Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-29, 15:51
  #961
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jaha, jag hittar inte pengarna annat än i det du skrev, men om du säger det så... Om så lite som 30 miljarder kan förändra Vitryssland till en demokrati så är det väl investerade pengar, men var det verkligen så det var tänkt menar du?
Det står 3 miljarder euro i citatet.

Men läs hela inlägget. EU skall inte lägga sig i Belarus politik. Om de anser att valet var fel skall de kräva att valet görs om. Om de anser att en flygkapning skett skall de ställa regimen till svars.

Men EU pumpar omedelbart in 30 miljarder kronor som med säkerhet kommer att gå till en EU-vänlig opposition. EU använder våra skattepengar för att försöka störta Belarus regering. De tar denna flygkapning som svepskäl.
Citera
2021-05-29, 15:57
  #962
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det står 3 miljarder euro i citatet.

Men läs hela inlägget. EU skall inte lägga sig i Belarus politik. Om de anser att valet var fel skall de kräva att valet görs om. Om de anser att en flygkapning skett skall de ställa regimen till svars.

Men EU pumpar omedelbart in 30 miljarder kronor som med säkerhet kommer att gå till en EU-vänlig opposition. EU använder våra skattepengar för att försöka störta Belarus regering. De tar denna flygkapning som svepskäl.
Principiellt håller jag med om att inga länder bör lägga sig i andra länders politik, men om denna politik skadar andra länder eller människor i andra länder eller i det egna landet så är jag nog ändå för att man försöker verka för en förändring.

Vitryssland är en diktatur som förtrycker sitt folk och diktaturer vill jag inte veta av egentligen så...
Citera
2021-05-29, 16:09
  #963
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Principiellt håller jag med om att inga länder bör lägga sig i andra länders politik, men om denna politik skadar andra länder eller människor i andra länder eller i det egna landet så är jag nog ändå för att man försöker verka för en förändring.

Vitryssland är en diktatur som förtrycker sitt folk och diktaturer vill jag inte veta av egentligen så...
Vitrysk politik får bli en annan tråd.

Men EU skall inte snacka om diktatur när de inte ens skickade valobservatörer trots att de blev inbjudna så snart de begärde.

EU använder denna flygkapning som svepskäl för att pumpa in pengar i landet till EU-vänliga politiker.
Citera
2021-05-29, 17:11
  #964
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vitrysk politik får bli en annan tråd.
Hänger inte den vitryska diktaturens politik med tråden? Det tycker i alla fall jag. Det var ju inga andra än regeringen som kapade planet?

Citat:
Men EU skall inte snacka om diktatur när de inte ens skickade valobservatörer trots att de blev inbjudna så snart de begärde.
Så du menar att för att man inte skickade valobservatörer kan man inte kritisera en diktatur? Knepig logik.

Citat:
EU använder denna flygkapning som svepskäl för att pumpa in pengar i landet till EU-vänliga politiker.
Kanske det. Trist för Lukasjenko att han kramar Putler och sparkar på folket, då blir man utan EU-deg.
Citera
2021-05-29, 17:28
  #965
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hänger inte den vitryska diktaturens politik med tråden? Det tycker i alla fall jag. Det var ju inga andra än regeringen som kapade planet?


Så du menar att för att man inte skickade valobservatörer kan man inte kritisera en diktatur? Knepig logik.


Kanske det. Trist för Lukasjenko att han kramar Putler och sparkar på folket, då blir man utan EU-deg.
Ja. EU verkar inte intresserade av att sprida demokrati. Då skaffar man sig bevis för vad som är odemokratiskt och arbetar för att förändra det. Bland det mest uppenbara är att skicka valobservatörer.

Nu tar man istället denna flygkapning som svepskäl för att omedelbart skicka 30 miljarder av våra pengar för att stöda oppositionen.

EU använder våra skattepengar för att försöka störta en regering.

EU är inte intresserade av att sprida demokrati. De motarbetar istället demokratin genom att pumpa in pengar till ett eller flera partier som stöder EU:s politik.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-29 kl. 17:35.
Citera
2021-05-29, 17:36
  #966
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. EU verkar inte intresserade av att sprida demokrati. Då skaffar man sig bevis för vad som är odemokratiskt och arbetar för att förändra det. Bland det mest uppenbara är att skicka valobservatörer.

Nu tar man istället denna flygkapning som svepskäl för att skicka 30 miljarder av våra pengar för att stöda oppositionen.

EU använder våra skattepengar för att försöka störta en regering.

EU är inte intresserade av att sprida demokrati. De motarbetar istället demokratin genom att pumpa in pengar till ett eller flera partier som stöder EU:s politik.
Så vad du säger är att om Lukasjenkos regim faller så faller demokratin, inte som jag menar - diktaturen, i Vitryssland?

Att stötta de som vill ha demokrati är varje demokratis skyldighet. Vitryssland saknar demokrati, är en diktatur där folket förtrycks och därför är stödet helt i sin ordning. Borde vara mycket större i kombination med maximala restriktioner.

Försöker sig sedan Putler på att annektera Vitryssland så får vi väl göra om processen och rikta den denna gång mot Ryssland. Det enda han kan göra är att hota med kärnvapen, men använda dem kommer han inte eftersom då kommer det tyvärr svida internt - hans anhang är för kära i sina förmåner och de lär inte bli kvar efter användande av kärnvapen.

Sedan är det dags att upprepa mot andra diktaturer. Kina och Nordkorea är dock problematiska, där finns ingen direkt frihetssträvan bland folket eftersom det i Kinas fall är så att folk ständigt får det ekonomiskt bättre just nu och i Nordkorea har vi en ledare som inte tycks dra sig för något.
Citera
2021-05-29, 17:42
  #967
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Så vad du säger är att om Lukasjenkos regim faller så faller demokratin, inte som jag menar - diktaturen, i Vitryssland?

Att stötta de som vill ha demokrati är varje demokratis skyldighet. Vitryssland saknar demokrati, är en diktatur där folket förtrycks och därför är stödet helt i sin ordning. Borde vara mycket större i kombination med maximala restriktioner.

Försöker sig sedan Putler på att annektera Vitryssland så får vi väl göra om processen och rikta den denna gång mot Ryssland. Det enda han kan göra är att hota med kärnvapen, men använda dem kommer han inte eftersom då kommer det tyvärr svida internt - hans anhang är för kära i sina förmåner och de lär inte bli kvar efter användande av kärnvapen.

Sedan är det dags att upprepa mot andra diktaturer. Kina och Nordkorea är dock problematiska, där finns ingen direkt frihetssträvan bland folket eftersom det i Kinas fall är så att folk ständigt får det ekonomiskt bättre just nu och i Nordkorea har vi en ledare som inte tycks dra sig för något.
Om Lukachenkos regim faller i fria val är det demokrati.

Men EU tar flygkapningen som svepskäl för att pumpa in våra pengar till oppositionen och förhindrar därigenom fria val. De ger även Tikhanovskaya möjlighet att tala i EU.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-29 kl. 17:45.
Citera
2021-05-29, 17:47
  #968
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om Lukachenkos regim faller i fria val är det demokrati.

Men EU tar flygkapningen som svepskäl för att pumpa in våra pengar till oppositionen och förhindrar därigenom fria val. De ger även Tikhanovskaya möjlighet att tala i EU.
Ja, men då är det väl dags för nya fria val i Vitryssland då... :-) Så får vi se.

Varför skulle inte oppositionsledaren få berätta för EU hur eländigt det är i Vitryssland? Lukasjenko får säkert komma till EU och prata han med, om han vågar sig utanför sitt lands gränser efter att han lekt flygplanskapare...
Citera
2021-05-29, 17:51
  #969
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, men då är det väl dags för nya fria val i Vitryssland då... :-) Så får vi se.

Varför skulle inte oppositionsledaren få berätta för EU hur eländigt det är i Vitryssland? Lukasjenko får säkert komma till EU och prata han med, om han vågar sig utanför sitt lands gränser efter att han lekt flygplanskapare...
Det blir svårt att hålla fria val när EU pumpar in 30 miljarder av våra pengar för att försöka störta regimen. EU har redan tagit ställning. De låter Tikhanovskaya tala i EU:s talarstol. Men de lägger sanktioner mot Lukachenko. EU motarbetar demokratin.
Citera
2021-05-29, 17:55
  #970
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det handlar inte om ursäktande. Det handlar om att värdera motiven bakom ett fördömande. Om jag fördömer Pelle när han slår Olle, men håller tyst när Olle slår Kalle, då visar det att jag egentligen inte är emot att någon slår en annan, utan att jag använder mitt selektiva fördömande som ett maktmedel mot Pelle.

Jag håller med om att det är ett problem att inte alla länder bedöms på samma sätt. Genom att behandla länder olika, så tappar västländerna trovärdighet i sina fördömanden, även i dom fall som fördömandena är legitima.

Västländernas största belastning är Israel. Den lilla skurkstaten i Mellanöstern kan bete sig hur illa som helst, men åtnjuter fortfarande västländernas beskydd. Vad får västländerna tillbaka för sitt stöd till Israel? Ingenting! Judarna har verklligen lärt sig hur man utnyttjar västländerna maximalt. Västerlänningarnas rädsla för att anklagas för antisemitism, gör att västerlänningarna accepterar att judarna kan göra vad som helst, utan att behöva möta några konsekvenser för sitt usla beteende.

Eftersom västländerna accepterar att Israel beter sig illa, så tappar västländerna trovärdiget gentemot andra länder. Israel har varit en enorm börda för västländerna ända sedan landets tillkomst.

Det finns fler exempel på dubbelmoral, men Israel är det mest uppenbara exemplet.

Enligt min ståndpunkt är Aleksandr Lukasjenko en buse, som också förtjänar att fördömas. Men jag inser att det finns andra busar som också förtjänar att fördömas enligt samma moraliska principer.
Citera
2021-05-29, 17:57
  #971
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir svårt att hålla fria val när EU pumpar in 30 miljarder av våra pengar för att försöka störta regimen. EU har redan tagit ställning. De låter Tikhanovskaya tala i EU:s talarstol. Men de lägger sanktioner mot Lukachenko. EU motarbetar demokratin.
Så du hävdar att det var fria val i Vitryssland och att demokrati råder i Vitryssland?
Citera
2021-05-29, 18:00
  #972
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Så du hävdar att det var fria val i Vitryssland och att demokrati råder i Vitryssland?
Jag tror du trollar.

Jag säger att EU måste skicka valobservatörer för att kunna uttala sig. De hade möjlighet till detta men avstod.

Nu förstör EU definitivt möjligheten till fria val genom att skicka 30 miljarder av våra pengar till oppositionen. De använde flygkapningen som svepskäl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback