2021-05-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Där håller jag inte med.

Du kan även få lönebidrag som de nyanlända invandrarna har. Jag känner folk med ADHD som har rätt lätt att få jobb då arbetsförmedlingen betalar 70% av deras löner.
Man blir rätt attraktiv på arbetsmarknaden då.

Jag själv har också lönebidrag. Det är lätt att få jobb. Men orättvist ofc! Att man ska få privilegier bara för att man är störd.

Jag har fått två jobb på kort tid. Utan att ha utbildning eller gymnasiekompetens. Slipper chefen betala större delen av lönen så är det ju värt en chans.

Medans fullt friska utbildade människor jag känner går arbetslösa pga Coronan. Jag ska börja nytt jobb om två veckor då det gamla var tråkigt.

Ganska galet!

Grattis
Citera
2021-05-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Det tror jag absolut, känner två personer med diagnostiserad ADHD men jag är övertygad att de bara är lata och lite korkade.
Utredningarna innehåller ett omfattande begåvningstest. Om de är korkad kommer ju begåvningstestet visa det och då blir det ju svårare för psykologen att dra slutsatsen att problem i livet beror på ADHD.
Citera
2021-05-29, 22:40
Medlem
neuron-drones avatar
Gjort utredning och visste inte om att de inte bara kollade hur man svarade, utan de kollade allt. Om man kom i tid, hur man rörde sig, hur man pratade osv. Det kändes nästan obehagligt att de kollat sådant som jag inte visste de skulle kolla.

Sedan gjorde jag även ett reaktionstest och även om jag hade diagnos utan så sa psykologen att det annars hade varit avgörande. Jag vet andra som försökt fuska på datatestet, men datorn vet när man tramsar. Det går inte att låtsas ha ADHD inför datorn, såvida man inte har impulsivitet t ex pga annan orsak och dålig koncentration. Svårare att lura en dator än en människa.

Dock vet jag att vissa privata undersökningar inte är lika bra och kan vara en köpt diagnos. Men den jag fick var äkta och det hade varit väldigt svårt att bluffa.

Sedan om du ska fuska måste du även involvera dina föräldrar som ska intervjuas om hur du var som barn. Utan bevis från barndomen får man inte oftast diagnos, såvida alla inte är döda.
Citera
2021-05-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Grattis

Tack men jag skulle hellre vara normal i huvudet och arbetslös.
Citera
2021-05-29, 23:29
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Den framstående Harvard Psykologiprofessorn Jerome Kagan menar att 90% av ADHD diagnoser egentligen bara är folk som har svårt att göra saker som inte ger belöning på direkten.
Så en professor drog en gissning ur röven om något han inte forskat på? Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Sedan om du ska fuska måste du även involvera dina föräldrar som ska intervjuas om hur du var som barn. Utan bevis från barndomen får man inte oftast diagnos, såvida alla inte är döda.
En del "inte lika bra" undersökningar intervjuar inte en anhörig heller.
Citera
2021-05-29, 23:55
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
En del "inte lika bra" undersökningar intervjuar inte en anhörig heller.

Känner bara till mig själv som inte hade intervju av anhörig. Alla jag vet som har diagnos har haft denna intervju. Men så känner jag inga fuskare heller.

Det är känt att privata diagnoser är mer slarvigt gjorda.
Citera
2021-05-30, 00:12
Medlem
Idumeas avatar
Det förekommer väl säkert, men har svårt att se varför med den långa väntetiden för att få en utredning + att de behöver intervjua förälder + att man får göra ett uppmärksamhetstest. Om man dessutom bor i en kommun som vill drogtesta en för att man ska få medicin utskrivet så tror jag att det finns betydligt mer lukrativa substanser att lura till sig och sälja.
Citera
2021-05-30, 00:16
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Det förekommer väl säkert, men har svårt att se varför med den långa väntetiden för att få en utredning + att de behöver intervjua förälder + att man får göra ett uppmärksamhetstest. Om man dessutom bor i en kommun som vill drogtesta en för att man ska få medicin utskrivet så tror jag att det finns betydligt mer lukrativa substanser att lura till sig och sälja.

Kan ju säga att min väntetid var två år.

Har aldrig hört om någon som skriver ut medicin utan att drogtesta.

Däremot försökte min läkare skriva ut sjukt mycket Elvanse till mig, och jag ville inte ens ha skiten, jag hade en låg dos Ritalin som de försökte höja. Hade jag varit mer ekonomiskt lagd hade jag ju tagit ut mer och sålt. Men på den tiden hade jag ingen aning om dessa mediciners värde.
Citera
2021-05-30, 13:33
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Känner bara till mig själv som inte hade intervju av anhörig. Alla jag vet som har diagnos har haft denna intervju. Men så känner jag inga fuskare heller.

Det är känt att privata diagnoser är mer slarvigt gjorda.
Det är kanske inte så enkelt att privat=dåligt, allmänt=bra. Sen är ju frågan vad som är privat eller inte, många privata aktörer driver ju vård åt regionerna och finansieras av skattepengar. De som är helt privata kanske har större benägenhet att ge diagnos.

Jag utreddes på ett av de största sjukhusen i Sverige och där lät det som att om man inte hade någon anhörig eller liknande att intervjua så skulle det inte bli någon diagnos oavsett andra symtom.

Flera på flashback har ju beskrivit att de fått diagnos utan anhörigintervju.
Citera
2021-05-30, 13:36
Medlem
Tarrous avatar
ADHD och liknande diagnoser har blivit en giltig förklaring när kändisar ska förklara tidigare dumheter och utspel.

Diagnosen påstås ge dem verktyg för att hantera vardagen. Mia Skäringer och Hanna Widerstedt är två personer som nyligen pratat ut om sina diagnoser.
Citera
2021-05-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Jag utreddes på ett av de största sjukhusen i Sverige och där lät det som att om man inte hade någon anhörig eller liknande att intervjua så skulle det inte bli någon diagnos oavsett andra symtom.

Flera på flashback har ju beskrivit att de fått diagnos utan anhörigintervju.

Jag pratar nästan aldrig politik men när det kom till kravet på anhörigintervju blev jag ganska upprörd. Varför måste mina anhöriga blandas in i min vård? Och var tvungen att säga något till både läkaren och psykologen om saken.
Det är otroligt konstigt att man måste blanda in anhöriga i sin vård. Jag tycker inte det borde vara lagligt att utgångspunkten är att anhöriga ska intervjuas. Det råder sekretess i alla andra delar av vården men vid en neuropsykiatrisk utredning då är det ett informellt krav att anhöriga och ev. gamla lärare ska informeras. Jag undrar om det är lagligt.

Men i slutändan brydde sig psykolog väldigt lite om resultaten från anhörigintervjun. Hur jag upplevde min barndom vägde tyngre.
Citera
2021-05-30, 18:02
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
ADHD och liknande diagnoser har blivit en giltig förklaring när kändisar ska förklara tidigare dumheter och utspel.

Diagnosen påstås ge dem verktyg för att hantera vardagen. Mia Skäringer och Hanna Widerstedt är två personer som nyligen pratat ut om sina diagnoser.

Vad då för dumheter och utspel? Känner inte igen mig. Är hypoaktiv, har svårt att komma igång med saker, prioritera, organisera och inte överbelasta mig själv. Jag har aldrig någonsin stört någon i skolan eller bränt alla mina pengar.

Du vet inte vad som ingår i ADHD.

Tycker det känns bra att ha en förklaring för varför man klarar A men inte B. När man försöker men det funkar inte. Det brukar vara att det är olika hjärnprocesser men i folks ögon är det samma sak och man borde kunna.

Då tycker jag om du kan springa 2 km kan du likagärna springa maraton för du har bevisat att du kan springa.

Sedan ska jag också säga att utan riktig allvarlig ADHD utan komorbiditet får man inte ett skit från samhället. Det låter som man kan gå och hämta massa pengar, hjälpmedel och stödinsatser. Ofta får man leva som vanligt och hjälpa sog själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in