Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Rent allmänt kan man säga att mRNA inte heller blir säkert långlivat i kroppen; Det bryts normalt ner i cellerna av väl inövade enzymsystem (nu ska jag inte påstå att jag har allt detta aktuellt men som regel är kroppens förmåga att ta hand om främmande ämnen mycket bra) så jag skulle tro
att vaccinet inte kommer att ge några långvariga problem.
Det är däremot en öppen fråga om hur pass stort problem långtidscovid är. Jag är nog tveksam till om det kommer att bli speciellt vanligt.
Eftersom vi nu kan påvisa att vaccinerna (dvs det konstgjorda mrna:t) läcker ut i blodomloppet och samlas i olika organ innebär det att celler som inte avsetts för detta producerar spikproteinet. Tanken var ju att muskelceller i överarmen/axeln skulle producera detta protein efter en instruktion vaccinet gett lokalt.
Dvs;
Vi får en produktion av spikprotein där den inte var avsedd, och olika celler i kroppen lever olika länge.
Det kan vara så att eventuella problem blir kortvariga, men precis som vid covid är det inte säkert. Min poäng var att vaccinen aldrig var menade att fungera på detta sätt, och hade inte spikproteinet varit orsaken till sjukdomen hade också vaccinen varit väldigt effektiva och antagligen säkra. Tillagt den nya kunskapen att spikproteinet inte tillverkas lokalt i kroppen blir riskbedömningen en helt annan än om vaccinet hade blivit kvar i muskelmassan och lymfsystemet.
Vaccinationsprogramet kommer också att ändras pga detta fynd, är vad jag tror.
Så: även fast vaccinet självt knappast ger långvariga problem kan effekten bli långvarig. Dock tycker inte heller jag att långvariga men pga spikproteinet verkar vara vanliga.