2021-05-31, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du inte ser hotet i att skriva på Facebook att man ska göra någon ”mör” via media följt av ett antal artiklar byggda på rena lögner så kan jag inte hjälpa dig. Att Ebba Busch sedan lyckades vrida svärdet ur Binninges hand och i stället vända det mot honom visar hennes skicklighet. Men det handlar fortfarande inte om att det är hon som har gått till angrepp, det är fortfarande ett försvar. Att Binninge hamnade i underläge gör inte honom till ett offer.

Att se en serie på varandra följande händelser är förmodligen inte din starka sida. Du ser det du ser för stunden, som en fiskmås, utan att se att allt är konsekvenser av tidigare beslut och ageranden.

Jag förstår sammanhanget, "mör" vad de gjorde osv. Det är inte ett hot mot en person som Ebba, hon trivs med att vara i rampljuset, hon kunde som du säger skickligt vända det.
Frågar igen - VAR är hotet?!

Ju mer nonsens Binninge spred/sprider i media, desto bättre för Ebba.
Det gör inte Ebba "mör", eller att hon känner ett "hot". Hon tyckte/tycker det är bra!
För det gör att hon framstår som rakryggad, stark och modig när hon står upp mot vad hon kallar lögner och falskspel.

Detta ÄR komplicerade sammanhang du inte förstår, när Ebba säger "hot" så pratar hon till sådan som dig som tror
"oj oj oj.. det var ett hot, stackars Ebba, de ville göra henne mör"

Ebba har däremot gjort high-five internt. Hon har inte mått dåligt för fem öre pga detta "hot".
Det har bara gett henne chansen att vända opinionen, lura personer som tex dig att det är synd om henne och att hon är god och Binninge är ond.
Det enda som hänt är att det skiftat fokus från husaffären.
Perfekt tänker Ebba.
Förstår du? Nej. Svara inte.

Det hade varit ett riktigt "hot" om Binninge hade varit saklig, argumentativ på ett korrekt sätt.
Senast redigerad av Garre74 2021-05-31 kl. 09:55.
2021-05-31, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja visst, kände du att du ville styrka mitt uttalande att den som ställt upp på intervju är Ebba?
Får tacka för supporten! Men skämtet, det är det ju du som är.
Eftersom du verkar lida av grava minnesproblem och de vanligaste orsakerna för minnesförlust är alzheimers eller alkohol så undrar jag: Har du alzheimers eller är du alkoholist? Både och?
Du skrev att EBT inte ställt upp på intervjuer med pressen:
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Såvitt jag vet har Ebbas om ombud inte "vägrat tala med pressen", det har skett. Däremot har hon såvitt jag vet inte ställt upp på några intervjuer med pressen. Du förstår kanske inte skillnaden. Du får väl läsa på och lära dig lite då.
Mitt inlägg som du svarade på:
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Tvister görs upp mellan 2 parter bakom slutna dörrar, att dra in medierna under pågående förhandlingar är en garanti att det skär sig mellan parterna. Här användes medierna enbart för att försöka pressa Ebba. Sen kan du själv se genom den senaste dokumentationen att Binninge avstyrt alla försök till medling, så då var Binninge i praktiken helt onödig som "ombud" för Esbjörn, däremot kan då andra ha tjänat på detta sätt att agera vilket pekar allt mer på att Binninge gått andra intressenters ärende, då Binninge bl.a sket i att informera Esbjörn om att han polisanmält Ebba för att såga ner träd.
Eftersom Esbjörn anser sig inte vara tillräknelig så är hans behov av ombud helt nödvändigt och det du skriver saknar ju all logik och vett. Det är heller inte nödvändigt att Binninge informerar Esbjörn för Binninge har att tillvarata Esbjörns rätt och se till hans bästa. Att du och några andra inte anser att han agerar i Esbjörns intresse spelar ingen roll, ni vill ju att de ska lägga sig platt för EBT och ni är inte part i ärendet.

Att dra in medierna borgar inte för en god tvistlösning utanför domstol, det har du rätt i, men EBT är en enormt offentlig person så en medial uppmärksamhet hade inte gått att undvika och när den bollen är i rörelse så går den inte att stoppa. Det kan inte Binninge klandras för.

För mig är det uppenbart att båda två parterna försöker få media på sin sida. Det är inte konstigt, media kan påverka domstolarnas dömande och det är man naturligtvis medvetna om. För EBT står dessutom hennes renommé på spel, ytterst kanske även hennes politikerkarriär. Båda två parterna nyttjar media från sina vinklar, Esbjörn om hur han förlorat sin gård genom manipulation, EBT genom att posera i sliten jacka och sorgsna ögon utanför gården och uttalandet "var ska jag och mina barn bo?" och "man har hotat mig".

Och det är faktiskt helt tillåtet att utkämpa del av striden i media. Särskilt trevligt är det inte men det är fullt tillåtet.
2021-05-31, 10:05
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jag förstår sammanhanget, "mör" vad de gjorde osv. Det är inte ett hot mot en person som Ebba, hon trivs med att vara i rampljuset, hon kunde som du säger skickligt vända det.
Frågar igen - VAR är hotet?!

Ju mer nonsens Binninge spred/sprider i media, desto bättre för Ebba.
Det gör inte Ebba "mör", eller att hon känner ett "hot". Hon tyckte/tycker det är bra!
För det gör att hon framstår som rakryggad, stark och modig när hon står upp mot vad hon kallar lögner och falskspel.

Detta ÄR komplicerade sammanhang du inte förstår, när Ebba säger "hot" så pratar hon till sådan som dig som tror
"oj oj oj.. det var ett hot, stackars Ebba, de ville göra henne mör"

Ebba har däremot gjort high-five internt. Hon har inte mått dåligt för fem öre pga detta "hot".
Det har bara gett henne chansen att vända opinionen, lura personer som tex dig att det är synd om henne och att hon är god och Binninge är ond.
Det enda som hänt är att det skiftat fokus från husaffären.
Perfekt tänker Ebba.
Förstår du? Nej. Svara inte.

Det hade varit ett riktigt "hot" om Binninge hade varit saklig, argumentativ på ett korrekt sätt.

Då svarar väl jag istället.
Läste för många månader sedan ett citat här i tråden.
Som nog sammanfattar händelseförloppet, ända från Binninges/Brännströms media drev och fram till Ebbas påminnelse om redan kända fakta.

"Innan sanningen fått på sig skorna, har lögnen sprungit halvvägs runt jorden"
2021-05-31, 10:11
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Eftersom du verkar lida av grava minnesproblem och de vanligaste orsakerna för minnesförlust är alzheimers eller alkohol så undrar jag: Har du alzheimers eller är du alkoholist? Både och?

Eftersom Esbjörn anser sig inte vara tillräknelig så är hans behov av ombud helt nödvändigt och det du skriver saknar ju all logik och vett. Det är heller inte nödvändigt att Binninge informerar Esbjörn för Binninge har att tillvarata Esbjörns rätt och se till hans bästa. Att du och några andra inte anser att han agerar i Esbjörns intresse spelar ingen roll, ni vill ju att de ska lägga sig platt för EBT och ni är inte part i ärendet.

Att dra in medierna borgar inte för en god tvistlösning utanför domstol, det har du rätt i, men EBT är en enormt offentlig person så en medial uppmärksamhet hade inte gått att undvika och när den bollen är i rörelse så går den inte att stoppa. Det kan inte Binninge klandras för.

För mig är det uppenbart att båda två parterna försöker få media på sin sida. Det är inte konstigt, media kan påverka domstolarnas dömande och det är man naturligtvis medvetna om. För EBT står dessutom hennes renommé på spel, ytterst kanske även hennes politikerkarriär. Båda två parterna nyttjar media från sina vinklar, Esbjörn om hur han förlorat sin gård genom manipulation, EBT genom att posera i sliten jacka och sorgsna ögon utanför gården och uttalandet "var ska jag och mina barn bo?" och "man har hotat mig".

Och det är faktiskt helt tillåtet att utkämpa del av striden i media. Särskilt trevligt är det inte men det är fullt tillåtet.

Din uppfattning om vad ett ombud är och vad ombudet har för skyldigheter gentemot sin huvudman, kan sammanfattas i ditt citat.

"Det är heller inte nödvändigt att Binninge informerar Esbjörn för Binninge har att tillvarata Esbjörns rätt och se till hans bästa."
2021-05-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Din uppfattning om vad ett ombud är och vad ombudet har för skyldigheter gentemot sin huvudman, kan sammanfattas i ditt citat.

"Det är heller inte nödvändigt att Binninge informerar Esbjörn för Binninge har att tillvarata Esbjörns rätt och se till hans bästa."
Med tanke på Esbjörns hälsoproblem och sviktande kognitiva hälsa så är det inte alltid nödvändigt, även om jag kanske uttryckte mig en smula slentrianmässigt. En polisanmälan för att EBT tar ner saker är antagligen inget Esbjörn haft synpunkter på.

Har själv arbetat som ombud för senildementa och ibland tjänar det inget till att informera, tyvärr.

Det är lustigt att EBT-kramarna i den här tråden samtliga säger sig värna så mycket om Esbjörn. Sedan är det en ohälsosam fokusering på Esbjörns ombud men faktum är att varken Esbjörn eller hans släktingar gjort någon annan bedömning än att Binninge gör ett bra jobb. De enda som har synpunkter på Binninges arbete är EBT-kramarna. Och det kommer med jobbet, motpartens anhängare kommer aldrig vara nöjda förrän de vunnit helt och hållet.

Jag tror att EBT löper avsevärd risk att bli åtalad. Och blir hon åtalad så blir hon mycket sannolikt fälld. Däremot tror jag inte att Esbjörn kan vinna det här målet gällande försäljningen.

Åklagaren har att ta ställning till följande i utredningen om grovt förtal:

1. Kan ett brott ha inträffat, ska förundersökning inledas? Detta har åklagaren svarat JA på.
2. Är det inträffade ett brott och finns det en misstänkt? Detta har har åklagaren svarat JA på.

Sedan har EBT delgivits misstanke och förhörts.

När förundersökningen är klar så har åklagaren dessa frågor att ta ställning till:

3. Faller det inträffade under allmänt åtal? Svarar åklagaren JA så går det till fråga 4. Praxis på senare tid visar att påståenden sexbrott ofta tas upp av åklagar men det är inte självklart. Åklagaren kan se det som att Binninge själv får driva ett mål om han vill ha rättvisa.
4. Kan det bevisas att det är den misstänkte som begått brottet? (ganska självklart JA på den frågan då EBT erkänt att det är hon som skrivit)
5. Föreligger det objektiva grunder att tro att ett åtal leder till fällande dom?

Vid frågan om förtal ska domstolen ta ställning till om det uttalade var ägnat åt att skapa missaktning mot Binninge och om det var försvarligt att uttala sig. Att det är ägnat att skapa missaktning är självklart, men har det varit försvarligt? Jag har väldigt svårt att se att man kan på goda grunder försvara att dra upp en 15 år gammal sexbrottsdom på ett ombud i en fastighetstvist. Att det finns flashbackare som tycker det förvånar egentligen inte, det är väl samma människor som när de är åtalade i domstolar börjar pladdra massa ovidkommande så att rättens ordförande får be dem hålla tyst.
2021-05-31, 11:04
Medlem
Citat:

Menar du på allvar att ombudet inte ska informera sin klient om vad som gäller?
Vi tar vad som står i advokatsamfundets regler. Nu vet jag att han inte är advokat men för ett riktigt ombud gäller detta:

”2.3 Information till klienten
Klienten skall hållas underrättad om vad som förekommer vid utförandet av uppdraget.”

Då kan vi väl anse att ett ombud faktiskt ska informera sin klient om vad som gäller och vad som händer kontinuerligt om vi är seriösa. Oavsett om det är en advokat eller inte.
2021-05-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Då svarar väl jag istället.
Läste för många månader sedan ett citat här i tråden.
Som nog sammanfattar händelseförloppet, ända från Binninges/Brännströms media drev och fram till Ebbas påminnelse om redan kända fakta.

"Innan sanningen fått på sig skorna, har lögnen sprungit halvvägs runt jorden"

Det är heller inget svar, Ebba är van att hantera media, det skulle varit ett stort mediaintresse oavsett.
Så Esbjörn skulle lagt sig platt tills Ebba fått sprida sin syn via media?

Ebba kunde gott och väl hanterat detta på ett brukligt, normalt sätt - fakta, saklighet.
Inte nån slags pajkastning inspirerad av Trumps taktik.
Tycker du att vi ska hamna där?
2021-05-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Vad jag försöker förmedla, är att antalet mantimmar för att utreda det här, inte kan vara speciellt många.

Samtal med Binninge och Ebba, typ: Har ni skrivit det här? Båda svarar ja och följdfrågan blir: Varför? Lagen borde åklagaren kunna men behöver kanske kolla en stund på förarbetena på hur lagen ska tolkas utifrån hur situationen verkar vara. Sedan gör man en avvägning om det kan leda till fällande dom och om så är fallet, skicka till rättegång.

1-2 dagars jobb. Max.

Nej, generellt sett borde ju saker hanteras på det sättet. Alltid.
I alla fall för de flesta mindre ärenden som är enkla och där böter är det rimliga straffet.

Vet ju heller inte nu vad det i praktiken tagit för arbetstid att göra detta. Kalendertid och arbetstid är ju inte samma sak...
2021-05-31, 11:50
Medlem
kubuns avatar
Man hör ofta Ebba säga i media hur glad hon är över möjligheten att på så sätt få komma till tals och ge sin syn på saken. Så beträffande matchen i utnyttjande av alla slags media står det sannerligen 1 - 1 och förlängningen pågår till hösten då straffsparkar väntar. Oj, vad vi under den tiden kommer att få se artiklar skrivna i ämnet och både reportage och intervjuer kommer att radas upp i olika nyhetsrapporteringar från våra TV-kanaler.

Som någon på liknande sätt skrev - denna snöboll har satts i rullning och är omöjlig att stoppa och kommer att bli allt större vad det lider. Säkerligen har vi även ett överklagande till hovrätten att vänta, efter att tingsrätten sagt sitt, så det slutliga avgörandet kommer nog inte förrän under valåret 22. Som en lavin för Ebba å KD? Ja det återstår att se.
2021-05-31, 11:51
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Med tanke på Esbjörns hälsoproblem och sviktande kognitiva hälsa så är det inte alltid nödvändigt, även om jag kanske uttryckte mig en smula slentrianmässigt. En polisanmälan för att EBT tar ner saker är antagligen inget Esbjörn haft synpunkter på.

Har själv arbetat som ombud för senildementa och ibland tjänar det inget till att informera, tyvärr.

Det är lustigt att EBT-kramarna i den här tråden samtliga säger sig värna så mycket om Esbjörn. Sedan är det en ohälsosam fokusering på Esbjörns ombud men faktum är att varken Esbjörn eller hans släktingar gjort någon annan bedömning än att Binninge gör ett bra jobb. De enda som har synpunkter på Binninges arbete är EBT-kramarna. Och det kommer med jobbet, motpartens anhängare kommer aldrig vara nöjda förrän de vunnit helt och hållet.

Jag tror att EBT löper avsevärd risk att bli åtalad. Och blir hon åtalad så blir hon mycket sannolikt fälld. Däremot tror jag inte att Esbjörn kan vinna det här målet gällande försäljningen.

Åklagaren har att ta ställning till följande i utredningen om grovt förtal:

1. Kan ett brott ha inträffat, ska förundersökning inledas? Detta har åklagaren svarat JA på.
2. Är det inträffade ett brott och finns det en misstänkt? Detta har har åklagaren svarat JA på.

Sedan har EBT delgivits misstanke och förhörts.

När förundersökningen är klar så har åklagaren dessa frågor att ta ställning till:

3. Faller det inträffade under allmänt åtal? Svarar åklagaren JA så går det till fråga 4. Praxis på senare tid visar att påståenden sexbrott ofta tas upp av åklagar men det är inte självklart. Åklagaren kan se det som att Binninge själv får driva ett mål om han vill ha rättvisa.
4. Kan det bevisas att det är den misstänkte som begått brottet? (ganska självklart JA på den frågan då EBT erkänt att det är hon som skrivit)
5. Föreligger det objektiva grunder att tro att ett åtal leder till fällande dom?

Vid frågan om förtal ska domstolen ta ställning till om det uttalade var ägnat åt att skapa missaktning mot Binninge och om det var försvarligt att uttala sig. Att det är ägnat att skapa missaktning är självklart, men har det varit försvarligt? Jag har väldigt svårt att se att man kan på goda grunder försvara att dra upp en 15 år gammal sexbrottsdom på ett ombud i en fastighetstvist. Att det finns flashbackare som tycker det förvånar egentligen inte, det är väl samma människor som när de är åtalade i domstolar börjar pladdra massa ovidkommande så att rättens ordförande får be dem hålla tyst.
Allvarligt ?
Esb föredetta ombud såg inte till hans bästa!
Hans egna agenda lyste genom och hans hat mot KD var hans drev.
Hans egna ord : se till att inte någon okunnig börjar kludda....
Sen hoppar han på detta..han ej vet hur gammal han är i sina inlagor till tinget.
Han vet EJ om Esb vill anmäla om trädfällningen.mm.
Han lurar i media och andra runt Esb att huset är undervärderat med miljoner.
Allt för att han ska kunna driva detta och iom det kunna förhala det vilket han gjort flertal gånger.
En mer respektlös person får man leta efter.
Hans kavaj skaver nog mer än hos de flesta.
Den största klåparen i mina ögon.
Hade Esb fått ett riktigt ombud som sett till hans bästa hade Esb ej förlorat allt han äger.
Nu får han inte behålla något.
Inte sin värdighet inte sin lgh.inte sitt boende på O- dslg. Inte sitt hus. Och inte sina pengar.
2021-05-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Menar du på allvar att ombudet inte ska informera sin klient om vad som gäller?
Vi tar vad som står i advokatsamfundets regler. Nu vet jag att han inte är advokat men för ett riktigt ombud gäller detta:

”2.3 Information till klienten
Klienten skall hållas underrättad om vad som förekommer vid utförandet av uppdraget.”

Då kan vi väl anse att ett ombud faktiskt ska informera sin klient om vad som gäller och vad som händer kontinuerligt om vi är seriösa. Oavsett om det är en advokat eller inte.
Riktigt ombud? Vad är det för trams att man måste vara advokat för att vara ombud? Mängder med företag driver tvister utan att ha advokat som ombud, faktum är att de flesta ekonomiska tvister avgörs utan advokater som ombud, nämligen inkassoföretagen är största käranden i domstolarna och de har egna ombud - som inte är advokater och ofta inte ens jurister.

Men om Binninge är olämplig som ombud så kommer domstolen avvisa honom. Det har de inte gjort hittills.
2021-05-31, 12:53
Medlem
Döms EBT till böter kanske hon kan sitta lvar. Får hon fängelse, förvisso villkorligt, kan hon inte sitta kvar.

Ska hon ursäkta sig på riksdagsmöten med ”Måste gå, ska träffa min övervakare på Kriminalvården!”?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in