2021-05-30, 11:46
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mycket dyrare och rent resursslöseri är den av Esbjörn orsakade rättsprocessen, tror du inte de?
Många fler skjutna blir det av en korrekt och juridiskt bindande affär.
Så är det säkert. Men det är en annan fråga. Personligen ställer jag inte lika höga krav på kreti och pleti som partiledare för seriösa och etablerade partier.
2021-05-30, 11:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Nej. Den jag citerade framhöll att polisen inte hinner utreda andra brott pga "Ebbautredningen". Uteblivna resurser till andra utredningar kan leda till annat ont... Men mest raljerade jag och påtalade att det är Ebba, ingen annan, som orsakat de kostnader m.m. som brottsutredningen för med sig.

Menar du alltså att tvisten mellan Ebba och Esbjörn inte har tagit någon tid i anspråk alls för rättsvårdande myndigheter, inklusive polis och åklagare, som de annars kunde använt till att utreda brott?

Varifrån kommer alla dessa totalt intelligensbefriade idioter? Är det Esbjörn och Binninge som skickar hit dom? De verkar i alla fall allihopa lika korkade.

De som orsakat allt detta är Esbjörn och Binninge. Det började när de öppet började förtala Ebba på facebook och planera att hänga ut henne i media, vilket sedan ledde till inte mindre än två olika polisanmälningar från Binninge, den ena gjorde han falskeligen i annans namn, utan att "anmälaren" själv var medveten om tilltaget.
2021-05-30, 11:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nej, att Polisen utrett detta istället för andra brott.

Och... oavsett vad ni tycker om respektive part, självklart skall det utredas.
Hade det varit ok att det skulle läggas ned direkt bara för att hon är partiledare?

Som vanligt fattar du ingenting. Det skulle aldrig ens tagits upp eftersom anmälan i sig saknar allmänintresse, annat än ur medialt perspektiv, samt att uttalandet därtill var försvarligt. Något som förklarats dig otaliga gånger i tråden.
2021-05-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ganska löjeväckande inledning där med påståendet om "villkorligt fängelse", såklart helt utan grund.
Utpekande som sexbrottsling/pedofil brukar enligt praxis utgöra grovt förtal. Grovt förtal brukar enligt praxis rendera villkorligt fängelse och böter. Så vad exakt är löjeväckande?
Citat:
Inte heller har Binninge "goda" möjligheter att vinna målet om åklagaren lägger ner. Ty, åklagaren har redan tagit beslutet om att allmänt åtal är aktuellt i fallet, om det blir aktuellt att väcka åtal. Så, om det nu blir aktuellt att väcka åtal eller inte, handlar om möjligheten att få Ebba fälld. Om åklagaren gör bedömningen att han får Ebba fälld i domstol, då ska han åtala henne. Om han gör bedömningen att han inte kan få henne fälld, så får han inte åtala henne.
Åklagaren har inte alls redan tagit ställning till om allmänt åtal är påkallat utan allt som skett är att det inletts en förundersökning och nu har utredningen nått så långt att EBT är skäligen misstänkt för grovt förtal. Åtalsprövning görs i samband med förundersöknings slutförande, se Rättegångsbalken. Det kan bli så att åklagaren lägger ner med anledning att åtal inte är påkallat ur allmän synpunkt och då saknar ett sådant beslut helt och hållet bäring eller indikation på hur en domstol skulle bedöma målet. Eller menar du att det föreligger bevissvårigheter? EBT har redan erkänt att det är hon som skrivit påståendena.
Citat:
Så om han lägger ner så beror det på att han gör bedömningen att han inte kan få henne fälld. Då har knappast Binninge några "goda" möjligheter att lyckas med det, på egen hand.
Jag ska använda din argumentation (som är felaktig) och då konstatera att åklagaren redan konstaterat att påståendena utgör grovt förtal, det råder ju knappast någon tvekan om vad som skrivits och av vem.
Citat:
Binninge blev inte "uthängd", inte heller skrev Ebba det hon skrev för att Binninge "gjorde sitt jobb", hon skrev det hon skrev för att han INTE gjorde sitt jobb, hon skrev det för att han redan innan han blev Esbjörns ombud planerade att hänga ut Ebba, och smutskasta henne i pressen. Vilket också var precis vad han gjorde. Och det är en del i det som gör Ebbas uttalande försvarligt, och varför åklagaren aldrig ens borde ha tagit upp saken.
Oavsett vad EBT tycker om Binninges insatser (vilket det eg är Esbjörn som ska ha synpunkter på eftersom det är han som anlitar Binninge) så undrar jag: Vad har ett 15 år gammalt sexualbrott för betydelse för Binninges insatser i ärendet? Den frågan kommer avhandlas i en eventuell rättegång mot EBT och den får hon enormt svårt att besvara. Vad du påstår om att Binninge ska ha planerat att hänga ut och smutskasta EBT har du inga som helst belägg för men även om så är fallet, EBT skulle då kritiseras för sitt handlande i fastighetsaffären - inte för 15 år gamla orelaterade händelser. Förstår du skillnaden?
Citat:
Skulle han driva ett mål mot Ebba och förlora, och bli dömd att betala Ebbas rättegångskostnader, skadestånd m.m. Vad skulle hända då, tror ni?

Just det. Binninges skuld till fogden skulle mångdubblas, och Binninge skulle fortsätta kalasa på renfilé, vin och dyr vodka.

Så Binninge har ingenting på att förlora på att själv driva ett mål mot Ebba, annat än sitt anseende. Men det kan ju knappast bli sämre än det är. Ingen står lägre i rang i svenska folkets ögon, än en pedofil.
Vad är relevansen? Vi ska ha någon slags moralisk vämjelse?
Citat:
Finns inget land i världen som skyddar brottslingar som Binninge på det vis som Sverige gör, samtidigt som myndigheterna anstränger sig för att ta brottslingarnas parti för att sätta dit hårt arbetande oskyldiga människor. Man skäms över att vara svensk!
Det är brottsligt i princip samtliga grannländer till Sverige att dra upp 15 år gamla domar för att smutskasta. Och det är en ganska vettig lagstiftning. Det är inte alltid olagligt att ta upp 15 år gamla domar på någon, allt beror på sammanhanget. I det här fallet är det helt uppenbart att en 15 år gammal sexbrottsdom helt saknar relevans i kontexten kring ett ombud i en fastighetstvist. Den som påstår annat är helt enkelt ohederlig eller bara rejält dum i huvudet.

Min bedömning är att om åklagaren väcker åtal så är sannolikheten mycket stor att EBT döms. Jag tror det finns en avsevärd sannolikhet att åklagaren ser det som påkallat ur allmän synpunkt att väcka åtal men det är inte säkert.

Åklagarmyndigheten sammanfattar sina instruktioner så här:
Citat:
När åklagaren ska bedöma om det finns särskilda skäl för att väcka allmänt åtal har det betydelse vad det är för uppgifter eller bilder som har spridits, hur och till vem uppgifterna/bilderna har spridits och vad det har fått för konsekvenser för den utsatta personen. Ju allvarligare brottet är, desto starkare skäl finns det normalt för att väcka allmänt åtal.

Exempel när det kan vara påkallat att åklagare väcker åtal:

Stor spridning (exempelvis på internet) av påståenden om att en person har begått ett allvarligt sexualbrott.

Jag får lite intrycket av att det är betalda KD-troll som bombarderar den här tråden. Ett intressant fenomen som man vanligen bara ser från trollfabriken på Sveavägen 68.
Senast redigerad av thinkmachine 2021-05-30 kl. 12:02.
2021-05-30, 11:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vad jag i detta fall anser är irrelevant. Det är vad Svea Rikes lag säger som avgör saken.

Inte riktigt då Sveriges domstolar har en högre makt över sig, vi är med i EU.....
EUs lagstiftning råder över den svenska och EU domstolen kan tvinga Sverige till lagändringar, samt ogiltigförklara domen och fria den som fällts i svensk domstol.
2021-05-30, 11:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Så Ebba ska ha frikort?

Självklart skall Ebba ha frikort, hur kan du vara så dum så du tror något annat?
2021-05-30, 11:55
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Jösses, blir man omskriven i expressen som förförerska och lögnerska, så är man uthängd, oavsett om uthängningen är sann eller inte. Man kan hänga ut torr tvätt också. Men visst, jag förstår att du är alldeles för korkad för att ens tänka tanken och inse det alldeles själv. Du verkar alldeles för korkad för att inse någonting alldeles själv.
Det här du nu säger om mig gör mig absolut inte till av dig uthängd utan det är endast förtal och så för att det inte är med sanningen överensstämmande utan endast som vanligt simpel ohemul personargumentation. Att ni inte kan inse att det förtar era sakargument att hela tiden beströ era inlägg med invektiv över de ni diskuterar med.

Ja min pluralis är avsiktlig för det är ett gemensamt aber ni ådragit er ni Ebba-vurmare.
2021-05-30, 11:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jo. Det är precis vad hon har gjort. Det var hon - ingen annan - som skrev ett helt onödigt inlägg på Facebook. Oavsett hur utredningen slutar är det hon som orsakat att den inletts. Hon borde verkligen veta bättre.

Inlägget hade en enorm och en avgörande inverkan på situationen i tvisten och förtalskampanjen riktad mot Ebba. Så att du skriver att det var "helt onödigt" visar att du inte har fattat ett skit av något av detta.

Och nej, det är inte hon som orsakat att detta inletts. Det var Binninge som gjorde anmälan och därmed är den direkta orsaken. Det var också också Binninge och hans anhang som drog igång hela denna häxprocessen riktad mot Ebba, så inte heller i ett större indirekt perspektiv kan hon anklagas för att ha "orsakat att den inletts". Återigen sanslöst korkat av dig att inte kunna inse något av detta.

Och sist men inte minst, det var Binninge som misshandlade, torterade och försökte våldta sitt styvbarn! DET är orsaken till allt detta, ur ett större perspektiv. Hade han inte varit ett sådant missfoster som ger sig på barn, hade detta aldrig hänt.
2021-05-30, 11:57
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det var mer ett svar på den som skrev att detta tar resurser från "riktig brottslighet". Misstänkta brott måste utredas. Annars kan man inte göra anspråk på att vara en rättsstat. Resurserna som går åt till detta är knappast särskilt stora. Står ju klart vad som har hänt. Mer än fråga om en rättslig bedömning se

Citat:

Nej. Den jag citerade framhöll att polisen inte hinner utreda andra brott pga "Ebbautredningen". Uteblivna resurser till andra utredningar kan leda till annat ont... Men mest raljerade jag och påtalade att det är Ebba, ingen annan, som orsakat de kostnader m.m. som brottsutredningen för med sig.

Du skrev att en oskyldig har orsakat kostnaderna som har initierats av en åklagare efter påtryckningar ifrån en som är dömd för sexuellt våld mot sin styvdotter. Vilka andra har utövat påtryckningar mot åklagaren, Strandhäll ?
2021-05-30, 11:57
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja och det de funderar på nu är om följande del av andra satsen är tillämplig.

”eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken,”

Är så fallet, så faller åtalet.

Ta hela citatet så ställs allting på sin spets:

Visar han att uppgiften var sann ”eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, Är så fallet, så faller åtalet”
2021-05-30, 11:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ok så då är det inte att bli uthängd för Binninge heller enligt vissa (han nekar ju)

Haha, bra kommentar där.

Påståendena om att Binninge är barnmisshandlare och pedofil är lögner, därför är det inte att hänga ut honom att påstå detta. Alltså är Ebba oskyldig till förtal. Tack för den! Och den kom från Ebba-hatarna själv, så de kan ju inte gärna säga emot!
2021-05-30, 12:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vad jag i detta fall anser är irrelevant. Det är vad Svea Rikes lag säger som avgör saken.

Om du nu anser att dina åsikter är irrelevanta, så är det bara att du slutar delge oss dina irrelevanta åsikter, så slipper du skriva inlägg om att det du anser är irrelevant!

Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in