Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jag tycker det var bra att han tog livet av sig. För det första sparar det en himla massa pengar. För de anhöriga är det skönt att slippa tänka på honom som skulle suttit inlåst och menat att han var oskyldigt dömd. En dag kanske han skulle kommit ut igen. Ett självmord kan också ses som ett erkännande.
Ett erkännande möjligen, men inte tror jag att det lättar bördan för någon?
Med tanke på hur SD fungerade, tror jag att han inte klarade av att tappa ansiktet. Hela hans uppbyggda värld raserade. Vid ett frikännande skulle han i sina ögon kunna säga att han var oskyldig och för sig själv och anhöriga/vänner bygga upp sin fasad igen.
Under lång tid har hans värld successivt rasat. Från att ha en familj, ett job, ett anständigt hus i ett anständigt villaområde, ha en postion p jobbet som varit anständig, hygglig inkomst, ha en framträdande roll inom geocachingen, även i sitt villkvarter, till att vara misstänkt för ett mord, ertappad som otrogen, FUP offentlig med hot och kräkningar...
För hans anhöriga borde allt detta vara en stor sorg att få ta del av. Det är barn involverade och andera anhöriga.
På andra sidan har vi Lenas anhöriga. Det är naturligtvis skönt att få ta del av en fällande dom. I den här situationen är det väl inget tvivel för dom vem som är skyldig.
Det kan för en del av Lenas anhöriga kännas som att den som mördade Lena på det här hemska sättet, inte är värd ett ruttet lingon. Död som levande, typ.
Men det som kan hända nu med ett självmord, är att det lägger sordin på känlsan av rättvisa. De anhöriga vet att det slår hårt på SDs familj, barn (oskyldiga), det lägger sig som ett osynligt filter av anklagelser mot åklagare och domare, mot vitttnen.
Inte osannolikt att det är SDs mening också. Att en del i att ta sitt liv, inkluderar ett straff till dom som lagt skulden på honom.
Medan han själv säkerligen lägger skulden utanför sig själv. Lena, åklagaren, de som inte stod upp för honom, och de som vittnade mot honom.