2021-05-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man borde ändra reglerna så att den som ska ta emot domen får göra det i rätten (tillsammans med förslagsvis sin advokat) i samma stund domen offentliggörs. Då slipper man den här sortens debacle.

På anstalterna är det sen inte lika lätt att ta sitt liv som det är i frihet.
Kan inte hålla med dig mer. Åtminstone borde han sitta med sin advokat på dennes kontor eller något. Nånstans är det fundamentalt fel här. Vårt land är oerhört mesiga när det gäller brottslingar. De rymmer, de inställer sig inte, de drar till sina egna länder eller de tar livet av sig. Märkligt är också att fängelser och häkten är överfulla med tanke på hur våra domstolar jobbar. Blir bara trött. Och ingen hos polisen skall lastas. De fick reda på lika lite som vi i det här fallet.
Citera
2021-05-29, 15:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hovrätten beslutade att SD skulle häktas i sin dom. Det är så man brukar göra när en hovrätt fäller för grova brott och tingsrätten friat. Teoretiskt sett skulle hovrätten ha kunnat fatta ett specifikt häktningsbeslut så fort den hade bildat sig en uppfattning i skuldfrågan, även om man normalt inte gör så, men däremot hade det varit ett grovt rättegångsfel om någon utanför rätten - inklusive åklagaren - hade fått reda på innehållet i domen innan den skulle meddelas, och då hade man riskerat att hela jäkla rättegången hade behövt tas om. (Vilket ju i det här fallet, med olika bedömning i tingsrätt och hovrätt, inte bara hade medfört resursslöseri och allmänt omak, utan också en risk att en ny hovrättsförhandling inte hade lett til samma bedömning i skuldfrågan som den första.)

Varför tror du att det betraktas som rättegångsfel att utslaget av domen kan läcka ut i förväg? För att vadslagningsfirmorna blir arga? Och den ena halvan av pressen?
Citera
2021-05-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte jag heller, men min far är jägare och har flera olika gevär av olika längd i vapenskåpet .
Men det var min första tanke, att det skulle kunna ha varit ett impuls- självmord, och att SD då skulle kunna få problem med att avfyra det mot sig själv.

Men jag funderar på om den här utredningen har tagit ganska mycket på SD. Hans film visar på att han magrat av, att hans psykiska stabilitet inte är i form och att han på några bilder sett åldrad ut i ansiktet.

Tänker att han kunnat ha haft de här planerna i bakfickan en tid. Tror att han inte kände att han hade någon bra lösning för ett ny tid i fängelse.

Var det självmord så var det lika planerat som mordet på Lena.
Citera
2021-05-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Med tanke på SD:s långa häktning (ca 8 mån?) så fanns det där tid att bryta sig loss eller vakna upp, om så var fallet. Sen hade hon samtalskontakt som kunde hjälpt henne.
Så flera än jag tror inte hon var så inlindad i SD:s nät som t.ex Lena blev.
Däremot skicklig nog att manövrera sig i SD:s närhet och kanske styra honom med t.ex krav på platslokalisering. Jag tror makarna Davidsson hade en väl utvecklad intern terrorbalans.

Det fetade: En mycket bra beskrivning av vad jag också tror om deras märkliga förhållande. Eller som SDs svärmor sa: "De är som en person". De hade vuxit ihop.
Citera
2021-05-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Var det självmord så var det lika planerat som mordet på Lena.
Jag tror att han hade ett scenario i huvudet OM han skulle bli fälld. Ändå misstänker jag att han blev svårt chockad när han fick reda på domen via media. Hans narcissistiska själ klarade inte av att han inte begått det perfekta brottet. För honom var hovrätten en fars - därav munskyddet för att inte avslöjas med leenden.

Nå - vi kan ju konstatera att Örebro säkert har blivit en lite lugnare plats nu och att örebroarna nog anser att en viss rättvisa skipats. Grannarna kan andas ut och familjen Wesström slipper se vinkande, leende mördare som cyklar förbi.
Citera
2021-05-29, 15:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror att han hade ett scenario i huvudet OM han skulle bli fälld. Ändå misstänker jag att han blev svårt chockad när han fick reda på domen via media. Hans narcissistiska själ klarade inte av att han inte begått det perfekta brottet. För honom var hovrätten en fars - därav munskyddet för att inte avslöjas med leenden.

Nå - vi kan ju konstatera att Örebro säkert har blivit en lite lugnare plats nu och att örebroarna nog anser att en viss rättvisa skipats. Grannarna kan andas ut och familjen Wesström slipper se vinkande, leende mördare som cyklar förbi.

Fängelse brukar annars åstadkomma liknande resultat...
Citera
2021-05-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Usch, fy fan. Mördarbild. Brrr...

Var hittade du den bilden?

Öhh - lite Off topick. Är du en Fubbik? (Skånska du vet...)

Den ligger på hans geo-sida. Sidan 141 i galleriet. Vidrigt. Vem vet, han kanske behöll den han håller i och använde som mordvapen. Förstorade och kollade formen på den, skulle kunna vara.

Haha jau di ei jau. Ein redi fubbik😁
Citera
2021-05-29, 15:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hann de gifta om sig innan månntro?
Ja, vem vet..? - Nej, skulle knappast tro det; HD låg ju också kvar med en revers på 550.000 efter skilsmässan.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Låter som du säger väldigt tajmat efter domen.
Ja, annars hade det blivit grillad gris och fyrverkeri... Och vi har ju SD:s ord på att:
Citat:
Om jag hade begått brottet hade man inte förstått att det var ett brott överhuvudtaget. Då hade det sett ut som en olycka. Jag blir nästan förnärmad när man säger att jag gjort det här. Det är så dåligt utfört. Jag är smartare än så.
...vilket ju också bevisas av den smarta filmen med det välemballerade tomteröda handtaget till en ospårad domkraft. - Möjligen kan man tänka sig hastigt mod eftersom en förhatlig loggremsa ("måste"-remsa) tagits emot drygt 20 min före mordet, följt av raderingar och annan skademinimering.
Senast redigerad av letsdoit 2021-05-29 kl. 15:32.
Citera
2021-05-29, 15:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp.
En sanslös historia och en legendarisk tråd här på fb.
Citera
2021-05-29, 15:33
Medlem
kriminologischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Sammantagna bilden så känns det ändå som att det är liten chans att han skulle dra iväg. Då tror jag risken är större att han skulle skada sig själv eller någon annan om han blir dömd och inte plockas in direkt.

Tänk vad rätt du hade in hinesight
Citera
2021-05-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Fängelse brukar annars åstadkomma liknande resultat...
I båda fallen, död eller fängelse, så slipper örebroarna hans närvaro framöver. Kikade igenom hans foton i geocachehemsidan. Oh. My. God. Den enda pausen var mellan 24 aug 2019 (strax därefter blev han häktad) och nästa foto var 25 april 2020. Han måste haft abstistens. För sen går han agurk. Hur mycke foton som helst - som om han behöver ta igen den långa pausen. Och gärna selfies - han älskar sig själv. Jag tror vi är få som sörjer honom, men många som är förbannade att han inte lyckades haffas för ett långt fängelsestraff.
Citera
2021-05-29, 15:39
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
HD är redan avskriven från åklagarna gällande misstankar om all form av inblandning i Lenas mord. Önsketänkande från er sida, såvida ni inte har nya bevis förstås sedan förra året? Överlämna till åklagarna i så fall.

Hon hade tur att hon blev avskriven
Jag tror svartsjuka är en stor orsak till att det blev som det blev.
Svartsjuka är ofta orsaken till mycket.
Hon var nog en bitch när det gällde Lena och det var nog många gräl angående henne.
Mycket som sker i ett hus med otrohet.
Hon är har en absolut del i att det blev som det blev.
Nu har hon två liv på sitt samvete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in