2021-06-01, 09:11
Medlem
Någon som vet hur många gånger jag måste spela innan jag får 6 rätt på v64 an om jag har 16 % chans att få hem ett lopp ?

Vi utgår från att det är 12 hästar i ett. Lopp om. Det är nödvändigt.
Senast redigerad av troligengud 2021-06-01 kl. 09:18.
Citera
2021-06-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Någon som vet hur många gånger jag måste spela innan jag får 6 rätt på v64 an om jag har 16 % chans att få hem ett lopp ?

Ja, du måste spela mellan 1 och oändligt många gånger, eftersom du aldrig blir garanterad att få 6 rätt oavsett hur många gånger du spelar.
Citera
2021-06-01, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Ja, du måste spela mellan 1 och oändligt många gånger, eftersom du aldrig blir garanterad att få 6 rätt oavsett hur många gånger du spelar.
Oj ok. Tack då
Citera
2021-06-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud

Jag har aldrig spelat på hästar, så jag vill lägga en brasklapp om att jag kan ha fel när jag tänker kring det hela. Men ifall det är 16% sannolikhet att du har rätt på ett spel, och att du har rätt på ena spelet inte inverkar sannolikheten att du har rätt på det andra spelet (d.v.s. händelserna är oberoende), och du behöver 6 rätt, är då sannolikheten (0.16)^6. Med andra är sannolikheten att du får 6 rätt ~ 0.0000167. För att sedan undersöka hur många försök N det krävs innan du får 6 rätt, kan vi se det som att N är en slumpvariabel som följer en geometrisk fördelning, med sannolikhetsparameter p=0.16^6. Väntevärdet av den här fördelningen är 1/p, det vill säga det förväntade antalet försök som krävs innan du får 6 rätt är 1/(0.16^6) ~ 59604.64. Alltså kan du förvänta dig att behöva spela 59605 spel innan du får 6 rätt.
Citera
2021-06-01, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymgolfare
Jag har aldrig spelat på hästar, så jag vill lägga en brasklapp om att jag kan ha fel när jag tänker kring det hela. Men ifall det är 16% sannolikhet att du har rätt på ett spel, och att du har rätt på ena spelet inte inverkar sannolikheten att du har rätt på det andra spelet (d.v.s. händelserna är oberoende), och du behöver 6 rätt, är då sannolikheten (0.16)^6. Med andra är sannolikheten att du får 6 rätt ~ 0.0000167. För att sedan undersöka hur många försök N det krävs innan du får 6 rätt, kan vi se det som att N är en slumpvariabel som följer en geometrisk fördelning, med sannolikhetsparameter p=0.16^6. Väntevärdet av den här fördelningen är 1/p, det vill säga det förväntade antalet försök som krävs innan du får 6 rätt är 1/(0.16^6) ~ 59604.64. Alltså kan du förvänta dig att behöva spela 59605 spel innan du får 6 rätt.
Och tack för svaret. Då vet vi lol
Citera
2021-06-01, 12:14
Avslutad
En semesterort i Medelhavet ska bygga ut sina hotell eftersom turisttillströmningen varit stor de senaste åren. Inhyrda konsulter anser att man dels ska titta på en vecka då allra flest turister förväntas komma och dels att förväntat antal turister per vecka då är 22 946 och att standardavvikelsen är 700. I dagens läge finns platser för 22 500 turister per vecka. Antalet turister som kommer en viss vecka kan anses kunna beskrivas med hjälp av en normalfördelning. Hur många nya platser måste byggas ut för att alla turister som vill komma under en vecka ska få plats med 98.00% sannolikhet?
Citera
2021-06-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A4-60g
En semesterort i Medelhavet ska bygga ut sina hotell eftersom turisttillströmningen varit stor de senaste åren. Inhyrda konsulter anser att man dels ska titta på en vecka då allra flest turister förväntas komma och dels att förväntat antal turister per vecka då är 22 946 och att standardavvikelsen är 700. I dagens läge finns platser för 22 500 turister per vecka. Antalet turister som kommer en viss vecka kan anses kunna beskrivas med hjälp av en normalfördelning. Hur många nya platser måste byggas ut för att alla turister som vill komma under en vecka ska få plats med 98.00% sannolikhet?
Låter som att du söker värdet för den 98e percentilen på en normalfördelning med mu=22946 och sigma = 700. Jag får det till 24383.62, och avrundat uppåt så behöver semesterorten alltså bygga ut med 1884 rum för att till 98% säkerhet tillgodose det kommande behovet.
Citera
2021-06-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A4-60g

Citat:
Ursprungligen postat av anonymgolfare
Låter som att du söker värdet för den 98e percentilen på en normalfördelning med mu=22946 och sigma = 700. Jag får det till 24383.62, och avrundat uppåt så behöver semesterorten alltså bygga ut med 1884 rum för att till 98% säkerhet tillgodose det kommande behovet.

Verkar stämma https://www.wolframalpha.com/input/?i=inversecdf%28normaldistribution%2822946%2C700%2 9%2C0.98%29-22500
Citera
2021-06-01, 16:07
Medlem
Någon som kan hjälpa mig med den här?

Assume that you use simulated annealing to solve an optimization problem. At the current iteration the score is Sold=56.
1. Calculate the probability of accepting a new solution with score Snew=22. Use a temperature of T=20 and answer with two decimal places.
2. What is the acceptance probability of the transition to a solution with score Snew=70?
Citera
2021-06-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbullenn

Assume that you use simulated annealing to solve an optimization problem. At the current iteration the score is Sold=56.
1. Calculate the probability of accepting a new solution with score Snew=22. Use a temperature of T=20 and answer with two decimal places.
2. What is the acceptance probability of the transition to a solution with score Snew=70?

Simulerad anlöpning är en metod där man har en sannolikhetsfunktion som gör att man accepterar sämre lösningar med en högre sannolikhet tidigt i simuleringen när temperaturen är högre. På det sättet minskar man risken att fastna i lokala extrempunkter.
Citera
2021-06-01, 17:24
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbullenn

https://www.mit.edu/~dbertsim/papers/Optimization/Simulated%20annealing.pdf

Är det riktigt att det är denna typ av problem? I så fall behöver du ange kostnadsfunktionen J samt q_ij för att man skall kunna räkna på det?

Sannolikheten för en specifik övergång verkar vara: q_ij*exp[ (-/T(t))* { max(0, J(j)-J(i)}]
Dvs den är q_ij om kostnadsfunktionen för tilståndet j är mindre än för tillståndet i, om J(j) är lägre än J(i) så måste man multa q_ij med exponentialuttrycket.

Länken verkar funka för diskreta problem, om det är ett kontinuerligt problam kanske någon av referenserna i texten kan hjälpa?
Citera
2021-06-02, 19:59
Avstängd
frekkinheads avatar
Är faktiskt avundsjuk på folk som er som kan matte. Synd att man inte föddes med den begåvningen eller motivationen för att faktiskt sätta sig in i det. Älskar matte, historian och filosofin bakom det, men kan inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in