Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Jo man kan nog säga att disciplinen blir bättre av medicinen iaf för någon med adhd/add-diagnos, eftersom medicinen gör att man får lättare att genomföra saker då tankeregleringen förbättras och då blir det lättare att komma igång med saker man måste göra .
Nu orkar inte min gamla kropp med stimulantia mer. Men jo. Jag fick inte panik av alla kedjor av att göra min hjärna skapade. Jag kunde strukturera och ta en sak i taget utan att bli överväldigad. Jag kunde även starta upp något utan att först gå igenom i skallen hur hemskt det skulle bli.
Jag hade en extrem nytta av medicinen. Jag fungerade som en vanlig människa.
Då ska jag säga att jag annars ändå är envis och har gjort saker som anses väldigt svåra. Har jag haft envisheten på min sida har jag inte behövt disciplin.
Medicinen minskade envisheten och tillät mig ta rast ibland och inte köra slut på mig själv. Annars gör jag allt som ska göras utan att vila eller äta. Det är också en del av ADD.
Att lära sig disciplin är väl lite som vem som helst som är lite bra på vissa saker. Typ du är hyfsad på att steka pannkakor men världen kräver inte att du steker 10 utan 1000. Och klarar du inte det har du dålig självdisciplin. Man kan göra saker men man blir mentalt uttröttad av ett tag. Då får man välja mellan att ge upp eller jobba så hårt att man försummar sin hälsa.
Att bara pressa sig själv leder till mental kollaps och sedan har man ännu mindre mental energi.
Men det är som med alla handikapp, folk tror att folk bara inte anstränger sig nog. Kände en i rullstol, hon kunde gå lite och blev pikad precis hela tiden att hon borde lära sig gå mer och inte vara så lat. Alltid lätt att leva andras liv.
Jag tyckte det var lite obehagligt med ADHD-preparat för man blev sådär äckligt utslätad som normala människor är.