Citat:
Ursprungligen postat av
thinkmachine
Åklagaren har inte alls redan tagit ställning till om allmänt åtal är påkallat
Det var inte heller vad jag skrev. Du får lära dig läsa - "Ty, åklagaren har redan tagit beslutet om att allmänt åtal är aktuellt i fallet, om det blir aktuellt att väcka åtal."
Citat:
Ursprungligen postat av
thinkmachine
Åtalsprövning görs i samband med förundersöknings slutförande, se Rättegångsbalken.
Åtalsprövningen ja, det är något helt annat. SOm sagt, du får lära dig läsa - "Ty, åklagaren har redan tagit beslutet om att allmänt åtal är aktuellt i fallet, om det blir aktuellt att väcka åtal"
Citat:
Ursprungligen postat av
thinkmachine
Det kan bli så att åklagaren lägger ner med anledning att åtal inte är påkallat ur allmän synpunkt och då saknar ett sådant beslut helt och hållet bäring eller indikation på hur en domstol skulle bedöma målet. Eller menar du att det föreligger bevissvårigheter? EBT har redan erkänt att det är hon som skrivit påståendena.
Nej, det stadiet har redan passerats. Det har åklagaren själv intygat genom att berätta att det nu handlar om t.ex. huruvida det var Ebba eller någon annan som skrev inlägget på facebook. Ebba har därtill redan delgivits misstanke om brott. Något som inte skulle skett om åklagaren bedömt att det inte fanns skäl för allmänt åtal, vilket är en helt annan sak än ett åtalsbeslut.
Men visst, om det är som du säger, då är det fastslaget att Ebba i så fall åtalas just för att hon är Ebba och ingen annan.
Citat:
Ursprungligen postat av
thinkmachine
Jag ska använda din argumentation (som är felaktig) och då konstatera att åklagaren redan konstaterat att påståendena utgör grovt förtal, det råder ju knappast någon tvekan om vad som skrivits och av vem.
Jösses, nu hoppar du verkligen i galen tunna. Om åklagaren inte anser sig konstaterat det, FÅR han inte väcka åtal.
Det råder definitivt tvekan, hos åklagaren, om vem som skrivit vad. I alla fall gjorde det det innan förhöret med Ebba. Det har åklagaren själv gett uttryck för i media så sent som i veckan. Hur dålig koll har du egentligen?
Eller satt du kanske med och lyssnade in på förhöret om du nu som du påstår vet vem som skrivit vad på Ebbas officiella facebooksida?
Citat:
Ursprungligen postat av
thinkmachine
Min bedömning är att om åklagaren väcker åtal så är sannolikheten mycket stor att EBT döms. Jag tror det finns en avsevärd sannolikhet att åklagaren ser det som påkallat ur allmän synpunkt att väcka åtal men det är inte säkert.
Det vore jävligt korkat att göra en annan bedömning. Men eftersom du tar upp frågan får man anta att du ser möjligheten.