2021-05-31, 15:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Om vi började mata folk med svarta rubriker om hur många som blir sjuka av fästingbet skulle väl folk börja isolera sig eller gå runt i rymddräkter på sommaren. Folk har förvandlats till slavar under media.

Region Jönköping meddelade nyss att man slutar med sina veckovisa pressträffar gällande Covid-19. Nu börjar utfasningen och Sverige kan förhoppningsvis snart återgå till att inte bry sig om huruvida människor de inte känner är sjuka.

Citat:
-Vi tyckte att det här var ett bra sätt att informera på. Vi började med detta då vi hade haft en stor efterfrågan på uppgifter. Det handlade om dagliga uppdateringar om hur många vi vårdade. Speciellt när vi hade en uppgång av antalet smittade så märkte vi av att vi fick många frågor från media. Vissa medier har också varit med vid alla tillfällen, berättar Mats Bojestig.

Han tycker att pressträffarna har varit ett bra sätt till avlastning då man kunnat svara media på de frågor som ställts.

– Men nu känner vi att det är lugnare i länet och att det ser lovande ut. Då känner vi inte att vi behöver ha de vanliga veckouppdateringarna, säger Mats Bojestig.

https://www.jp.se/artikel/regionen-slutar-med-regelbundna-presstraffar-om-pandemilaget-det-ar-lugnare-i-lanet-och-att-det-ser- lovande-ut
Citera
2021-05-31, 15:50
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, man blir inte automatiskt multisjuk bara för att man har två sjukdomar samtidigt och det förstår man om man har koll och inte bara skriver av en mening i något man sökt upp på intenet.

Varken WHO eller CDC använder begreppet Mortality Rate på det vis du gör.

Problemet kära Surtruten är att du är ointelligent och inte förstår..
tom dina gelikar och anhängare är tysta då de vet att du är ute och cyklar
[/quote]
Det gör de visst, precis som alla andra inom området:
https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section3.html
https://www.who.int/whosis/whostat/EN_WHS09_Table2.pdf

Du blandar ihop begreppen.

Ps. Även vår kära socialstyrelse använder cause specific mortality rate för att jämföra regioner t. ex:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/ Ds.
Senast redigerad av crisscross 2021-05-31 kl. 15:58.
Citera
2021-05-31, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Sant.

Dock finner jag DR Bridles frågeställningar relevanta med tanke på att spikproteinet ansamlas i tex äggstockar och andra organ. Givetvis finns det av samma anledning även intresse i att studera långtidseffekter av Covid-19. Hittills tycks i vart fall inte antalet människor med post- Covid vara speciellt högt, men sådant som människor inte märker vid tidigt stadie söker de förstås inte heller vård för.

Jag tycker inte att man ska dra överväxlar på detta, det är långt ifrån säkert att fler än ett fåtal vaccinerade och/eller infekterade får några långtgående men öht. Snarare tycker jag att det vi idag vet pekar på motsatsen. Uteslutas kan det dock verkligen inte, och jag vänder mig emot att folk vill jämföra injektion med infektion som att det för individen måste bli det ena eller det andra.

Det tycks även som att vi har en bekräftelse att vänta angående labtilllverkning av sars cov 2, dvs att det tillverkats i ett laboratorium i Kina. Inte heller det betyder att detta virus är tillverkat i ont syfte, men det innebär att vissa egenskaper inte är en slump- tex att sjukdom orsakas av samma protein som fäster på receptor i kroppen.
Av den anledningen litar jag ännu mindre på vad som kan tänkas vara sannolikt och inte med detta virus.
Rent allmänt kan man säga att mRNA inte heller blir säkert långlivat i kroppen; Det bryts normalt ner i cellerna av väl inövade enzymsystem (nu ska jag inte påstå att jag har allt detta aktuellt men som regel är kroppens förmåga att ta hand om främmande ämnen mycket bra) så jag skulle tro
att vaccinet inte kommer att ge några långvariga problem.

Det är däremot en öppen fråga om hur pass stort problem långtidscovid är. Jag är nog tveksam till om det kommer att bli speciellt vanligt.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, man blir inte automatiskt multisjuk bara för att man har två sjukdomar samtidigt och det förstår man om man har koll och inte bara skriver av en mening i något man sökt upp på intenet.

Varken WHO eller CDC använder begreppet Mortality Rate på det vis du gör.

Problemet kära Surtruten är att du är ointelligent och inte förstår..
tom dina gelikar och anhängare är tysta då de vet att du är ute och cyklar
[/quote]

Vi låter fakta tala för sig själv så lägger inte jag in några värderingar i det..
Det vore klädsamt med EN källa som dementerar mina uträkningar istället för en massa ordbajseri.

Du kan börja med sidan "Learn to Calculate" som kan (på ett mycket förenklat sätt) hjälpa dig överkomma dina stora brister i logik och matematik. Länk till "How to calculate Mortality Rate"
https://www.learntocalculate.com/calculate-mortality-rate/

Källa:
Lesson 3: Measures of Risk / Section 3: Mortality Frequency Measures

Citat: "A mortality rate is a measure of the frequency of occurrence of death in a defined population during a specified interval."
"The cause-specific mortality rate is the mortality rate from a specified cause for a population. The numerator is the number of deaths attributed to a specific cause. The denominator remains the size of the population at the midpoint of the time period. "

https://www.reference.com/world-view/calculate-mortality-rate-7b638167a2fd76eb
"The mortality rate is calculated by taking all the deaths that occurred during a particular time period and dividing that number by the total size of the population during the same time frame."

Gällande punkt 1.. du har fått ett par källor.. dessa duger inte av någon oklar anledning samtidigt som dina egna källor lyser med sin frånvaro.

Varför visar du inte din uträkning av ovan istället... ?
Jag tror de flesta ser vem som är Pappskallen här
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Edit: Sveriges incidens/100000 kommer vara nära 0 efter onsdag. Lägst smittspridning i Europa!!
Ja det blir på pricken likt då Sverige släppte sina minus 3000 smittade och Tegnell stod med ecdc kartan och mös över all positiv utländsk media bevakning.
Citera
2021-05-31, 15:53
Medlem

Du blandar ihop begreppen.[/quote]
Däremot finns en tidsfaktor i begreppet "mortality rate".
Citera
2021-05-31, 16:03
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Du blandar ihop begreppen.
Däremot finns en tidsfaktor i begreppet "mortality rate".[/quote]

Korrekt

IFR och CFR beräknas med ackumulerat antal avlidna.. medan Mortality Rate beräknings vanligast på årsbasis (dvs EJ ackumulerat)
Citera
2021-05-31, 16:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Rent allmänt kan man säga att mRNA inte heller blir säkert långlivat i kroppen; Det bryts normalt ner i cellerna av väl inövade enzymsystem (nu ska jag inte påstå att jag har allt detta aktuellt men som regel är kroppens förmåga att ta hand om främmande ämnen mycket bra) så jag skulle tro
att vaccinet inte kommer att ge några långvariga problem.

Det är däremot en öppen fråga om hur pass stort problem långtidscovid är. Jag är nog tveksam till om det kommer att bli speciellt vanligt.
Eftersom vi nu kan påvisa att vaccinerna (dvs det konstgjorda mrna:t) läcker ut i blodomloppet och samlas i olika organ innebär det att celler som inte avsetts för detta producerar spikproteinet. Tanken var ju att muskelceller i överarmen/axeln skulle producera detta protein efter en instruktion vaccinet gett lokalt.

Dvs;
Vi får en produktion av spikprotein där den inte var avsedd, och olika celler i kroppen lever olika länge.

Det kan vara så att eventuella problem blir kortvariga, men precis som vid covid är det inte säkert. Min poäng var att vaccinen aldrig var menade att fungera på detta sätt, och hade inte spikproteinet varit orsaken till sjukdomen hade också vaccinen varit väldigt effektiva och antagligen säkra. Tillagt den nya kunskapen att spikproteinet inte tillverkas lokalt i kroppen blir riskbedömningen en helt annan än om vaccinet hade blivit kvar i muskelmassan och lymfsystemet.

Vaccinationsprogramet kommer också att ändras pga detta fynd, är vad jag tror.

Så: även fast vaccinet självt knappast ger långvariga problem kan effekten bli långvarig. Dock tycker inte heller jag att långvariga men pga spikproteinet verkar vara vanliga.
Senast redigerad av LadySweden 2021-05-31 kl. 16:23.
Citera
2021-05-31, 16:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Av din profilbild att döma blir det inte mycket resande för dig då...

haha ja man ska inte döma hunden efter håren, men jag är inte så intresserad av att resa just nu. Kommer hålla mig på hemmaplan till dess att det lugnar ner sig rent politiskt i omvärlden.

Det är ju tråkigt för jag tror tyvärr att kriminaliteten kommer att öka i vår omvärld pga restriktionerna och nedstängning av ungdomsidrott mm. Så jävla dumt så klockorna stannar...

https://www.expressen.se/nyheter/nattfotbollen-stangde-da-skots-hanad-19-i-blodiga-gangkriget-/

Dödsskjutningarna kommer bara att öka... Nu pangas det i Husby såg jag.
Citera
2021-05-31, 16:25
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Däremot finns en tidsfaktor i begreppet "mortality rate".

Korrekt

IFR och CFR beräknas med ackumulerat antal avlidna.. medan Mortality Rate beräknings vanligast på årsbasis (dvs EJ ackumulerat)
Ändå använder alla dashboards (CDC:s, WHO:s, FHM etc.) just det, dvs accumulated cause specific mortality rate. Detta för att jämföra inom länder, mellan länder etc.
Citera
2021-05-31, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Eftersom vi nu kan påvisa att vaccinerna (dvs det konstgjorda mrna:t) läcker ut i blodomloppet och samlas i olika organ innebär det att celler som inte avsetts för detta producerar spikproteinet. Tanken var ju att muskelceller i överarmen/axeln skulle producera detta protein efter en instruktion vaccinet gett lokalt.

Dvs;
Vi får en produktion av spikprotein där den inte var avsedd, och olika celler i kroppen lever olika länge.

Det kan vara så att eventuella problem blir kortvariga, men precis som vid covid är det inte säkert. Min poäng var att vaccinen aldrig var menade att fungera på detta sätt, och hade inte spikproteinet varit orsaken till sjukdomen hade också vaccinen varit väldigt effektiva och antagligen säkra. Tillagt den nya kunskapen att spikproteinet inte tillverkas lokalt i kroppen blir riskbedömningen en helt annan än om vaccinet hade blivit kvar i muskelmassan och lymfsystemet.

Vaccinationsprogramet kommer också att ändras pga detta fynd, är vad jag tror.

Så: även fast vaccinet självt knappast ger långvariga problem kan effekten bli långvarig. Dock tycker inte heller jag att långvariga men pga spikproteinet verkar vara vanliga.
Ja men jag vill nog se litet siffror på hur pass vanligt det är att vaccinerna ansamlas i organ innan jag köper det rakt av.
Citera
2021-05-31, 16:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja men jag vill nog se litet siffror på hur pass vanligt det är att vaccinerna ansamlas i organ innan jag köper det rakt av.
Det finns nog inga sådana siffror. Det man kan säga är att vaccinet inte stannar lokalt, vilket ger spikprotein på en mängd celler i kroppen.

Siffror lär dock komma nu när forskarvärlden vet det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in