2021-05-31, 01:37
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Och jag menar att horisonten på havet beror på att perspektiv orsakar oss att inte kunna se längre än där den yttrar sig. Det syns rätt tydligt när man granskar fenomenet närmare att horisonten ej är någon fysisk plats som avgränsas av att en boll kurvar sig bort från betraktaren. Videon med båten som vi diskuterat tidigare är ju ett utmärkt exempel på detta: https://youtu.be/n7ZwE3uArfQ

Är jag verkligen helt kokobäng som föreslår att något annat än en kurva är i görningen?

Din sfäriska förklaringen till varför en båt försvinner botten först är inte särkilt svår att förstå. Nej, det går inte att se igenom jorden. En kurva är en hyggling förklaring till fenomenet, om man väljer att inte granska fenomenet närmare. Varför väljer du att inte granska fenomenet närmare?

Du fortsätter att låtsas tro på en platt jord.

Varför spelar du dum för?

Om din tes säger att det är perspektiven som på något magiskt sätt döljer ljuset på nederdelen av Turning Torso, varför döljer inte samma perspektiv ovandelen av samma byggnad?

Enligt din tes är det alltså inte havet som döljer nederdelen utan att perspektivet gör att ”vi inte kan se länge”. Men då måste samma fenomen bli på ovansidan av Turning Torso. Varför kan vi plötsligt se längre?

Eller varför döljer inte samma perspektiv sidorna av Turning Torso?
Citera
2021-05-31, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du fortsätter att låtsas tro på en platt jord.

Varför spelar du dum för?

Om din tes säger att det är perspektiven som på något magiskt sätt döljer ljuset på nederdelen av Turning Torso, varför döljer inte samma perspektiv ovandelen av samma byggnad?

Enligt din tes är det alltså inte havet som döljer nederdelen utan att perspektivet gör att ”vi inte kan se länge”. Men då måste samma fenomen bli på ovansidan av Turning Torso. Varför kan vi plötsligt se längre?

Eller varför döljer inte samma perspektiv sidorna av Turning Torso?

Plus att man omöjligt kan se mer av TT oavsett hur man än skulle försöka zooma in på det från samma punkt med kikare eller teleskop. Det enda som skulle ske var att den delen vi kan se av TT med blotta ögat skulle bli större med kikare/teleskop oavsett hur stark eller hur mycket vi kunde zooma. Den delen under havslinjen/horisonten som vi inte kan se med blotta ögat, kommer inte att bli mer synlig utan fortfarande vara dold.
Citera
2021-05-31, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Plus att man omöjligt kan se mer av TT oavsett hur man än skulle försöka zooma in på det från samma punkt med kikare eller teleskop. Det enda som skulle ske var att den delen vi kan se av TT med blotta ögat skulle bli större med kikare/teleskop oavsett hur stark eller hur mycket vi kunde zooma. Den delen under havslinjen/horisonten som vi inte kan se med blotta ögat, kommer inte att bli mer synlig utan fortfarande vara dold.

Jag har aldrig påstått att perspektiv är orsaken till att TT syns som den gör. Bara att horisonten finns där av annan anledning än en kurva. Återigen tycks ni inte vilja observera fenomenet närmare. Varför inte?

Varsågod:
https://youtu.be/n7ZwE3uArfQ

Tycker du horisonten ser ut som en fysisk plats till följd av en bakomliggande kurva? Det tycker inte jag. Det tycker nog inte många människor. Men om ni skiter i att granska fenomenet närmare och envist håller fast vid kurvan för att TT ser ut som det gör över horisonten... Ja, gör det då. Låt oss med lite vetenskaplig anda i kroppen ta nästa steg.
Citera
2021-05-31, 10:31
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att perspektiv är orsaken till att TT syns som den gör. Bara att horisonten finns där av annan anledning än en kurva. Återigen tycks ni inte vilja observera fenomenet närmare. Varför inte?

Vad är det du tycker vi ska "observera närmare" och hur föreslår du att man ska gå tillväga?

Citat:
Varsågod:

Jag förstår inte ens vad du vill säga med klippet.
Båten är hitom den optiska horisonten. Och det ser ut att vara en himla massa refraktion.

Citat:
Tycker du horisonten ser ut som en fysisk plats till följd av en bakomliggande kurva?

Ja. Men den kan vara mer eller mindre skarp beroende på refraktion. Ibland är det extremt tydligt som i det här fallet:
https://overunity.com/16571/is-the-earth-a-flat-round-disc-or-is-it-a-round-spherical-globe/dlattach/attach/157319/image//

I bilden ser man väldigt tydligt dels horisonten och dels att Toronto ligger under horisonten.

Citat:
... Men om ni skiter i att granska fenomenet närmare ...

Återigen - vad vill du vi ska granska närmare?

Om det går att zooma in något som har försvunnit ned under horisonten? Nej det gör det inte.
Går det att mäta upp en kurva? Ja det gör det. Finns refraktion? Ja.

Jag har studerat allt ovan "närmare". Vad är det jag inte har "granskat"?
Citera
2021-05-31, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad är det du tycker vi ska "observera närmare" och hur föreslår du att man ska gå tillväga?

Jag förstår inte ens vad du vill säga med klippet.
Båten är hitom den optiska horisonten. Och det ser ut att vara en himla massa refraktion.

Ja. Men den kan vara mer eller mindre skarp beroende på refraktion. Ibland är det extremt tydligt som i det här fallet:
https://overunity.com/16571/is-the-earth-a-flat-round-disc-or-is-it-a-round-spherical-globe/dlattach/attach/157319/image//

I bilden ser man väldigt tydligt dels horisonten och dels att Toronto ligger under horisonten.

Återigen - vad vill du vi ska granska närmare?

Om det går att zooma in något som har försvunnit ned under horisonten? Nej det gör det inte.
Går det att mäta upp en kurva? Ja det gör det. Finns refraktion? Ja.

Jag har studerat allt ovan "närmare". Vad är det jag inte har "granskat"?

Att ta en lågupplöst bild tagen från ett relativt icke-inzoomat läge, och jämföra det med en högupplöst video inzoomat så långt det går... Varför gör du dig ens besväret? Är det att granska fenomenet, tycker du?

Dumt.
Citera
2021-05-31, 10:43
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Varsågod:

Tycker du horisonten ser ut som en fysisk plats till följd av en bakomliggande kurva? Det tycker inte jag. Det tycker nog inte många människor. Men om ni skiter i att granska fenomenet närmare och envist håller fast vid kurvan för att TT ser ut som det gör över horisonten... Ja, gör det då. Låt oss med lite vetenskaplig anda i kroppen ta nästa steg.
En sällsynt dålig video men den passar väl din agenda. Finns betydligt bättre.

Sedan är det väl lite magstarkt att säga till oss att vara vetenskapliga när du själv inte är det. Vetenskapen säger att anledningen till att underdelen av TT inte syns på håll är att ytan mellan observatören och TT inte är plan. Det är upp till dig att motbevisa detta på ett vetenskapligt acceptabelt sätt. Det är inte upp till oss att bevisa sådant som det redan finns bevis på.

Att det skulle vara perspektivet är rent skitsnack, du behöver komma med en bättre hypotes än så och innan du har en hållbar sådan som kan testas av andra med samma resultat så gäller rådande vetenskap.
Citera
2021-05-31, 10:45
Medlem
Citat:
Att ta en lågupplöst bild tagen från ett relativt icke-inzoomat läge, och jämföra det med en högupplöst video inzoomat så långt det går... Varför gör du dig ens besväret? Är det att granska fenomenet, tycker du?

Dumt.

Det var inget svar på min fråga. Hur tycker du man ska "granska" fenomenet och vilket fenomen pratar du ens om?

Att saker försvinner ned under horisonten och att det därefter inte går att zooma in det igen? Det har jag granskat massor med gånger och det har miljontals människor granskat miljontals gånger.
Citera
2021-05-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
En sällsynt dålig video men den passar väl din agenda. Finns betydligt bättre.

Sedan är det väl lite magstarkt att säga till oss att vara vetenskapliga när du själv inte är det. Vetenskapen säger att anledningen till att underdelen av TT inte syns på håll är att ytan mellan observatören och TT inte är plan. Det är upp till dig att motbevisa detta på ett vetenskapligt acceptabelt sätt. Det är inte upp till oss att bevisa sådant som det redan finns bevis på.

Att det skulle vara perspektivet är rent skitsnack, du behöver komma med en bättre hypotes än så och innan du har en hållbar sådan som kan testas av andra med samma resultat så gäller rådande vetenskap.

Få se på "betydligt bättre" video som avser granska vad som sker med båtar som rör sig bortom horisonten.
Citera
2021-05-31, 11:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Få se på "betydligt bättre" video som avser granska vad som sker med båtar som rör sig bortom horisonten.
Här har du ett exempel av många som du mycket väl kan hitta själv om du vågar leta https://www.youtube.com/watch?v=3_TpeNZYTmw

Du behöver inte se hela, det räcker med början, mitten och slutet.
Citera
2021-05-31, 11:11
Medlem
Citat:

Här har du en bild på ett fartyg vars skrov är dolt under horisonten, endast seglet är synligt.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-3b75378e5c5397b0c5fd09e1aebceb8b-c

Och nej, det hjälper inte hur mycket du än zoomar in. Båten är dold under horisonten, vi har en tydlig horisont och båten ligger lägre än siktlinjen mellan horisonten och kameran.

Ovan kan förklaras med att vi har en kurvatur. Vad är din förklaring till det vi ser?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-05-31 kl. 11:14.
Citera
2021-05-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Här har du ett exempel av många som du mycket väl kan hitta själv om du vågar leta https://www.youtube.com/watch?v=3_TpeNZYTmw

Du behöver inte se hela, det räcker med början, mitten och slutet.

Du visar mig en video där en båt försvinner botten först. Tack, tack så jättemycket för det.

Kan du nu visa mig den där videon som du säger ska granska fenomenet närmare, och på ett "betydligt bättre" sätt än den jag länkat?
Citera
2021-05-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Här har du en bild på ett fartyg vars skrov är dolt under horisonten, endast seglet är synligt.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-3b75378e5c5397b0c5fd09e1aebceb8b-c

Och nej, det hjälper inte hur mycket du än zoomar in. Båten är dold under horisonten, vi har en tydlig horisont och båten ligger lägre än siktlinjen mellan horisonten och kameran.

Ovan kan förklaras med att vi har en kurvatur. Vad är din förklaring till det vi ser?

Du har helt rätt i att det teoretiskt sätt kan förklaras med en kurvatur. Vad kul att du nöjer dig med den förklaringen. Min förklaring involverar att horisonten ej orsakas av en kurva, är det en läskig tanke för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in