2021-05-29, 14:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag associerar SD mer till en annan Stefan från örebrotrakten som hade eller hade haft ett antal älskarinnor och hade ihjäl en av dem, och som tog livet av sig när han fattade att spelet var slut.
Styckmordet?
Citera
2021-05-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Lite bilder från GeoCach.

Du kan se dem själv om du har ett konto.

https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=gallery#profilepanel

Lägger upp två bilder.
En bild före mordet: 2018-05-10
En bild efter mordet: 2018-06-16

https://imgur.com/a/Xi1Ukve

Är en hel massa att gå igenom därinne. Tycker det är en mkt märklig ”sport”/aktivitet eller vad man nu ska kalla det.

https://ibb.co/0F5RVgx

Undrar om han såg liga glad och galen ut när han mördade på riktigt:/
Citera
2021-05-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Ja tack, har fått det förklarat för mig men tycker fortf det är helt absurt att "man" ska få sitta hemma eller annorstädes och höra på radio eller läsa på nätet att man döms till 18 år.

Det borde vara obligatorisk/tvång att man ska närvara på plats när domen släpps, både för den dömdes väl och ve samt som säkerhetsåtgärd för andra i hans närhet som kan råka illa ut innan ha grips.

Anledningen till att han inte var häktad innan dom tycker jag kommit fram i tråden men givetvis håller jag med dig till 100%.

Tror det kommer att bli ändringar i rutinerna efter den här fadäsen, hoppas jag i alla fall.

Hade åklagaren, vid förhandlingens slut, begärt att mannen skulle häktas direkt så hade detta troligen skett. Nu gjorde inte åklagaren det och därför kunde mannen följa domen från hemmaplan.

Det skall också sägas att den absoluta majoriteten av alla domar som avkunnas i Sverige är s k "kanslidomar", dvs att domen meddelas via mail eller telefon.

Skulle det vara "tvång på inställelse" vid dom så skulle man väl kunna tänka sig att en suicidal gärningsman, skulle ta det säkra före det osäkra, och välja att inte dyka upp.
Citera
2021-05-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo då. Det är den. Om åklagaren fått meddelande av Hovrätten innan, hade hon kunnat se till att han hämtats in. Folk har blivit häktade för mycket mindre än så ska du veta.

När domarna beslutat att de kommer döma för mord, och rätten var ju faktiskt enig, så finns inget som hindrar dom att låta häkta SD. De behöver inte ens åklagaren till det. De står över åklagaren. Men bra att meddela åklagaren som är förundersökningsledare och hon meddelar polisen att SD skall hämtas in.

Skandalöst skött!
Jag trodde i min enfald att Stefan skulle hämtas in och förvaras under uppsikt i väntan på domen, iom att hovrätten var säkra på att de ansåg honom skyldig bortom rimligt tvivel.

Varför begärde de honom inte häktad?

Detta ska inte skugga åklagarna Åsa eller Therese, utan de lämnade över till hovrätten.
Citera
2021-05-29, 15:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jo då. Det är den. Om åklagaren fått meddelande av Hovrätten innan, hade hon kunnat se till att han hämtats in. Folk har blivit häktade för mycket mindre än så ska du veta.

När domarna beslutat att de kommer döma för mord, och rätten var ju faktiskt enig, så finns inget som hindrar dom att låta häkta SD. De behöver inte ens åklagaren till det. De står över åklagaren. Men bra att meddela åklagaren som är förundersökningsledare och hon meddelar polisen att SD skall hämtas in.

Skandalöst skött!
Hovrätten beslutade att SD skulle häktas i sin dom. Det är så man brukar göra när en hovrätt fäller för grova brott och tingsrätten friat. Teoretiskt sett skulle hovrätten ha kunnat fatta ett specifikt häktningsbeslut så fort den hade bildat sig en uppfattning i skuldfrågan, även om man normalt inte gör så, men däremot hade det varit ett grovt rättegångsfel om någon utanför rätten - inklusive åklagaren - hade fått reda på innehållet i domen innan den skulle meddelas, och då hade man riskerat att hela jäkla rättegången hade behövt tas om. (Vilket ju i det här fallet, med olika bedömning i tingsrätt och hovrätt, inte bara hade medfört resursslöseri och allmänt omak, utan också en risk att en ny hovrättsförhandling inte hade lett til samma bedömning i skuldfrågan som den första.)
Citera
2021-05-29, 15:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Sådär, väldigt många är lättade över både domen och utfallet. Folk har nämligen inte vågat sig ut i skogen på FTF av fruktan att stöta på en mördare.
Återstår att se om de som stöttat Sd nu lägger sig platta och gör avbön, har inte sett eller hört om det hittills iaf.
JG har endast sagt att han är ledsen, över allt.

Det är många som hedrar Lena genom att hålla hennes cacher och minne levande. Vad gäller Sds cacher tror jag de sista snart kommer att städas bort och förpassas till sophögen.

Han verkar ha tillräcklig sinnesro för att ha besökt sitt geo-konto idag
Citera
2021-05-29, 15:11
Medlem
Citat:
Faktum är att det nog handlar om levande mördare. Att titta åt ett annat håll minuterna efter domen meddelats och inte förhindra självmord, OM nu SOA gjorde det, faller inte inom någon brottsrubricering vad jag kan läsa mig till. Jag ser gärna att jag blir överbevisad av fakta här. Lär mig gärna nytt.

Man borde ändra reglerna så att den som ska ta emot domen får göra det i rätten (tillsammans med förslagsvis sin advokat) i samma stund domen offentliggörs. Då slipper man den här sortens debacle.

På anstalterna är det sen inte lika lätt att ta sitt liv som det är i frihet.
Citera
2021-05-29, 15:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Styckmordet?
Japp.
Citera
2021-05-29, 15:13
Medlem
Citat:
Det tycker du? Vi ser vad som hänt när informationen inte kommer fram i tid. Hanna ska granskas. Detta är inte klart på långa vägar 😊

Just så.
Nu börjar Part 2 i denna never-ending-story.
Citera
2021-05-29, 15:13
Medlem
Ursäkta.
Finns det någon fungerande länk till Stefans video till Åsa?
Citera
2021-05-29, 15:14
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubbikan
Är en hel massa att gå igenom därinne. Tycker det är en mkt märklig ”sport”/aktivitet eller vad man nu ska kalla det.

https://ibb.co/0F5RVgx

Undrar om han såg liga glad och galen ut när han mördade på riktigt:/

Usch, fy fan. Mördarbild. Brrr...

Var hittade du den bilden?

Öhh - lite Off topick. Är du en Fubbik? (Skånska du vet...)
Senast redigerad av K.Blomkvist 2021-05-29 kl. 15:17.
Citera
2021-05-29, 15:17
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Framför allt är det en fara för omgivningen, särskilt för anhöriga, att han sprang fri mot slutet. Särskilt de sista timmarna innan domen föll.
Vem hade tagit ansvar om SD hade tagit sin familj som gisslan och/eller i hat och desperation dödat både dem och sig själv? Trodde själv att det var stor risk för just det scenariot.
Skulle inte förvåna mig det minsta om SD har skrivit ett brev där han avslöjar andras eventuella medverkan i mordet på Lenas på olika nivåer, om han skulle hamna på kåken. Rena utpressningen: "säger du något till polisen om lenamordet som kan skada mig - då..."
Har funderat mycket över detta, att SD var på landet då domen föll. Som du skriver hade han lika gärna kunnat vara försigkommen och rigga en dödsfälla och ta med sig HD och döttrar i döden. Jag antar att dessa specialfall, i statistiken försvinnande få, inte är tillräckliga för att stifta nya lagar.

Dock, om domen riskerar att bli mellan 12 år till livstid, är det ofattbart att den presumtive mördaren lallar omkring på en äng då domen faller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in