Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-29, 01:57
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aTeRlINe
Nej, vi pratar om i år. Kanske inte en krasch, men en skenande inflation. Den har redan nått olje- och byggmateriellsektorn tex.

Varför tror du att just olje-sektorn påverkas negativt?

Alltså, inget negativt kring det du skriver. Bara en frågeställning så att du får tänka efter lite. Ska bli kul att se svaret.
Citera
2021-05-29, 02:09
Medlem
aTeRlINes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Varför tror du att just olje-sektorn påverkas negativt?

Alltså, inget negativt kring det du skriver. Bara en frågeställning så att du får tänka efter lite. Ska bli kul att se svaret.

Om man till stor del handlar olja med dollar och dollarn minskar i värde så är det en naturlig reaktion att priset ökar (?).
Citera
2021-05-29, 02:25
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Om man till stor del handlar olja med dollar och dollarn minskar i värde så är det en naturlig reaktion att priset ökar (?).

Förvisso sant, du får en halv guldstjärna där. Skulle du påstå att olja är något man bör gå in lång på, som investering?
Citera
2021-05-29, 02:30
Medlem
aTeRlINes avatar
Citat:
Förvisso sant, du får en halv guldstjärna där. Skulle du påstå att olja är något man bör gå in lång på, som investering?

Jag kan inte ge investeringstips då jag inte arbetar inom den sektorn. Kan inte ge ett vettigt halvtips heller då metaller är väldigt högt redan, vet inte om guld är så jäkla smart att gå in på då det är så pass högt redan (?). Men i varje fall är ädelmetaller inte direkt någon förlustaffär om man ska förenkla det då det står sig ganska bra mot inflation, men det gör även en del aktier överlag. Om man skulle ge sig in på ädelmetallmarknaden köp inte papper, köp fysiska medel. Har hänt att man sålt ädelmetaller flera gånger sedan när man ska hämta ädelmetallerna vid kris så visar det sig att valvet är tomt. Dock värt att nämna att ädelmetaller inte är en investering utan mest är en säkerhet mot inflation.

Ta inte investeringstips ifrån någon på Flashback. Ta det mest som något som är värt att tänka på om du skulle gräva vidare i ämnet och komma till en egen slutsats eller betala någon som vet vad fan de håller på med.
Citera
2021-05-29, 02:37
Medlem
Det är så många variabler som samverkar så det tyvärr är helt omöjligt att förutse en krasch. Därför är det nog enligt min mening bättre att ligga lång och köpa i dippen. Det kommer nog alltid att pratas om en krasch.
Citera
2021-05-29, 02:38
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Jag kan inte ge investeringstips då jag inte arbetar inom den sektorn. Kan inte ge ett vettigt halvtips heller då metaller är väldigt högt redan, vet inte om guld är så jäkla smart att gå in på då det är så pass högt redan (?). Men i varje fall är ädelmetaller inte direkt någon förlustaffär om man ska förenkla det då det står sig ganska bra mot inflation, men det gör även en del aktier överlag. Om man skulle ge sig in på ädelmetallmarknaden köp inte papper, köp fysiska medel. Har hänt att man sålt ädelmetaller flera gånger sedan när man ska hämta ädelmetallerna vid kris så visar det sig att valvet är tomt. Dock värt att nämna att ädelmetaller inte är en investering utan mest är en säkerhet mot inflation.

Ta inte investeringstips ifrån någon på Flashback. Ta det mest som något som är värt att tänka på om du skulle gräva vidare i ämnet och komma till en egen slutsats eller betala någon som vet vad fan de håller på med.

Jag frågar inte utifrån investeringstips eller råd. Detta är en legitim fråga för att kartlägga kring huruvida du vet vad du snackar om. Svaret blev ju då ganska enkelt att du har noll kännedom kring skiftet bort från kolbaserade bränslen till förnybara. Då återkommer frågan, hur tror du olja står sig utifrån investering långtidsmässigt?

Vad kommer att drivas på oljebaserade bränslen framöver i tiden? Det finns ju liksom inte på kartan.
Citera
2021-05-29, 02:47
Medlem
aTeRlINes avatar
Citat:
Jag frågar inte utifrån investeringstips eller råd. Detta är en legitim fråga för att kartlägga kring huruvida du vet vad du snackar om. Svaret blev ju då ganska enkelt att du har noll kännedom kring skiftet bort från kolbaserade bränslen till förnybara. Då återkommer frågan, hur tror du olja står sig utifrån investering långtidsmässigt?

Vad kommer att drivas på oljebaserade bränslen framöver i tiden? Det finns ju liksom inte på kartan.

Jag vet hur grundläggande ekonomi fungerar men jag kommer inte att sitta och ljuga för folk att jag vet om hur investering fungerar även om jag skulle kunna ge tips om ämnet. Det är ett sätt att veta hur fotboll fungerar och att faktiskt vara en tävlande fotbollsspelare, det är två helt olika saker. Så länge man handlar olja med dollar så kommer priset att följa inflationen ganska väl, jag säger ganska då det inte finns några garantier, man kan välja att droppa dollarn helt och det gör man det så sitter man med skägget i brevlådan så att säga, så på detta sätt är det oerhört mycket mer givande att investera i ädelmetaller som är mindre volatilt.

Sedan om du tror att jag är kunnig i ekonomi eller inte spelar ingen roll, jag kan inte styra ditt sätt att tänka, jag kan bara säga vad som är sant och du får komma till de slutsatser du vill. Det är mycket möjligt att jag har fel i det jag säger, men kräver i så fall något mer än bara en åsikt.
Citera
2021-05-29, 03:16
Medlem
Kraschen går inte att sia om. Bara dina egna investerar val är det som gäller. Denna krasch är som att vänta på om......!!!????
Senast redigerad av Trxhobit 2021-05-29 kl. 03:47.
Citera
2021-05-30, 09:34
Medlem
boriss avatar
En liten video från förra kraschen.
För de som behöver friska upp minnet.
Citera
2021-05-30, 09:54
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
En liten video från förra kraschen.
För de som behöver friska upp minnet.

Det där var förrförra krachen.

Förra krachen var våren 2020.
Citera
2021-07-04, 19:27
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/nkt3iy/biggest_crash_in_history_this_june_according_to/

Biggest crash in history this June according to Harry Dent?

Citat:
What could be “the biggest crash ever,” he argues, will hit by the end of June, if not sooner. It will be “the initiation of the next big economic downturn,” Dent predicts.

Är beredd att hålla med.

Det stöds också om man kollar på månadsgrafen NASDAQ TA. Kolla RSI och MACD.

Frågan är hur man bäst hedgar.
Hedgade du? Hur gick det?
Citera
2021-07-04, 22:14
Medlem
För er som är rädda för krasch och har svårt att sova.
Varför inte bara sälja hälften?
Fortsätter det upp så är ni ju med ändå eller så kommer kraschen och då har ni en rejäl slant att köpa för.
Själv så blev jag av med mitt jobb så därför har jag sålt en del och ligger nu på 70/30 och kommer fortsätta hyvla av mera för varje ca 10% upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in