2021-05-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdfuckface
Å fan, vet du någonting om de omdiskuterade skadorna på kroppen?
Kan försöka ta reda på det. Vågar inte fråga för mycket. Det är inside info alltså
Citera
2021-05-29, 17:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
https://www.aftonbladet.se/a/oAXmem

GW tycker till

Instämmer med honom angående TR-domen. Björn Lindén 👎🏻 gjorde ett riktigt pinsamt jobb (och hans 2 flinande gullgossar..ja jag vet att set finns nämndemän också) här. Såna förstånde fega raringar. Tack och lov fick vi med gemensamma krafter ut FUP trots Björns försök till obstruerande.

” Leif GW Persson är kritisk mot domen i Örebro tingsrätt som friade 47-åringen.
– Jag har aldrig läst något som varit så förstående inför den åtalades krångliga invändningar. Bevisningen mot honom i en teknisk mening är jävligt tung. ”
Citera
2021-05-29, 17:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Instämmer med honom angående TR-domen. Björn Lindén 👎🏻 gjorde ett riktigt pinsamt jobb (och hans 2 flinande gullgossar..ja jag vet att set finns nämndemän också) här. Såna förstånde fega raringar. Tack och lov fick vi med gemensamma krafter ut FUP trots Björns försök till obstruerande.

” Leif GW Persson är kritisk mot domen i Örebro tingsrätt som friade 47-åringen.
– Jag har aldrig läst något som varit så förstående inför den åtalades krångliga invändningar. Bevisningen mot honom i en teknisk mening är jävligt tung.

Haha, nu säger GW att bevisningen mot SD var tekniskt tung. För någon månad sedan däremot menade han att utredningen samt bevisningen var svag och att SD därför troligtvis skulle frias i HR.

Snacka om att vända kappan efter vinden.
Citera
2021-05-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

– Jag har aldrig läst något som varit så förstående inför den åtalades krångliga invändningar. Bevisningen mot honom i en teknisk mening är jävligt tung. ”
Så sa han inte när TRs dom kom. Han vänder kappan eften vinden. Honom tappade jag tron på för längesen. Han är lika narcissistisk som SD, men gjort en klassresa och är numera allas lille orakel.
Nå. SD är död. Lena ler i sin himmel.
Citera
2021-05-29, 17:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Var och en får naturligtvis tro vad den vill men jag tror fortf att han fått domslutet före alla andra och redan var död när domslutet kom.
Pang Tjong!
Du får tro vad du vill, men sannolikheten för att det just i det här fallet domslutet skulle läcka och dessutom endast till den tilltalade är mikroskopiskt liten. Det är i så fall om man har en nära bundsförvant på domstolen. Men varför skulle ha då vänta med självmordet tills den dag när domen meddelades? Då hade han blåst skallen av sig redan då han fick detta ”tips”. Bakom kulisserna rna har det säkerligen stått klart sedan kort efter huvudförhandlingen att det skulle bli fällan de dom.
Citera
2021-05-29, 17:42
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om man suttit häktad 8 månader och sedan aldrig blir dömd som skyldig i en i laga kraft vunnen dom - är man faktiskt att betrakta som icke dömd. Icke dömd = juridiskt oskyldig. Precis som S-E Alhem beskrev SD.

En person som inte blir dömd har rätt till ersättning för sin häktestid. I TR domen räknades beloppet på knappt 50’ kronor fram.
Det är inte TR domen som gäller - varken den eller HR domen blir någonsin giltig.
Det är faktumet att SD suttit häktad i 8 månader utan att han fått en i laga kraft vunnen dom mot sig, som avgör att SD ska få ersättning för häktestiden.

Rimligen får SD nu denna ersättning utbetalad postum till hans dödsbo. Tyvärr , hur tokigt den än kan framstå.

SD tog livet av sig strax efter fällande dom och du påstår att SD ska betraktas som ickedömd. Då undrar jag vad i helvete de menar nedan?? VAD är det som ska överklagas?

"Det existerar dock en reglering som gör att en efterlevande make, barn, fader, moder eller syskon kan överklaga ett åtal där den döde har blivit dömd, 21:1 st 2 RB. Detta skulle vara fallet om den dömde dog strax efter en fällande dom, och de anhöriga väljer att överklaga denna dom."
Källa:lawline.se

"I situationen att det har meddelats en fällande dom och den tilltalade har avlidit finns dock möjlighet för vissa anhöriga till den tilltalade att överta talan och fortsätta rättegången. Det föreskrivs nämligen i 21 kap. 1 § andra stycket RB att den misstänktes efterlevande make, bröstarvinge, far, mor eller syskon får föra talan mot en dom i vilken har fastställts att den misstänkte har förövat gärningen. Rätten för dessa efterlevande att föra talan avser skuldfrågan. Bestämmelsen motiveras dels av att de efterlevande har, som det uttryckts i förarbetena, ett i släktkänslan grundat intresse av att skydda den avlidnes namn och rykte, dels av att den fällande domen skulle kunna ha bevisverkan i en kommande rättegång om t.ex. skadestånd på grund av brottet (NJA II 1943 s. 277)."

"5.
Bestämmelsen i 21 kap. 1 § andra stycket RB är i första hand tillämplig när en fällande dom har meddelats innan den misstänkte avlider. De anhöriga kan då överklaga domen. Om den misstänkte redan hade överklagat när han avled får de efterlevande överta hans talan i den högre instansen. När de efterlevande på detta sätt övertagit talan ska det ske en materiell prövning av åtalet i den högre instansen. Oavsett utgången i skuldfrågan ska dock den utdömda påföljden undanröjas. (Se om det anförda t.ex. NJA II 1943 s. 278 och rättsfallet NJA 1990 s. 21.)"
Källa:lagen.nu
Citera
2021-05-29, 17:44
Medlem
Många undrar nog vad SD sa för att locka henne den där kvällen. Och vad/om han sa något under själva akten.
Och om HD var med just då eller om hon kanske var med senare och städade undan spår.
HD har en hel del att svara på.
Citera
2021-05-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fubbikan
Är en hel massa att gå igenom därinne. Tycker det är en mkt märklig ”sport”/aktivitet eller vad man nu ska kalla det.

https://ibb.co/0F5RVgx

Undrar om han såg liga glad och galen ut när han mördade på riktigt:/

Whatever - SD är/var en extremt farlig person! Många av de mördare som har intervjuats har sagt att den första gången är den svåraste...
Citera
2021-05-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Haha, nu säger GW att bevisningen mot SD var tekniskt tung. För någon månad sedan däremot menade han att utredningen samt bevisningen var svag och att SD därför troligtvis skulle frias i HR.

Snacka om att vända kappan efter vinden.

GW verkar vara blasé. Kan inte på allvar satt sig in i ärendet. Kanske mest alkoholen som lockar. Vem tar över efter GW nu när han sjunger på sista refrängen? Härlig person men inkonsekvent på äldre dar.

Enligt min åsikt är domen i HR lite simpelt författad, domen i TR var mer teknisk och hängde upp sig på principer och domar. Domen i HR borde snyggare förklarat på vilket sätt SD kan dömas utifrån ett juridiskt perspektiv. Nu var det mer förnuftsmässiga resonemang som ungefär 80 procent av Flashbacks följare av tråden redan instämmer med. Hade sett fram emot något som kunde leda till något prejudicerande dessutom.
Citera
2021-05-29, 17:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Varför tror du att det betraktas som rättegångsfel att utslaget av domen kan läcka ut i förväg? För att vadslagningsfirmorna blir arga Och den ena halvan av pressen?
Varför får jag erkänna att jag inte är alldeles säker på, även om det går att gissa att det har att göra med att parterna ska behandlas lika, så att ingen part får fördelen av att få domen före någon annan. Men att en dom är belagd med sekretess till dess att den i vederbörlig ordning är meddelad framgår klart av offentlighets- och sekretesslagens kap. 40, §6, 1 st:
6 § Sekretess gäller hos en domstol i dess rättskipande eller rättsvårdande verksamhet för uppgift om
1. innehållet i en ännu inte meddelad dom eller i ett annat ännu inte meddelat beslut,

Och om en dom ska meddelas klockan 11, är den fortfarande annu inte meddelad, och således sekretesselagd, kvart i elva.
Citera
2021-05-29, 17:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så sa han inte när TRs dom kom. Han vänder kappan eften vinden. Honom tappade jag tron på för längesen. Han är lika narcissistisk som SD, men gjort en klassresa och är numera allas lille orakel.
Nå. SD är död. Lena ler i sin himmel.

Fast jag tycker fortfarande att Björn Lindén är en uppblåst småpåve
Citera
2021-05-29, 17:59
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubbikan
https://www.aftonbladet.se/a/oAXmem

Proffessor GW 👌
”Leif GW Persson är kritisk mot domen i Örebro tingsrätt som friade 47-åringen.
– Jag har aldrig läst något som varit så förstående inför den åtalades krångliga invändningar. Bevisningen mot honom i en teknisk mening är jävligt tung.
Hovrättsdomen är professorn desto mer nöjd med.
– Jag läste den i förmiddags och jag tycker nog att hovrätten har gått pang på rödbetan, och sagt att det här är väl ändå bra jävla konstigt. Är det så konstigt så att det är bortom rimlig tvivel – svar ja, och då blir han dömd, säger Leif GW Persson.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in