2021-06-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Korrekt. En timme med lite tester och en timmes intervju sedan diagnos och amfetamin.
Säger du det så är det väl så men det låter konstigt. Knappast lagligt.

Min utredning tog nästan ett halvår. Bara kunskapstesten tog en månad. Vi träffades i snitt en gång per vecka.
Hade intervjudelar som var indelade efter åldrar -11 år, 12-18 år och vuxen. Varje ålder tog minst två möten a en timme.

Om du vill bli av med diagnosen måste det ju vara busenkelt att visa att utredningen inte är ordentligt genomförd.
Citera
2021-06-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vad handlade testerna om?

Eller måste du googla det?

Guuuuuud vilken attityd.

IQ test, minnestest. De räknade tex upp nummerföljder sedan skulle jag säga i vilken ordning. Detta var länge sedan nu så jag minns inte och jag tänker inte googla.
Citera
2021-06-01, 12:18
Medlem
Citat:
Guuuuuud vilken attityd.

IQ test, minnestest. De räknade tex upp nummerföljder sedan skulle jag säga i vilken ordning. Detta var länge sedan nu så jag minns inte och jag tänker inte googla.
begåvningstestning med WAIS-IV, vilket är standard, går snabbare desto mer korkad testpersonen är. Flera test avbryts vid tre fel i följd.
Citera
2021-06-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
begåvningstestning med WAIS-IV, vilket är standard, går snabbare desto mer korkad testpersonen är. Flera test avbryts vid tre fel i följd.

Det är ju för att utesluta att det inte rör sig om någon form av utvecklingsstörning vilket vilken psykolog som helst ändå ska kunna upptäcka snabbt med ett samtal med personen. Allt är formellt och ska ned på papper.
Citera
2021-06-01, 13:59
Medlem
Citat:
Det är ju för att utesluta att det inte rör sig om någon form av utvecklingsstörning vilket vilken psykolog som helst ändå ska kunna upptäcka snabbt med ett samtal med personen. Allt är formellt och ska ned på papper.
Ja men även för att se hur arbetsminnet fungerar. Man mäter fyra saker; verbal funktion, visuell funktion, arbetsminne och arbetshastighet. Typiskt för högpresterande ADD-människor är ”klart över genomsnittet” på samtliga dimensioner utom arbetsminnet.

Klart det är enklare att fejka sig igenom en 2-timmarsutredning än en 6-månadersutredning. Jag tror inte din 2-timmarsutredning är standard och inte heller godtagbar på de flesta vårdinrättningar i Sverige. Jag tror du har varit med om något mycket unikt.
Citera
2021-06-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ja men även för att se hur arbetsminnet fungerar. Man mäter fyra saker; verbal funktion, visuell funktion, arbetsminne och arbetshastighet. Typiskt för högpresterande ADD-människor är ”klart över genomsnittet” på samtliga dimensioner utom arbetsminnet.

Klart det är enklare att fejka sig igenom en 2-timmarsutredning än en 6-månadersutredning. Jag tror inte din 2-timmarsutredning är standard och inte heller godtagbar på de flesta vårdinrättningar i Sverige. Jag tror du har varit med om något mycket unikt.

Har genomgått en stor npf utredning tidigare i öppenpsyk och testerna är ju bara på 2 dagar eller något liknande. 6 månadersutredning är skitsnack. Det blir utdraget med några få psykologsamtal bara.
Jag gjorde om biten i utredningen för uppmärksamhetsstörningar och den var komplett.

Dessa utredningar är ett rent skämt och det är busenkelt att få allt från autism till adhd felaktigt. Både av egen manipulation och felaktig diagnostik.
Citera
2021-06-01, 14:16
Medlem
Citat:
Korrekt. En timme med lite tester och en timmes intervju sedan diagnos och amfetamin.

Citat:
Har genomgått en stor npf utredning tidigare i öppenpsyk och testerna är ju bara på 2 dagar eller något liknande. 6 månadersutredning är skitsnack. Det blir utdraget med några få psykologsamtal bara.
Så det var ingen 2-dagarsutredning. Bara skitsnack.

Jag var tvungen att plocka fram dokumenten från min utredning och jag hade fel. Det var en 5-månadersutredning inte 6. I min kalender har jag 17 träffar med psykologen inskrivna. Plus självskattningsformulär plus anhörigintetvju.
Citera
2021-06-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jo man kan nog säga att disciplinen blir bättre av medicinen iaf för någon med adhd/add-diagnos, eftersom medicinen gör att man får lättare att genomföra saker då tankeregleringen förbättras och då blir det lättare att komma igång med saker man måste göra .

Visst, det kan jag tänka mig men då handlar det om de som fått korrekt diagnos. Tror knappast att det ger mirakelresultat för fullt fungerande människor. Många letar hellre genvägar än skärper sig.
Citera
2021-06-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Visst, det kan jag tänka mig men då handlar det om de som fått korrekt diagnos. Tror knappast att det ger mirakelresultat för fullt fungerande människor. Många letar hellre genvägar än skärper sig.

Det låter rimligt!
Citera
2021-06-02, 00:00
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Så det var ingen 2-dagarsutredning. Bara skitsnack.

Jag var tvungen att plocka fram dokumenten från min utredning och jag hade fel. Det var en 5-månadersutredning inte 6. I min kalender har jag 17 träffar med psykologen inskrivna. Plus självskattningsformulär plus anhörigintetvju.

Wow.

Är det verkligen vanligt med så utförliga utredningar? 17 träffar, jag antar det är närmare 17 timmar.

Trodde min utredning var unikt slapp för jag träffade psykologen kanske 6 timmar sammanlagt samma dag. Men när jag läste på nätet verkade det inte ovanligt med cirka 6-7 timmar: ibland uppdelade på flera tillfällen. I mitt fall på en dag.

Har läst kritik mot detta. Men vissa läkare typ David Eberhard menar att adhd-delen inte kräver mer tid. Däremot har jag läst de som menar att det är för kort tid för att utreda autism eller personlighetsstörningar. Och det ska man ju också utreda vid npf.
Citera
2021-06-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Wow.

Är det verkligen vanligt med så utförliga utredningar? 17 träffar, jag antar det är närmare 17 timmar.

Trodde min utredning var unikt slapp för jag träffade psykologen kanske 6 timmar sammanlagt samma dag. Men när jag läste på nätet verkade det inte ovanligt med cirka 6-7 timmar: ibland uppdelade på flera tillfällen. I mitt fall på en dag.

Har läst kritik mot detta. Men vissa läkare typ David Eberhard menar att adhd-delen inte kräver mer tid. Däremot har jag läst de som menar att det är för kort tid för att utreda autism eller personlighetsstörningar. Och det ska man ju också utreda vid npf.
Jag vet inte men jag tror inte att 17h är standard. Jag tror det var en väldigt grundläggande utredning.

Det stämmer att en ordentlig npf utredning innefattar även autism eller personlighetsstörningar. Men alla olika diagnoser behöver inte ta jättemycket tid i anspråk.

Nästan samtliga möten var mellan 45 och 60 minuter. Ett eller två var längre.

Jag har inte pratat med så många andra men av det lilla jag vet var min undersökning relativt lång och ingående. Noggrann psykolog och pratsam patienten kanske leder till en så lång utredning.

Om jag ska hålla mig till ämnet så kan man väl gissa att en längre mer noggrann utredning gör det svårare att fejka. Men det går säkert att fejka ADHD även vid 17 tillfällen. Men som sagt, om psykologen gör sitt jobb ska hen även observera massa andra saker än det som patienten bara säger. Och då blir det lite mer arbetsamt att fejka. Sedan ska man inte underskatta hur mycket faktiska erfarenheter/kunskaper man sitter på som riktig AADare. Många av de erfarenheter är svåra att återge på ett trovärdigt sätt om man inte har varit med om de själv.
Citera
2021-06-02, 12:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jag gjorde om biten i utredningen för uppmärksamhetsstörningar och den var komplett.

Dessa utredningar är ett rent skämt och det är busenkelt att få allt från autism till adhd felaktigt. Både av egen manipulation och felaktig diagnostik.

Det är inte konstigt om ADHD-utredningen var kortare, eftersom du redan gjort en stor del av utredningen när du fick diagnosen aspergers.

Du har aldrig funderat på om du kanske har aspergers och ADHD men väldigt dålig självinsikt?

Hur visste du vad du skulle fejka i WAIS för att få diagnosen ADHD? Troligen visste du inte, utan den gjordes i utredningen aspergers innan du ens kom på att du skulle fejka ADHD. Man brukar inte göra om WAIS om det finns resultat inom närmaste 10 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in