Citat:
Ursprungligen postat av
sk0gen
Jag uppfattade under min utredning att jag kanske inte direkt ljg men att jag frstrkte drag som har med adhd att gra
Jag spelade ocks ovetande om olika symptom och ltsades dum infr saker . Typ sa ja vad kan det va d. Jag r trtt ofta s jag har inte massa energi som sna dr med adhd.
Fast jag visste mycket vl att det finns add och att folk med adhd inte alltid r hyperaktiva.
Nu r det s att jag HAR problem med koncentrationen och har alltid haft det. S jag menar inte att jag fejkade . Men under intervjun gick jag in i en rtt slarvig roll.
Jag kom t ex ngra minuter fr sent.
"Det skriver de nog upp tnkte jag ".
Typ jag kommer ofta i sista minuten. Men nu brydde jag mig mindre fr jag tnkte att det kanske frstrker bilden.
Jag sitter faktiskt ofta och gungar och rr mig och byter stllning fr att typ pigga upp mig sjlv. Men jag kan ju skrpa mig en stund om jag "mste".
Men nu brydde jag mig inte om att skrpa mig utan gick loss utan hmningar me dgungnde och petandet
Testerna gjorde jag som jag skulle . Jag ltsades inte vara smre eller s.
Min diagnos blev medelsvr ADHD.
Men jag tnkte eftert : hur fan skulle de veta om man medvetet inte gjorde sitt bsta p testerna ?
Skulle inte nn som inte alls har adhd ganska enkelt ltsas vara det p testerna ? De sger att det r svrt att lura dem: men jag tror fan inte det.
Nu skulle de iofs prata med min mamma ocks. Hon r rtt gammal : hon hade vl inte s mycket att sga mer n att jag var arg ofta som liten och inte slutfrde saker. Men det r vl inte s ovanligt?
Tror ni att det r vanligt folk fejkar till sig diagnoser?
r du intelligent, plst inom psykiatri och kan spela teater rtt s bra s r det inte omjligt att fejka sig till en diagnos nej, ven om det r svrt.
Just ADHD diagnoser kan vara lite svrare att fejka sig till d de s att sga intervjuar dina anhriga fr att f en bild av hur du var och betedde dig som barn osv.
Man mste vara rtt s plst inom psykiatri och veta vad man br svara p olika frgor osv men det r inte omjligt, iallafall inte inom ppenvrden.
Det r dock betydligt svrare inom slutenvrden p tex Rttspsyk dr de observerar ditt beteende 24/7 och r vana vid att patienter som r dr frsker att fejka sig till diagnoser fr att slippa fngelsestraff.