2021-05-31, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Delsborn är den enda som talar om kontakt i form av samtal.
Björkman och Anderstedt talar om vad de uppfattar som ett sällskap.
Ingenting om kontakt, inget om samtal.

Personer som går nära varandra och i samma fart kan uppfattas vara ett sällskap.
Ja absolut kan det uppfattas som ett sällskap om man går nog nära varandra.Gör man det kan man också ha haft någon form av kontakt men även det är ju osäkert.

Men just att de uppfattade de tre LP.OP samt GM som ett sällskap var det jag syftade på.
Då finns möjlighet til att någon form av kontakt skett,men vi kan ju inte veta nåt om det.
I sin berömda Skydd&Säkerhet intervju så framför ju SE just den teorin ,och varifrån han fick den tanken vet vi inte.
Kanske visste han att det var så?
Kanske tog han fasta på just dessa vittnens iakttagelser.
Kanske gissade han bara vilt?
Citera
2021-05-31, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Ja, det är fascinerande hur man kan tolka det underlag som finns så totalt olika som vi gör på denna tråd.
Ja det är det verkligen
Å andra sida tolkar även diverse experter samma information som vi har på lika olika sätt.
Man kan definitivt säga att fallet är komplext och mångbottnat.
Citera
2021-05-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men varför ljuger SE om samtalet med väktarna då? Kontraproduktivt som GM.

Och varför försöker inte SE ge sig ett alibi?
Varför han ljuger om detta och andra saker är ibland svårt att förstå.
OM samtalet blir för långt så kommer han för sent för att hinna bli ett vittne som kunnat stå i centrum.
Som GM är det lätt att förstå varför han ville bli ett vittne.
Han var ju knuten till platsen via utstämplingen,
Som ett faktiskt oskyldigt vittne så kan jag bara tänka mig att han kom FÖR sent ett par minuter efter att skottet föll.
SE såg inget men ville inte missa sitt livs chans att få lite uppmärksamhet och bli någon viktig.
OM han var detta oskyldiga vittne så kunde han rimligen inte överblicka konsekvenserna av sitt ljugande redan då.

Några vettigare förklaringar än så kan jag inte hitta.
Som GM var han såklart pressad och lite panikartad och hans handlande var kanske inte alltid så rationellt.
SE var ju ingen brottsling på det viset ´, inte det minsta härdad och van vid att hantera sådana situationer som denna.

Oavsett hans roll så är hans agerande många gånger svåra att förstå måste jag säga.
Citera
2021-05-31, 23:06
Medlem
Citat:
Jag vill ha citatet på detta att han bara ser en ambulans. Har frågat förr men aldrig fått svar. Jag har inte hittat det när jag läst förhören.
jag vill minnas att han säger det i rätten, när han hörs där.
Förvisso rätt lång tid efter mordet men ändå.
Citera
2021-05-31, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror absolut inte att LP medvetet ljugit på något sätt.
Där är vi helt överens.
Min poäng är ändå att AD troligtvis sett ett samtal mellan tre personer strax innan han gasade genom korsningen i mordögonblicket. En av dem hade enl honom en hattliknande huvudbonad och en gråspräcklig Ulster.
Citera
2021-05-31, 23:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Några minuter det är väll de fullt logiska och rimliga att gissa på att det tar för en ambulans att komma fram efter skottet . Du bara fantiserar det är helt uppenbart att SE är skyldig och dina invändningar är bara korkade

Fantiserar jag att SE är skyldig? Eller är du bara dålig på att skriva och läsa?
Citera
2021-05-31, 23:16
Medlem
Citat:
Så vem anklagar du för medhjälp till mord eller skyddande av brottsling? 80+ Margareta Engström eller avlidne herr Glaser?

Lågvattenmärke.
Jag anklagar ingen alls
Dessutom är jag rätt säker på att GM agerade helt ensam oavsett vem GM är.
Förhören med ME är dock lite märkliga,
Hon säger sig inte känna till att hennes make var med i Rapport tex.
Det finns ingen chans i världen att hon kan ha missat det(om vi utgår från att hon inte har någon sorts problematik med begynnande demens eller liknande),
Det är heller inget hon har orsak att ljuga om oavsett om SE är GM eller ej eller oavsett vad ME vet eller inte vet om SEs roll.
Vi vet alla att han var med i Rapport än idag kan vi lätt hitta inslaget på youtube och liknande ställen,
Inslaget säger heller egentligen inget om hans ev. skuld även om jag personligen tycker att det väcker misstankar man får såna vibbar lång väg.
Framförallt det berömda sprintloppet där SE likt en 40åring gör en tjurrusning på allta bästa sändningstid inför miljonpublik,
Kanske ville han bara visa hur snabb och smidig han var?
Lite märkliga förhör med henne som sagt .något annat kan jag inte säga om ME.
Citera
2021-05-31, 23:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vi vet att han återvände till Skandia ca 23.40.
Personligen tror jag att han på håll uppifrån barackerna nånstans såg LP och hennes redan döda make lämna platsen innan han vågade sig ner mot mordplatsen igen.Där hör han sitt signalement lämnas och bestämmer sig för att återvända till Skandia.

Men osynlig då antar jag? För det var väl SE? Osynlig på platsen?

Vilka baracker?
Citera
2021-05-31, 23:20
Medlem
Citat:
Personligen håller jag CP som troligare än SE. Så jag vill inte säga rakt ut att det var ett felaktigt utpekande.
Det skulle vara kul att läsa din motivering till det?
CP som egentligen inget pekar på som GM förutom LP av rätten underkända utpekande.
Skriv gärna ett privat meddelande om du vill.
Citera
2021-05-31, 23:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja absolut kan det uppfattas som ett sällskap om man går nog nära varandra.Gör man det kan man också ha haft någon form av kontakt men även det är ju osäkert.

Men just att de uppfattade de tre LP.OP samt GM som ett sällskap var det jag syftade på.
Då finns möjlighet til att någon form av kontakt skett,men vi kan ju inte veta nåt om det.
I sin berömda Skydd&Säkerhet intervju så framför ju SE just den teorin ,och varifrån han fick den tanken vet vi inte.
Kanske visste han att det var så?
Kanske tog han fasta på just dessa vittnens iakttagelser.
Kanske gissade han bara vilt?

Kanske gjorde han som nästan hela Sverige, funderade på varför CP mördade Palme. Det är ju det han teoriserar om i den där intervjun.
Citera
2021-05-31, 23:23
Medlem
Citat:
Men osynlig då antar jag? För det var väl SE? Osynlig på platsen?

Vilka baracker?
Vilka baracker?
De baracker som stod länge mördarens flyktväg där t.ex LJ befann sig när GM sprang förbi honom givetvis.

Hur nära andra SE befann sig vet jag inte.
Någon borde kunnat se honom ändå det gäller ju även om han var ett vittne som då dessutom upprhöll sig längre på platse än vad han gjorde i detta scenario.
Citera
2021-05-31, 23:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Varför han ljuger om detta och andra saker är ibland svårt att förstå.
OM samtalet blir för långt så kommer han för sent för att hinna bli ett vittne som kunnat stå i centrum.
Som GM är det lätt att förstå varför han ville bli ett vittne.
Han var ju knuten till platsen via utstämplingen,
Som ett faktiskt oskyldigt vittne så kan jag bara tänka mig att han kom FÖR sent ett par minuter efter att skottet föll.
SE såg inget men ville inte missa sitt livs chans att få lite uppmärksamhet och bli någon viktig.
OM han var detta oskyldiga vittne så kunde han rimligen inte överblicka konsekvenserna av sitt ljugande redan då.

Några vettigare förklaringar än så kan jag inte hitta.
Som GM var han såklart pressad och lite panikartad och hans handlande var kanske inte alltid så rationellt.
SE var ju ingen brottsling på det viset ´, inte det minsta härdad och van vid att hantera sådana situationer som denna.

Oavsett hans roll så är hans agerande många gånger svåra att förstå måste jag säga.

Du menar alltså att han som GM ljuger och säger att inget samtal förekom med väktarna för att han ska hinna komma ut och bli ett vittne? Ser du den uppenbara bristen i resonemanget?

Om du jämför detta med teorin om att han är ett vittne som kommer ut efter skotten och försöker ljuga sig närmare händelsen.

Vad är mest rimligt och sannolikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in