2021-05-29, 16:51
Medlem
storpungens avatar
Absolut går det göra det. Det går fejka alla diagnoser.
Citera
2021-05-29, 16:53
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Jag uppfattade under min utredning att jag kanske inte direkt ljög men att jag förstärkte drag som har med adhd att göra

Jag spelade också ovetande om olika symptom och låtsades dum inför saker . Typ sa ”ja vad kan det va då. Jag är trött ofta så jag har inte massa energi som såna där med adhd”.

Fast jag visste mycket väl att det finns add och att folk med adhd inte alltid är hyperaktiva.

Nu är det så att jag HAR problem med koncentrationen och har alltid haft det. Så jag menar inte att jag fejkade . Men under intervjun gick jag in i en rätt slarvig roll.
Jag kom t ex några minuter för sent.

"Det skriver de nog upp tänkte jag ".

Typ jag kommer ofta i sista minuten. Men nu brydde jag mig mindre för jag tänkte att det kanske förstärker bilden.

Jag sitter faktiskt ofta och gungar och rör mig och byter ställning för att typ pigga upp mig själv. Men jag kan ju skärpa mig en stund om jag "måste".
Men nu brydde jag mig inte om att skärpa mig utan gick loss utan hämningar me dgungnde och petandet

Testerna gjorde jag som jag skulle . Jag låtsades inte vara sämre eller så.

Min diagnos blev medelsvår ADHD.

Men jag tänkte efteråt : hur fan skulle de veta om man medvetet inte gjorde sitt bästa på testerna ?
Skulle inte nån som inte alls har adhd ganska enkelt låtsas vara det på testerna ? De säger att det är svårt att lura dem: men jag tror fan inte det.

Nu skulle de iofs prata med min mamma också. Hon är rätt gammal : hon hade väl inte så mycket att säga mer än att jag var arg ofta som liten och inte slutförde saker. Men det är väl inte så ovanligt?

Tror ni att det är vanligt folk fejkar till sig diagnoser?
Kort och gott - ja, och andra diagnoser.
Citera
2021-05-29, 17:32
Medlem
den.dryges avatar
Fanns för fan ett ställe i Malmö dör du kunde betala för din utredning. Dom gjorde den på ca 2 veckor. Medan göra den via öppenpsykiatrin hade en väntetid på minst 6 månader.

Då gjorde detta företag reklam och för priset av 15000 så kunde du köpa din utredning .

Tänker att , för dom pengarna så kan jag lova att det haglade adhd diagnoser.

Sjukt. Hela Sverige har snart adhd
Citera
2021-05-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Vilka bidrag?

Har du sjuk och olycksfallsförsäkring (tror jag det var) så kan du få en klumpsumma på ganska feta pengar. Typ + 240 000 för ADHD.
Har du fler diagnoser kan du få ännu fler.

Känner en kille med en handfull diagnoser som fick veta att han hade kunnat då uppemot 400 000 om han varit försäkrad.

Du måste dock skaffa försäkringen innan du får veta att du har diagnoserna.

Känner en tjej som blev diagnostiserad Autism och ADHD och hon fick en fet summa.

https://www.trygghansa.se/forsakring...barnforsakring
Citera
2021-05-29, 17:53
Medlem
happilappis avatar
Man kan fejka till sig väldigt mycket så varför inte.
Citera
2021-05-29, 18:22
Medlem
HermaeusMoras avatar
Ja det kan folk göra och jag känner även till en som har gjort det, enda anledningen till att han gjorde det var för att få adhd medicin utskrivet då han är missbrukare.
Citera
2021-05-29, 18:23
Medlem
Jag känner en kille som fejkade sin adhd, nu har han asmkt knark hemma lagligt och alla i gänget är fett avundsjuka.
Citera
2021-05-29, 18:25
Medlem
sk0gens avatar
Det finns en föreställning om att det är nästintill Omöjligt att lura en psykiatriker

Men det kanske gäller mer för psykoser ?

Minns han som högg ihjäl Amna Lind påstod nåt om röster men jag tror inte han blev trodd.
Citera
2021-05-29, 18:30
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Har du sjuk och olycksfallsförsäkring (tror jag det var) så kan du få en klumpsumma på ganska feta pengar. Typ + 240 000 för ADHD.

Känner en kille med en handfull diagnoser som fick veta att han hade kunnat då uppemot 400 000 om han varit försäkrad.

Känner en tjej som blev diagnostiserad Autism och ADHD och hon fick en fet summa.

Oj fan. Det måste ju bli kostsamt nu när allt fler vuxna får diagnoser !

Ja där ser man. Har tyvärr aldrig haft en sjukförsäkring . Har inte ens haft en hemförsäkring. Men det borde jag nog skaffa. Om jag typ råkar bränns ner min hyresrätt kanske jag får betala allt ur egen ficka annars.
Citera
2021-05-29, 19:09
Medlem
Roligt att så många skriver att man kan fejka sig till alla diagnoser. Men om Steven Jay Russell kunde fejka till sig en aids-diagnosen så är väl svaret Ja.

Ja, man kan lyckas fejka till sig ADHD-diagnos men jag tror inte man ska underskatta psykologerna som ställer diagnosen.

Men det är ju en osäker diagnos. Efter diagnosen kommer medicinen som absurt nog blir som ett sluttest efter examen.

Jag har själv ADD (på riktigt) och tycker först att det verkade busenkelt att bara säga det psykologen ”vill” höra. Men sedan slog det mig att jag som faktiskt har ADD har väldigt bra insyn i vad man upplever med den diagnosen.

Har pratat med en psykolog som arbetar med just neuropsykiatriska utredningar och enligt hen så består mer än 50% av analysen i observationer av ”patienten”. Alltså psykologen analysera betyder mer än vad du säger, utan också hur du säger det.

Om du bara rabblar upp alla symptom utan att kunna beskriva hur det känns och inte visar några av symptomen i din personlighet kanske du inte klarar av att fejka dig till diagnosen. Efter att ha levt med ADD i snart fyra decennier har jag utvecklat strategier för att klara av olika situationer. Inte helt säkert på att alla utan ADD kan beskriva dessa strategier ”inifrån” på ett trovärdigt sätt.

Sedan har du ju anhörigintervjun. Svårt att fejka. Men mitt intryck var dock att det las ganska lite vikt vid anhörigintervjun.

Men till syvende och sist, Ja man kan fejka sig till en ADHD-diagnos men det kanske är lite svårare än vad man tror. Men med lite skådespelartalang ökar sannolikheten.
Citera
2021-05-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn

För att få försäkringspengar måste sjukdomen nästan alltid leda till nedsatt arbetsförmåga. Så om du vill fejka en diagnos och sedan fejka att du inte kan arbeta pga diagnosen, då kan du casha ut och leva loppan i typ 4 månader. Sedan är pengarna slut och du står arbetslös med en neuropsykiatrisk diagnos. Grattis, bristen på långsiktigt tänkande borde nästa ge dig en ADHD-diagnos.
Citera
2021-05-29, 19:27
Medlem
[quote=ZugMaskin|76058006]
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Jag uppfattade under min utredning att jag kanske inte direkt ljög men att jag förstärkte drag som har med adhd att göra

Jag spelade också ovetande om olika symptom och låtsades dum inför saker . Typ sa ”ja vad kan det va då. Jag är trött ofta så jag har inte massa energi som såna där med adhd”.

Fast jag visste mycket väl att det finns add och att folk med adhd inte alltid är hyperaktiva.

Nu är det så att jag HAR problem med koncentrationen och har alltid haft det. Så jag menar inte att jag fejkade . Men under intervjun gick jag in i en rätt slarvig roll.
Jag kom t ex några minuter för sent.

"Det skriver de nog upp tänkte jag ".

Typ jag kommer ofta i sista minuten. Men nu brydde jag mig mindre för jag tänkte att det kanske förstärker bilden.

Jag sitter faktiskt ofta och gungar och rör mig och byter ställning för att typ pigga upp mig själv. Men jag kan ju skärpa mig en stund om jag "måste".
Men nu brydde jag mig inte om att skärpa mig utan gick loss utan hämningar me dgungnde och petandet

Testerna gjorde jag som jag skulle . Jag låtsades inte vara sämre eller så.

Min diagnos blev medelsvår ADHD.

Men jag tänkte efteråt : hur fan skulle de veta om man medvetet inte gjorde sitt bästa på testerna ?
Skulle inte nån som inte alls har adhd ganska enkelt låtsas vara det på testerna ? De säger att det är svårt att lura dem: men jag tror fan inte det.

Nu skulle de iofs prata med min mamma också. Hon är rätt gammal : hon hade väl inte så mycket att säga mer än att jag var arg ofta som liten och inte slutförde saker. Men det är väl inte så ovanligt?

Tror ni att det är vanligt folk fejkar till sig diagnoser?

Det är enkelt om man har nått i hjärnan att resonera logiskt med.
Alltså var inte orolig, så som du håller på och nojar om din intervju så är du garanterat knäpp på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in