2021-05-31, 11:50
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du visar mig en video där en båt försvinner botten först. Tack, tack så jättemycket för det.

Kan du nu visa mig den där videon som du säger ska granska fenomenet närmare, och på ett "betydligt bättre" sätt än den jag länkat?
Vad är det som ska granskas? Det finns en fungerande modell av jorden där man kan räkna ut hur mycket av båten som borde synas. Har plattjordsfolket en fungerande modell med samma förmåga att prediktera?
Citera
2021-05-31, 11:55
Medlem
Min röst på flashbacks mest konspiratoriska tråd inkl. deltagare går till gänget här inne. 31 fucking tusen inlägg alltså!
Får jag fråga om ni har blivit något klokare och kommit fram till någon övertygande teori angående formen på våran jord?
Har aldrig satt mig in i ämnet men känner att jag kan smula ner den här konspirationen ganska lätt.

Tänk så här. Om man kollar mot solen så är den alltid rund. Oavsätt vart på himlen den är eller vartifrån på jorden vi är så är formen rund. Hade solen varit platt hade vi någon gång under dygnet bara sätt en smal kant, eller hur? Alltså innebär det att solen är klotformat. Så länge kan vi vara överrens hoppas jag? Okej

Om vi nu tar en stjärnkikare och kollar på stjärnorna så kan vi se att dom också alltid har samma form, oavsätt vart på jorden man utgår ifrån. Vi borde kunna vara överrens om att när man tittar på stjärnorna så ser vi dom inte i form av ett litet rakt streck. Utan vi ser dom som små runda prickar.

Exempel på formen vi kan se
l = FEL. Hade solen eller stjärnorna varit platta som ni menar att jorden är, hade vi någon gång under dygnet sätt den platta smala sidan, vilket vi inte gör.
o = RÄTT. Behöver inte gå in djupare på detta antar jag utan jag antar att vi är överrens om att solen, stjärnorna och månen är klotformade.

Så nu till logiken då. Eftersom alla miljon/miljardtals stjärnor, planeter, solen månen osv är KLOTFORMADE(alt gasboll) är det bara logiskt att jorden är detsamma. Jag menar, tror ni på fullt allvar att allt runtom oss är klotformat, men just våran jord råkade bli lite missbildad och formas som en skiva?

Kom in matchen nu snälla. Slösa inte bort mer tid i livet på att sätta er på tvären bara för att ni är lite ointelligenta och lättlurade.
Alla ni som menar att jorden är platt, seriöst, ni är helt av banan. Ni är schizofrena och lider av vanföreställningar. Ni känner er säkert som en jättespeciell liten skara som har räknat ut sanningen men ni måste förstå att ni är inne i en djupt rotad psykos. Jag säger det här för eran egen skull, acceptera bara att ni har fel och kom tillbaks till verkligheten igen. Ni skulle må så bra av det, jag lovar.
Citera
2021-05-31, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vad är det som ska granskas? Det finns en fungerande modell av jorden där man kan räkna ut hur mycket av båten som borde synas. Har plattjordsfolket en fungerande modell med samma förmåga att prediktera?

Det som ska granskas är fenomenet horisont. Din video är mycket otydlig i vad som sker vid och efter horisonten. Min visar något som går emot idén att horisonten är en fysisk plats orsakad av en bakomliggande kurva, då den är långt mer inzoomad och tydlig i sin presentation.

Vill du inte ta till dig den informationen och låtsas som att en video som visar en båt försvinna botten först är en video som tydligare granskar horisonten, varsågod.
Citera
2021-05-31, 12:09
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att det teoretiskt sätt kan förklaras med en kurvatur. Vad kul att du nöjer dig med den förklaringen. Min förklaring involverar att horisonten ej orsakas av en kurva, är det en läskig tanke för dig?

Nej det är ingen läskig tanke Och vi väntar fortfarande på din förklaring. Att säga att det inte beror en kurva är ingen förklaring, det är bara ett infantilt nej.

Och nej, vi har inte "nöjt" oss med den tanken. Frågan har stötts och blötts i tusentals år men någonstans får man inse att det inte finns någon bättre förklaring än den nu gällande. Trots ihärdiga försök har ingen någonsin lyckats falsifiera den sfäriska jorden vilket innebär att den sannolikt är sfärisk.
Citera
2021-05-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är ingen läskig tanke Och vi väntar fortfarande på din förklaring. Att säga att det inte beror en kurva är ingen förklaring, det är bara ett infantilt nej.

Och nej, vi har inte "nöjt" oss med den tanken. Frågan har stötts och blötts i tusentals år men någonstans får man inse att det inte finns någon bättre förklaring än den nu gällande. Trots ihärdiga försök har ingen någonsin lyckats falsifiera den sfäriska jorden vilket innebär att den sannolikt är sfärisk.

Håll hårt vid din sannolikhet.
Citera
2021-05-31, 12:38
Medlem
Citat:
Håll hårt vid din sannolikhet.

Ja det blir nog så eftersom du är helt oförmögen att ge en alternativ förklaring till alla våra observationer.

Ta bara en sådan sak som att vi hittar på jorden. Vi känner till avstånd och riktningar mellan olika platser, vi flyger dagligen kors och tvärs över planeten, våra kartor fungerar, vi kan navigera. Och allt detta visar med all tydligt att vi känner till jordens form och storlek.

Att 2021 påstå att jordens form inte är känd är så urbota dumt så man häpnar. Och man dessutom gör det utan att ens ha en tillstymmelse till en alternativ förklaring är om möjligt ännu dummare.
Citera
2021-05-31, 12:47
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att perspektiv är orsaken till att TT syns som den gör. Bara att horisonten finns där av annan anledning än en kurva. Återigen tycks ni inte vilja observera fenomenet närmare. Varför inte?

Varsågod:
https://youtu.be/n7ZwE3uArfQ

Tycker du horisonten ser ut som en fysisk plats till följd av en bakomliggande kurva? Det tycker inte jag. Det tycker nog inte många människor. Men om ni skiter i att granska fenomenet närmare och envist håller fast vid kurvan för att TT ser ut som det gör över horisonten... Ja, gör det då. Låt oss med lite vetenskaplig anda i kroppen ta nästa steg.

Kollat på din video nu. Du måste väl ändå förstå hur otroligt stor jorden är? Och att vårat öga inte klarar av att fokusera objekt på hur långt avstånd som helst? Avstånden runt hela jorden är ca 4000mil. Alltså kommer exempelvis en sträcka som är 10 mil på ett öppet hav kännas som helt platt för blotta ögat. Fatta att människans syn har sina begränsningar!
Citera
2021-05-31, 12:48
Medlem
ynk21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
vi flyger dagligen kors och tvärs över planeten

Hmm... kors och tvärs... det låter misstänkt likt en tvådimensionell yta!
Citera
2021-05-31, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatansElakaBrorsa
Kollat på din video nu. Du måste väl ändå förstå hur otroligt stor jorden är? Och att vårat öga inte klarar av att fokusera objekt på hur långt avstånd som helst? Avstånden runt hela jorden är ca 4000mil. Alltså kommer exempelvis en sträcka som är 10 mil på ett öppet hav kännas som helt platt för blotta ögat. Fatta att människans syn har sina begränsningar!

Fast nu sitter du och säger saker som andra här i tråden inte håller med om. Vår syn har inga begränsningar. De enda begränsningarna som finns är orsakade av fysiska hinder, kurvor.
Citera
2021-05-31, 13:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det som ska granskas är fenomenet horisont. Din video är mycket otydlig i vad som sker vid och efter horisonten. Min visar något som går emot idén att horisonten är en fysisk plats orsakad av en bakomliggande kurva, då den är långt mer inzoomad och tydlig i sin presentation.

Vill du inte ta till dig den informationen och låtsas som att en video som visar en båt försvinna botten först är en video som tydligare granskar horisonten, varsågod.
Videon är inte alls otydlig utan isar precis vad som händer när ett föremål befinner sig långt bort på jorden.

Ta en boll och håll upp den framför dig. Du ser en horisont som går runt bollen som är delningen mellan vad du ser och vad du inte kan se. Samma sak med jorden.
Citera
2021-05-31, 13:34
Medlem
Citat:
Fast nu sitter du och säger saker som andra här i tråden inte håller med om. Vår syn har inga begränsningar. De enda begränsningarna som finns är orsakade av fysiska hinder, kurvor.

Fast jag struntar i om jag skriver saker som andra inte håller med om. Jag har rätt och du har fel. Svårare än så är det inte. Du märkte väl för sjutton i videon DU länkade att idioten som filmade var tvungen att ha en kamera med zoom för att kunna se båten. Klart vi har begränsad syn! Däremot har vi inga fysiska begränsningar som du skriver. Kommer det en kurva så sväng. Kommer det ett hinder så besegrar du det.
Citera
2021-05-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Videon är inte alls otydlig utan isar precis vad som händer när ett föremål befinner sig långt bort på jorden.

Ta en boll och håll upp den framför dig. Du ser en horisont som går runt bollen som är delningen mellan vad du ser och vad du inte kan se. Samma sak med jorden.

Du behöver verkligen inte förklara hur du resonerar när en kurva är orsaken till föremålens försvinnande. Men tack ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in