Citat:
Ursprungligen postat av
Tarrou
ADHD och liknande diagnoser har blivit en giltig förklaring när kändisar ska förklara tidigare dumheter och utspel.
Diagnosen påstås ge dem verktyg för att hantera vardagen. Mia Skäringer och Hanna Widerstedt är två personer som nyligen pratat ut om sina diagnoser.
Vad då för dumheter och utspel? Känner inte igen mig. Är hypoaktiv, har svårt att komma igång med saker, prioritera, organisera och inte överbelasta mig själv. Jag har aldrig någonsin stört någon i skolan eller bränt alla mina pengar.
Du vet inte vad som ingår i ADHD.
Tycker det känns bra att ha en förklaring för varför man klarar A men inte B. När man försöker men det funkar inte. Det brukar vara att det är olika hjärnprocesser men i folks ögon är det samma sak och man borde kunna.
Då tycker jag om du kan springa 2 km kan du likagärna springa maraton för du har bevisat att du kan springa.
Sedan ska jag också säga att utan riktig allvarlig ADHD utan komorbiditet får man inte ett skit från samhället. Det låter som man kan gå och hämta massa pengar, hjälpmedel och stödinsatser. Ofta får man leva som vanligt och hjälpa sog själv.