Citat:
Ursprungligen postat av
lillen-68
Din uppfattning om vad ett ombud är och vad ombudet har för skyldigheter gentemot sin huvudman, kan sammanfattas i ditt citat.
"Det är heller inte nödvändigt att Binninge informerar Esbjörn för Binninge har att tillvarata Esbjörns rätt och se till hans bästa."
Med tanke på Esbjörns hälsoproblem och sviktande kognitiva hälsa så är det inte alltid nödvändigt, även om jag kanske uttryckte mig en smula slentrianmässigt. En polisanmälan för att EBT tar ner saker är antagligen inget Esbjörn haft synpunkter på.
Har själv arbetat som ombud för senildementa och ibland tjänar det inget till att informera, tyvärr.
Det är lustigt att EBT-kramarna i den här tråden samtliga säger sig värna så mycket om Esbjörn.

Sedan är det en ohälsosam fokusering på Esbjörns ombud men faktum är att varken Esbjörn eller hans släktingar gjort någon annan bedömning än att Binninge gör ett bra jobb. De enda som har synpunkter på Binninges arbete är EBT-kramarna. Och det kommer med jobbet, motpartens anhängare kommer aldrig vara nöjda förrän de vunnit helt och hållet.
Jag tror att EBT löper avsevärd risk att bli åtalad. Och blir hon åtalad så blir hon mycket sannolikt fälld. Däremot tror jag inte att Esbjörn kan vinna det här målet gällande försäljningen.
Åklagaren har att ta ställning till följande i utredningen om grovt förtal:
1. Kan ett brott ha inträffat, ska förundersökning inledas? Detta har åklagaren svarat JA på.
2. Är det inträffade ett brott och finns det en misstänkt? Detta har har åklagaren svarat JA på.
Sedan har EBT delgivits misstanke och förhörts.
När förundersökningen är klar så har åklagaren dessa frågor att ta ställning till:
3. Faller det inträffade under allmänt åtal? Svarar åklagaren JA så går det till fråga 4. Praxis på senare tid visar att påståenden sexbrott ofta tas upp av åklagar men det är inte självklart. Åklagaren kan se det som att Binninge själv får driva ett mål om han vill ha rättvisa.
4. Kan det bevisas att det är den misstänkte som begått brottet? (ganska självklart JA på den frågan då EBT erkänt att det är hon som skrivit)
5. Föreligger det objektiva grunder att tro att ett åtal leder till fällande dom?
Vid frågan om förtal ska domstolen ta ställning till om det uttalade var ägnat åt att skapa missaktning mot Binninge och om det var försvarligt att uttala sig. Att det är ägnat att skapa missaktning är självklart, men har det varit försvarligt? Jag har väldigt svårt att se att man kan på goda grunder försvara att dra upp en 15 år gammal sexbrottsdom på ett ombud i en fastighetstvist. Att det finns flashbackare som tycker det förvånar egentligen inte, det är väl samma människor som när de är åtalade i domstolar börjar pladdra massa ovidkommande så att rättens ordförande får be dem hålla tyst.