tips: Man kan länka till ett specifikt inlägg. Så: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2021-06-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast det är ju tokfel, det måste du i alla fall medge.

För nog har du väl någon gång sett en sol gå ner under horisonten, eller?

Jag har sett hur objekt försvinner från mitt synfält på grund av att en horisont existerar, ja. Hur är det märkligt i min förklaring av vad en horisont är, menar du?
Citera
2021-06-01, 11:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har sett hur objekt försvinner från mitt synfält på grund av att en horisont existerar, ja. Hur är det märkligt i min förklaring av vad en horisont är, menar du?
Du skriver att horisonten är en barriär för hur långt du kan se, när du kan se solen som är betydligt längre bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in