Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Det handlar inte om ursäktande. Det handlar om att värdera motiven bakom ett fördömande. Om jag fördömer Pelle när han slår Olle, men håller tyst när Olle slår Kalle, då visar det att jag egentligen inte är emot att någon slår en annan, utan att jag använder mitt selektiva fördömande som ett maktmedel mot Pelle.
Jag håller med om att det är ett problem att inte alla länder bedöms på samma sätt. Genom att behandla länder olika, så tappar västländerna trovärdighet i sina fördömanden, även i dom fall som fördömandena är legitima.
Västländernas största belastning är Israel. Den lilla skurkstaten i Mellanöstern kan bete sig hur illa som helst, men åtnjuter fortfarande västländernas beskydd. Vad får västländerna tillbaka för sitt stöd till Israel? Ingenting! Judarna har verklligen lärt sig hur man utnyttjar västländerna maximalt. Västerlänningarnas rädsla för att anklagas för antisemitism, gör att västerlänningarna accepterar att judarna kan göra vad som helst, utan att behöva möta några konsekvenser för sitt usla beteende.
Eftersom västländerna accepterar att Israel beter sig illa, så tappar västländerna trovärdiget gentemot andra länder. Israel har varit en enorm börda för västländerna ända sedan landets tillkomst.
Det finns fler exempel på dubbelmoral, men Israel är det mest uppenbara exemplet.
Enligt min ståndpunkt är Aleksandr Lukasjenko en buse, som också förtjänar att fördömas. Men jag inser att det finns andra busar som också förtjänar att fördömas enligt samma moraliska principer.