Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, börsen har kraschat ungefär varje decennium de senaste 30 åren. Senast gick den väl ned 50% under PIIGS-krisen som följde Lehman. Innan dess kraschade den år 2000 och innan det var det väl 1990.

Bomarknaden är mer stabil.

Du får räkna med att börsen kommer att krascha ner om allt är som vanligt. Bostäder vetitusan, man måste ju bo ändå så varför bry sig?

De som väntar på domedagen räknar ingen av de nedgångarna som krascher. PIIGS-krisen (och hela finanskrisen som startade det) fick börsen att börja falla 2007 och 18 månader senare var den mycket riktigt nere 50%, för att sen snabbt vända upp och fortsätta upp i 13 år. Domedagsprofeterna i sådana här trådar fantiserar om något annat.
Citera
2022-01-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Bara att sälja när man behöver pengar.

NEJ - jag säljer inte - skulle jag vara som du tycker skulle jag inte ha en enda aktie
utan bara fonder - har inga fonder alls o har aldrig haft
Citera
2022-01-23, 22:28
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
NEJ - jag säljer inte - skulle jag vara som du tycker skulle jag inte ha en enda aktie
utan bara fonder - har inga fonder alls o har aldrig haft
Tja, om du har något psykologiskt hinder för att sälja aktier när du behöver pengar så får du väl hålla dig till utdelningsaktier.

Fonder betalar sällan/aldrig utdelningar så där måste du sälja om du behöver pengar.
Citera
2022-01-23, 22:31
Medlem
Citat:
Tja, om du har något psykologiskt hinder för att sälja aktier när du behöver pengar så får du väl hålla dig till utdelningsaktier.

Fonder betalar sällan/aldrig utdelningar så där måste du sälja om du behöver pengar.

Det är därför jag inte har fonder o skaffar extra lön genom aktier som jag gifter mig med och
som tickar på - utdelningar har jag kuul för eller köper roliga leksaker
Citera
2022-01-23, 22:37
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Bomarknaden är mer stabil.
Det stämmer knappast, särskilt inte under finanskrisen 2008 som ju kretsade kring bostäder.

Titta på Philadelphia Housing Index:
https://finance.yahoo.com/quote/%5EHGX

2005: 280
2009: 70

75% nedgång
Citera
2022-01-23, 22:43
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
aktier som jag gifter mig med
I nöd och lust... I will always love you, Enron.
Citera
2022-01-24, 08:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är därför jag inte har fonder o skaffar extra lön genom aktier som jag gifter mig med och
som tickar på - utdelningar har jag kuul för eller köper roliga leksaker
Hur som finns det inget som säger att det är bättre att köpa utdelningsaktier än aktier i företag som återinvesterar.

Vad du sedan vill göra är såklart din sak. Själv väljer jag bolag på helt andra premisser än om de tillhör det ena eller det andra.

---

Men till topic: "Kraschen närmar sig": Jo, vad händer i veckan, är det nu med kommande krig som kraschen kommer, och hur stor blir den? Samtidigt verkar det finnas sjukt mycket pengar i världen, som måste investeras. Känns som den mest intressanta veckan sedan tråden startade.

Jag stoppar in en snus, poppar popcorn, öppnar en kall folköl, och ställer stolen lätt bakåtlutad. Hoppas på rött redan vid start, och när NY öppnar så dippar det ännu mer, så det blir ner mot minus 3% när Stockholm stänger (OMX30).
Citera
2022-01-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
De som väntar på domedagen räknar ingen av de nedgångarna som krascher. PIIGS-krisen (och hela finanskrisen som startade det) fick börsen att börja falla 2007 och 18 månader senare var den mycket riktigt nere 50%, för att sen snabbt vända upp och fortsätta upp i 13 år. Domedagsprofeterna i sådana här trådar fantiserar om något annat.

Okej, kometen kanske kommer på judarnas befallning?
Citera
2022-01-24, 09:53
Medlem
Citat:
Det stämmer knappast, särskilt inte under finanskrisen 2008 som ju kretsade kring bostäder.

Titta på Philadelphia Housing Index:
https://finance.yahoo.com/quote/%5EHGX

2005: 280
2009: 70

75% nedgång

I USA då ja... men de hade väl ingen nedgång 1991 som i Sverige.

Du hittar nog alltid något klydd i någon håla där bruket lagts ner, men jag tycker inte det är rimligt att bekymra sig för egen del över det.
Citera
2022-01-24, 10:27
Medlem
Internetkrigares avatar
Tror ni att J Pow höjer räntan? De har hoppats på att allt ska lösa sig självt och skjutit upp det i evigheter. Fed fattar ju att det har varit inflation.
Blir det en symbolisk höjning, 1%, eller snackar vi 2, 5, 10 %?
Citera
2022-01-24, 10:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
I USA då ja... men de hade väl ingen nedgång 1991 som i Sverige.
Det var då som det gick att köpa fastigheter vid Stureplan för 200 kr/m2.

Priserna är stabila tills de inte är det.
Citera
2022-01-24, 11:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Det var näst största optionsdagen nånsin i fredags och market makers förstärkte kursrörelserna ordentligt. Vi saknade också den största köparen av aktier nämligen bolagen själva. De får inte göra återköp nu när det är rapportsäsong. Passiva förvaltare toksålde också för att ombalansera sin portfölj.

Nu börjar dock återköpen långsamt komma igång igen. Räntan sjunker och därmed börjar det passiva kapital nettoköpa aktier igen. De två absolut största aktörerna kommer tillbaka på köpsidan igen vilket innebär att bear gang är fucked.

Jag ser även massa folk fly in i det absolut värsta typen "värdeaktier". Gör inte det. Skitaktier kommer förbli skit även efter detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in