2021-05-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
De första (Egyptiska) pyramiderna byggdes för c:a 4500 år sedan.

Ja det kan nog stämma, men dom riktigt avancerade är väl runt 3000---3500 år gamla. Mina kunskaper är aldrig exakta.

Jag är också dåligt insatt i vilka faraoner som styrde när Israeliterna fanns i Egypten. Och vad som är riktig sanning om Moses m fl.
Citera
2021-05-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Då förstår jag dig bättre. Men syndafloden "borde" vara mycket tidigare, så det får nog tas med skepsism att vi bara kan spåras 4500 år tillbaka. Jag skulle vilja se fler bevis.

Men det är bra att du väckt frågan, den gör ju att man försöker fördjupa sig.

Ja, jag vill gärna höra motargument i detta från sakkunniga forskare, man måste höra allas bevis innan man kan skaffa sig en åsikt om vilket som verkar mest vettigt. Kan ju lika gärna vara vinklade slutresultat, vad vet jag. Intressant resultat än så länge tills vidare forskning gjorts!
Citera
2021-05-29, 23:19
Avslutad
Citat:
Ja det kan nog stämma, men dom riktigt avancerade är väl runt 3000---3500 år gamla. Mina kunskaper är aldrig exakta.

Jag är också dåligt insatt i vilka faraoner som styrde när Israeliterna fanns i Egypten. Och vad som är riktig sanning om Moses m fl.
Ramses II anses väl vara den Farao som förföljde Moses över Röda Havet.
Citera
2021-05-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Om man verkligen haft data att backa upp teorin att mänskligheten av idag har 4500 år på nacken så hade man utan tvekan fått detta publicerat i Nature.

Ja det låter logiskt, men världen fungerar inte på ett logiskt sätt
Citera
2021-05-29, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LordDisciple
Ja det låter logiskt, men världen fungerar inte på ett logiskt sätt
Nja, har man hårda data som låter sig reproduceras så har man.
Citera
2021-05-29, 23:24
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så... Knullade Noa sin dotter alternativt hans barn knullade varandra och/eller sin mor, för att människan skulle spridas vidare? Låter ju som en hyfsad incest-fest om närmare 6 miljarder människor härstammar från en (1) enda familj....
Nä, Noa hade sina barn med sina respektive med på arken.
Det vet ju alla som har sett filmen!
Citera
2021-05-29, 23:32
Medlem
Citat:
Nej Homo Sapiens uppstod ju tidigare än för 4500 år sedan, det har man kunnat uppmäta med den s k kol 14-metoden. Vår människa är minst 100.000 år gammal och det fanns också Homo Neanderthalis samtidigt som människorna av vår art.

Men mycket är oklart. Tidsangivelserna flyttas fram och tillbaka.

Jag grubblar väl mest på vad som är sant i gamla testamentet och delar av nya testamentet samt om verkligen den där Johannes Döparen fanns? Han utmanade kung Herodes och blev ett huvud kortare. Men har han verkligen funnits eller är det bara en sagoberättelse?

Johannes Döparen fanns vilket nämns av historikern Flavius Josephus (37-c.100) som betraktas som en mycket trovärdig källa i denna fråga.
Citera
2021-05-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Ramses II anses väl vara den Farao som förföljde Moses över Röda Havet.

Ja jag gillar mycket den storyn och jag gillar hur man färgade Nilens vatten och tydligen lyckades Ramses magiker också med vissa trick.
Intressant story. Men hur sann är den egentligen?
Citera
2021-05-29, 23:33
Avslutad
Har man kollat om detsamma gäller djuren Noah hade med? Jag minns bilder från barnens bibel, bland annat med giraffer och elefanter.

Är deras DNA också bara 4500 år? Fiskar borde ha äldre DNA
Citera
2021-05-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Johannes Döparen fanns vilket nämns av historikern Flavius Josephus (37-c.100) som betraktas som en mycket trovärdig källa i denna fråga.

Han var i vilket fall som helst en mycket intressant person. Ingen vanlig proFET. Jag önskar jag hade mer tid till studier för Bibeln har alltid intresserat mig mycket och dom böcker som finns på biblioteket av religionsexperter är ganska fladdriga.
Citera
2021-05-29, 23:38
Medlem
Alla härstammar från en enda incestuös blattefamilj?

Cirkulera.
Citera
2021-05-29, 23:41
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordDisciple
Man har nu hittat nya bevis i kromosomerna i vårat DNA, dem går tillbaka 4500 år sedan, i tidslinje med när Noak klev in i sin ark med sitt lilla entourage och var dem som började åter att befolka jorden efter syndafloden.

https://www.icr.org/article/y-chromosome-study-confirms-genesis-flood-timeline/

Detta bevisar enligt artikeln att nånting skedde för 4500 år sedan, som pekar på att alla som idag lever härstammar från den genpoolen.

Det betyder inte att människan uppkom då, utan att syndafloden inträffade, alla dog, utom Noa och hans familj med sina gener.

Hoppas det blir tydligare att förstå vad som menas med artikeln.
Läste inte artikeln, men alla källorna verkade hänvisa till kristna skrifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in