2021-05-29, 18:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Ja, LGW var väl ganska nöjd med domen i TR?

Poblemet med GW är ju att han enbart läser domen/arna.
Han har inte FUP, han har inte följt rättegångarna.

GW kan ju inte veta vad indicierna/bevisen består av/grundar sig på. Om det är felaktigheter elle r missförstånd de grundar sig på.

Så småningom kommer jag att ta itu med att läsa HRs domen för att jämföra TRs dom med HRs dom.
Då kan man yttra sig om skillnaderna i deras beslut.

Men man kan inte bortse från att det är inte två exakt jämförbara utredningar som ligger till grund för domarna. Och att åklagarna blivit mycket tydligare i HR förutom att de har täppt igen felaktigheter och missförstånd.

GW uttalar sig i generella ordalag utifrån den erfarenhet han har och utifrån det lilla han får till sig. Det blir därefter.
Citera
2021-05-29, 18:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Helt enig med GW
Första misstaget gjordes sv BL och tingsrätten och andra misstaget gjordes av åklagarna och även HR.
Så jäävla många felaktigheter har gjorts i detta fall så det räcker och blir över.

Precis - när Björn Lindén tog beslutet att FUP aldrig skulle lämnas ut digitalt, och att pappersvarianten skulle kosta 7000-: så började det få prestige i fallet, och hans självgoda uppträdande i videointervjun fyllde på prestigen. Småpåve…
Citera
2021-05-29, 18:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markera-allt
Det som ligger bredvid. Ser ut som en sån landningsplats man kan köpa om man har en drönare.

Vilket exakt?
Citera
2021-05-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Mot bakgrund av allt jag tagit del av gällande SD de senaste tre åren vågar jag påstå att domen är den utlösande faktorn till självmordet.

Absolut. Luftslottet brast.
Citera
2021-05-29, 19:04
Medlem
Är det klarlagt att SD dog på svärfars mark och att SOA var den som anhölls igår?
Vet någon var HD och flickorna var igår och befinner sig nu?
Citera
2021-05-29, 19:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubbikan
https://www.aftonbladet.se/a/oAXmem

Proffessor GW 👌
GW vänder kappan efter vinden.

Utan att googla är jag rätt säker på att han förstod frikännandet i TR när den domen kom.
Då tyckte han ungefär att det bara fanns svaga indicier så frikännande var väntat.

Nu är han kritisk mot den friande domen i TR.
Citera
2021-05-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraundrarju
Är det klarlagt att SD dog på svärfars mark och att SOA var den som anhölls igår?
Vet någon var HD och flickorna var igår och befinner sig nu?

Nej det finns inget som gått ut offentligt ännu, utan det är bara spekulationer än så länge.
Citera
2021-05-29, 19:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tycker det var bra att han tog livet av sig. För det första sparar det en himla massa pengar. För de anhöriga är det skönt att slippa tänka på honom som skulle suttit inlåst och menat att han var oskyldigt dömd. En dag kanske han skulle kommit ut igen. Ett självmord kan också ses som ett erkännande.

Ett erkännande möjligen, men inte tror jag att det lättar bördan för någon?

Med tanke på hur SD fungerade, tror jag att han inte klarade av att tappa ansiktet. Hela hans uppbyggda värld raserade. Vid ett frikännande skulle han i sina ögon kunna säga att han var oskyldig och för sig själv och anhöriga/vänner bygga upp sin fasad igen.

Under lång tid har hans värld successivt rasat. Från att ha en familj, ett job, ett anständigt hus i ett anständigt villaområde, ha en postion p jobbet som varit anständig, hygglig inkomst, ha en framträdande roll inom geocachingen, även i sitt villkvarter, till att vara misstänkt för ett mord, ertappad som otrogen, FUP offentlig med hot och kräkningar...

För hans anhöriga borde allt detta vara en stor sorg att få ta del av. Det är barn involverade och andera anhöriga.

På andra sidan har vi Lenas anhöriga. Det är naturligtvis skönt att få ta del av en fällande dom. I den här situationen är det väl inget tvivel för dom vem som är skyldig.

Det kan för en del av Lenas anhöriga kännas som att den som mördade Lena på det här hemska sättet, inte är värd ett ruttet lingon. Död som levande, typ.

Men det som kan hända nu med ett självmord, är att det lägger sordin på känlsan av rättvisa. De anhöriga vet att det slår hårt på SDs familj, barn (oskyldiga), det lägger sig som ett osynligt filter av anklagelser mot åklagare och domare, mot vitttnen.

Inte osannolikt att det är SDs mening också. Att en del i att ta sitt liv, inkluderar ett straff till dom som lagt skulden på honom.

Medan han själv säkerligen lägger skulden utanför sig själv. Lena, åklagaren, de som inte stod upp för honom, och de som vittnade mot honom.
Citera
2021-05-29, 19:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
GW vänder kappan efter vinden.

Utan att googla är jag rätt säker på att han förstod frikännandet i TR när den domen kom.
Då tyckte han ungefär att det bara fanns svaga indicier så frikännande var väntat.

Nu är han kritisk mot den friande domen i TR.
Kan ju bero på att han nu förstod indciekedjan, nåt som inte tingsrättens dom direkt bidrog till?
Citera
2021-05-29, 19:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Absolut. Luftslottet brast.

Ja, bra sammanfattning av vad jag också tror.
Citera
2021-05-29, 19:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ur domen, jag har inte läst just detta tidigare

Skadorna har inte utseende som om de orsakats av hammare. Föremålet har troligtvis varit ”halvvasst”. Det är ett föremål med klart markerad kant, men inte kniv, dolk eller liknande. En liten hacka eller liten yxa är exempel som hon kan tänka sig.

Hjälm? Skärmen?
Citera
2021-05-29, 19:23
Medlem
Så många frågor man har nu. Kaos i huvudet.

Hur dog SD? Var är HD? Nedtecknade SD något erkännande? (Förmodligen inte.) På vilket vis var HD inblandad? (Jag är övertygad om att hon varit del i det hela på något plan.) Varför beskyddade SAO SD? Vad säger JG? Hur resonerade HR gällande att låta SD vara fri fram till dom? Hur mår SDs barn? Vad händer med skadestånd till LWs dödsbo efter att SD tog livet av sig? Tog SD livet av sig? Hur fick SD reda på domen och vilka var han med? Bara SAO? Trodde SD på riktigt att han skulle frias? Vad höll SD egentligen på med natten mot fredag när han dravlade om torsdagsöl med mera? Hur mår nu LWs familj efter att först ha fått ta del av domen och sedan att SD är död? Hoppas innerligt att de kan börja bearbeta på ett nytt vis nu och på sikt lämna bakom sig.

Och sedan frågorna kring tråden. Vilken var alla dessa galna nicks agenda egentligen? Något man inte får spekulera i, men många frågor kvarstår ändå.

Förstår att vi nog inte kommer kunna få svar på allt, men hoppas att några frågor kommer kunna besvaras framöver.

Edit: Sen har vi den stora frågan. Vad hände egentligen när LW dog? Kommer vi någonsin få dessa svar nu när GM är död? Hoppas på någon slags barmhärtighet från de i omgivningen som känner till iaf delar av svaren att de nu börjar tala. Samt att google äntligen går med på att släppa på den data som de låtit SD hålla inne på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in