2021-05-29, 19:31
Medlem
Grnsen mellan ett dligt personlighets drag och en neuropsykiatrisk funktionsnedsttning som beror p medfdd abnormal dopamin-metabolism r svr att dra. Den framstende Harvard Psykologiprofessorn Jerome Kagan menar att 90% av ADHD diagnoser egentligen bara r folk som har svrt att gra saker som inte ger belning p direkten. Fr barn r det naturligt med denna svrighet men de flesta lr sig att disciplinera sig och inte skjuta upp allt nr skolan blir svrare och svrare i mellan och hgstadiet, att man inte lr sig det kan bero p massvis med saker och mste inte betyda att man har en biologisk inbalans.

Jag tror att mnga vuxna som blir diagnostiserade med ADHD eller ADD helt enkelt kommit fram till att de har problem med att f saker gjorda och vill lsa det p det "ltta" sttet genom att f ett recept p metylfenidat eller amfetamin, s utredningen blir lite fejkad men h andra sidan r det svrt att sga var grnsen egentligen ska g fr vad som r s stora problem att man ska f hjlp. ADHD medicin har en positiv effekt ven p folk utan ngon kemisk obalans, men det finns nog anledningar till att de inte ges ut till hela befolkningen, framfrallt lngsiktiga biverkningar.
Citera
2021-05-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Jag uppfattade under min utredning att jag kanske inte direkt ljg men att jag frstrkte drag som har med adhd att gra

Jag spelade ocks ovetande om olika symptom och ltsades dum infr saker . Typ sa ja vad kan det va d. Jag r trtt ofta s jag har inte massa energi som sna dr med adhd.

Fast jag visste mycket vl att det finns add och att folk med adhd inte alltid r hyperaktiva.

Nu r det s att jag HAR problem med koncentrationen och har alltid haft det. S jag menar inte att jag fejkade . Men under intervjun gick jag in i en rtt slarvig roll.
Jag kom t ex ngra minuter fr sent.

"Det skriver de nog upp tnkte jag ".

Typ jag kommer ofta i sista minuten. Men nu brydde jag mig mindre fr jag tnkte att det kanske frstrker bilden.

Jag sitter faktiskt ofta och gungar och rr mig och byter stllning fr att typ pigga upp mig sjlv. Men jag kan ju skrpa mig en stund om jag "mste".
Men nu brydde jag mig inte om att skrpa mig utan gick loss utan hmningar me dgungnde och petandet

Testerna gjorde jag som jag skulle . Jag ltsades inte vara smre eller s.

Min diagnos blev medelsvr ADHD.

Men jag tnkte eftert : hur fan skulle de veta om man medvetet inte gjorde sitt bsta p testerna ?
Skulle inte nn som inte alls har adhd ganska enkelt ltsas vara det p testerna ? De sger att det r svrt att lura dem: men jag tror fan inte det.

Nu skulle de iofs prata med min mamma ocks. Hon r rtt gammal : hon hade vl inte s mycket att sga mer n att jag var arg ofta som liten och inte slutfrde saker. Men det r vl inte s ovanligt?

Tror ni att det r vanligt folk fejkar till sig diagnoser?
r du intelligent, plst inom psykiatri och kan spela teater rtt s bra s r det inte omjligt att fejka sig till en diagnos nej, ven om det r svrt.

Just ADHD diagnoser kan vara lite svrare att fejka sig till d de s att sga intervjuar dina anhriga fr att f en bild av hur du var och betedde dig som barn osv.

Man mste vara rtt s plst inom psykiatri och veta vad man br svara p olika frgor osv men det r inte omjligt, iallafall inte inom ppenvrden.

Det r dock betydligt svrare inom slutenvrden p tex Rttspsyk dr de observerar ditt beteende 24/7 och r vana vid att patienter som r dr frsker att fejka sig till diagnoser fr att slippa fngelsestraff.
Citera
2021-05-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Det finns en frestllning om att det r nstintill Omjligt att lura en psykiatriker

Men det kanske gller mer fr psykoser ?

Minns han som hgg ihjl Amna Lind pstod nt om rster men jag tror inte han blev trodd.
Psykoser r lite svrare att fejka ja eftersom att du under hela utvrderingen / vervakningen mste bete dig psykotiskt, vilket r vldigt svrt ven fr folk som r vldigt plsta och duktiga teaterspelare.

En psykosdiagnos r oftast inte ngot man fr inom ppenvrden utan en diagnos som ofta stlls inom slutenvrden nr du tex ftt ett LPT p dig efter att ha hamnat i en riktig psykos mjligtvis undantaget Schizofreni.

Dremot finns det kanske en och annan som har lyckats men att fejka sig till en neurotisk diagnos eller tex Borderline inom ppenvrden gr helt klart.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-05-29 kl. 20:46.
Citera
2021-05-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Grattis, bristen p lngsiktigt tnkande borde nsta ge dig en ADHD-diagnos.

Tack men en sn diagnos har jag redan. 😆
Citera
2021-05-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Vilka bidrag?
Om ett barn har strre behov till fljd av sin diagnos kan man ha rtt till ersttning frn Frskringskassan.
Citera
2021-05-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
r du intelligent, plst inom psykiatri och kan spela teater rtt s bra s r det inte omjligt att fejka sig till en diagnos nej, ven om det r svrt.

Just ADHD diagnoser kan vara lite svrare att fejka sig till d de s att sga intervjuar dina anhriga fr att f en bild av hur du var och betedde dig som barn osv.

Man mste vara rtt s plst inom psykiatri och veta vad man br svara p olika frgor osv men det r inte omjligt, iallafall inte inom ppenvrden.

Det r dock betydligt svrare inom slutenvrden p tex Rttspsyk dr de observerar ditt beteende 24/7 och r vana vid att patienter som r dr frsker att fejka sig till diagnoser fr att slippa fngelsestraff.
Fr att f diagnosen tror jag den ska ha visat sig mer n bara p ett stlle. Dvs bde i hem och skola.
Citera
2021-05-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Vilka bidrag?

Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Sedan r pengarna slut och du str arbetsls med en neuropsykiatrisk diagnos.

Dr hller jag inte med.

Du kan ven f lnebidrag som de nyanlnda invandrarna har. Jag knner folk med ADHD som har rtt ltt att f jobb d arbetsfrmedlingen betalar 70% av deras lner.
Man blir rtt attraktiv p arbetsmarknaden d.

Jag sjlv har ocks lnebidrag. Det r ltt att f jobb. Men orttvist ofc! Att man ska f privilegier bara fr att man r strd.

Jag har ftt tv jobb p kort tid. Utan att ha utbildning eller gymnasiekompetens. Slipper chefen betala strre delen av lnen s r det ju vrt en chans.

Medans fullt friska utbildade mnniskor jag knner gr arbetslsa pga Coronan. Jag ska brja nytt jobb om tv veckor d det gamla var trkigt.

Ganska galet!
Citera
2021-05-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Fr att f diagnosen tror jag den ska ha visat sig mer n bara p ett stlle. Dvs bde i hem och skola.
Precis men de intervjuar inte dina gamla lrare, dremot s stller de givetvis frgor om sdant till dina vrdnadshavare eller tidigare vrdnadshavare om du r vuxen.

Jag har ett syskon med en bokstavsdiagnos och det var en diger lista med frgor som morsan skulle svara p om mitt syskons beteende under uppvxten. Bde vad det gllde hem, skola och fritidsaktiviteter.
Citera
2021-05-29, 20:48
Bannlyst
Behvs inte fejkas ADHD, den har varenda unge nufrtiden.
Citera
2021-05-29, 20:51
Medlem
utan.att.stannas avatar
Jobbat i psykiatrin, min gissning r att 50% fejkar, bland vuxna.
Citera
2021-05-29, 21:29
Medlem
krakkels avatar
Det tror jag absolut, knner tv personer med diagnostiserad ADHD men jag r vertygad att de bara r lata och lite korkade.
Citera
2021-05-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Tack men en sn diagnos har jag redan. 😆

Ber om urskt. Jag svarade p ditt inlgg men jag syftade inte p dig personligen.
Tyckte mest att det r jvligt korkat att fejka sig till en ADHD-diagnos fr lite pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in