2021-05-31, 05:42
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Förklara för honom att räntan tickar dagligen. Hans skuld kan du sen sälja till tex såkallade "motorcykelentusiaster"
Nja, att anlita Hells Angels för att driva in typ någon 100-lapp känns lite krystat.
Tror nog att de skulle nobba det uppdraget . . .
Citera
2021-05-31, 08:01
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Nja, att anlita Hells Angels för att driva in typ någon 100-lapp känns lite krystat.
Tror nog att de skulle nobba det uppdraget . . .

Du vet väl inget om TS räntenivåer ??
Citera
2021-05-31, 08:27
Medlem
Paris24s avatar
Skriv brev till alla hans grannar i hyreshuset, finns på hitta.se, och beskriv allt som hänt.

På hitta.se kan man se om han bor med någon, så kan du ringa den personen.

Men det korrekta svaret är naturligtvis att gå vidare och inte låta denna skräpdetalj förstöra ditt liv. Då har ju idioten dubbel-vunnit.
Citera
2021-05-31, 08:43
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markera-allt
Signa upp personens nummer/mail till massor med reklam på nätet. Telefonförsäljare ger sig aldrig. Sök elavtal, bilförsäkring osv där man kan se pris direkt på nätet. Fyll i med personens nummer. Dom kommer ringa oavbrutet från olika bolag.

Signa upp personen som intresserad hos jehovas vittnen, röda korset och andra ihärdiga organisationer.

Vet inte hur nojjig man ska vara men tror inte man behöver oroa sig det minsta att det spåras tillbaka till dig. Annars gör det på ett publikt nät som t ex på biblioteket eller liknande.

Polisen gör ingenting åt detta tyvärr då det inte finns tid eller pengar till utreda en tradera bluff. Har själv blivit lurad på en rätt stor summa och förstår din känsla av att vilja ge igen.

Och hen kan inte skaffa ny e-mail istället? Finns inga bra tips i tråden.
Citera
2021-05-31, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Du är väl ändå köparen i denna röra?

Ja, jag har råkat skriva fel
Citera
2021-05-31, 09:45
Medlem
MolganMolesters avatar
Är fördjävligt att bli lurad, förstår att du blir förbannad och vill hämnas.

Måste dock höja ett varningens finger här. En bekant till mig har ett vanligt namn, typ Erik Eriksson. För ca ett år sedan började folk kontakta honom samt hans sambo och familj och menade att han hade blåst dom på tradera och blocket på precis det sätt du beskriver.

Min bekant hade inte sålt någonting och hade ingenting med saken att göra. Både min bekanta och de bedragna köparna polisanmälde. Trots det fortgick detta i ca 6 månader, innan polisen tillslut ingrep. Min bekanta utsattes för flera obehagliga samtal, anmäldes till kronofogden (eller nåt liknande) samt blev hotad.

Det visade sig då vara en person som faktiskt hette Erik Eriksson i en annan del av landet som la ut annonser, skötte kontakten, men uppgav adresser och information till andra Erik Eriksson runt om i landet. Vid rättegången samlades således 9st Erik Eriksson som målsägande mot den åtalade Erik Eriksson.

Varför var det av betydelse att förövaren använde personer med samma namn? Jo, för att när köparen swishade till bedragaren så står det i swish att pengarna går till just Erik Eriksson. När de sedan inte får sina produkter så har de namn och uppgifter till en annan Erik Eriksson som får ta emot hatet.

Rättegången slutade iaf med att den åtalade åkte dit, det visade sig att det var tredje gången han blev dömd för exakt samma bedrägeri och att killen var speltorsk, som under sina maniska perioder nyttjade denna metod för att hålla igång sitt spelande.

Så jag tycker att du ska vara försiktig med att hämnas om du inte är 100% säker på att det är rätt person du har fått uppgifterna om. Annars riskerar du att skada en helt oskyldig person.
Citera
2021-05-31, 20:00
Medlem
Regga hans uppgifter på all Bitcoins scam du kan hitta så som 1k daily profit etc. Rräcker med typ 10 sådana så kommer han 1000 tals samtal varje dag. Dessutom så ringer de från unika nummer etc så i praktiken tvingar du honom att byta nummer.
Citera
2021-05-31, 20:00
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Jaa men det är typ sånna saker jag tänker. Jag vet att jag inte kommer få tillbaka pengarna men jag vill att han åtminstone skall få lite skit.

Gör polisanmälan!!!
Varför? Jo för att såna här personer sätter ofta i system att lura många personer på småsummor och om inte en jävel som blivit lurad polisanmäler så kan de fortsätta i lungn och ro. Polisen brukar ju summera bedrägerisummorna och när de märker att det är många så kan de suga in personen och åtala.
Men om ingen polisanmäler, då händer precis inget, då blir du en del av problemet liksom.

Det går att göra polisanmälan via webben idag om du inte orkar ta dig in till stationen.
Citera
2021-05-31, 20:05
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Har en polare som råkade ut för detta och denne fick svaret an polisen att dom inte gör något om beloppet man blivit blåst på understiger 5.000 kr

Fast det kan ju vara 25 olika målsäganden som blivit lurade, och då kommer summorna tillsammans upp i rätt rejäla summor och då agerar polisen. Ofta går ju lurendrejare att hitta pga de kör ofta samma race tills de åker fast.
Citera
2021-05-31, 21:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag har blivit halvblåst via Blocket - trots att jag bor i Stockholm och alltid stämmer träff med personen ifråga och aldrig betalar på förhand. I detta fall hade jag ALLA säljarens personliga uppgifter inkl mobilnummer. Den tekniska prylen han sålt mig visade sig snart vara värdelös. Men som tur var så hade jag prutat ner priset rätt rejält, samt fått med massa material till den. Materialet hade kostat lätt 3/4 dvs 75% av priset i inköp. Lärdom: Om något verkar för bra för att vara sant, så är det oftast så. En ny skulle kosta tre gånger beloppet, lätt. Som tur var kunde vi använda materialet i en annan teknikpryl av samma sort som en av oss redan hade.

Ringde Blocket och de tyckte omedelbart att jag skulle polisanmäla säljaren - även om det inte var helt säkert en scam. Jag tror på hellre fria än fälla. Anmälde inte. Men det visade sig snart därefter att han nog var en scammare - för killens blocket-användare blev avstängd - och hans mobilnummer försvann.

Langade skiten jag köpt efter att ha försökt rädda den.Men det var åtminstone en lärdom.
Citera
2021-05-31, 23:57
Citat:
Nej precis, jag funderar också på det... men sen ringde jag så många gånger utan framgång och sen såg jag att han var aktiv på fb och typ la upp en bild på när han drack öl i förrigår.

Han dricker öl för dina pengar. Man kan hoppas att han blåser fel person. Det finns ju flera miljoner felaktiga personer i landet numera. Då får han en handgranat in i lägenheten eller skott i knäskålarna.
Citera
2021-06-01, 02:02
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Jag har alla uppgifter. Personnummer, adress...
Om personen skapade kontot enbart för att lura folk på pengar undrar jag om adressen stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in