2021-05-29, 13:39
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den filmen har jag inte hittat, inte ens efter sökning här inne.
Jag önskar att Du skulle vila lägga upp en länk här inne.
Arkiv med pdf/video/ljud
Länk: https://gofile.io/d/hMbBls
Citera
2021-05-29, 13:47
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marklundlundmark
Jo, så kan det tyckas göras.

Men juridiken är neutral. Filmen och det andra är bara subjekt som ska bli objektivt.

Men inför framtiden kan det vara en tanke att göra så. Men någon sa det var vanligt med självmord på personer i fall likt detta. Ute i frihet, nej det är det inte. Rymning mer vanligt. Självmord, sker i häkten eller i fängelser.

Nu är min engelska begränsad men tolkar nedanstående punkt 2b som en öppning i såna här fall. Man hade alltså kunnat hålla SD under uppsikt och snabbt ta in honom efter förkunnad dom.

Sen ser jag också svårigheter i gränsdragningen men kanske är det ett beslut som ska ligga hos aktuell ordförande i rätten?

SECTION I - RIGHTS AND FREEDOMS
Article 2 - Right to life
1. Everyone's right to life shall be protected by law. No one shall be deprived of his life intentionally save in the execution of a sentence of a court following his conviction of a crime for which this penalty is provided by law.
2. Deprivation of life shall not be regarded as inflicted in contravention of this article when it results from the use of force which is no more than absolutely necessary:
a) in defence of any person from unlawful violence;
b) in order to effect a lawful arrest or to prevent the escape of a person lawfully detained;
c) in action lawfully taken for the purpose of quelling a riot or insurrection.
Citera
2021-05-29, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det kan jag skriva under på, Aldrig att jag trodde för en sekund att han skulle begå självmord, Rymma ja, Överklaga till HD ja, Men inte det här. Men någonting säger mej att SD hade planen klar i ett tidigt skede om han blev dömd, Det här självmordet snickrades inte ihop där och då. Stackars SDs barn som måste uppleva allt detta. Ena minuten en pappa som är dömd mördare, I den andra minuten pappa är död, Fy fan.

Jag måste säga att även jag blev tagen på sängen. Ändå har vi ju skrivit hyllmetrar om hans otroligt dåliga val av lösningar och hur skevt han agerat. Långsint och hatiskt.

Jag kan tänka mig att även andra gått i samma fälla.

Men det borde finnas sätt att lösa det här på, och det orde inte vaa så att man måste ta beslut i varje fall. Du kanske kan bedöma rätt ibland, men det kommer alltid finnas fall som går under radarn.

Håller helt med dig att det är synd om barnen här. Så många som har fått lida, det är outhärdligt att tänka på.
Citera
2021-05-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome

Sedan tycker jag att domen på Lena-mordet antyder att det finns medhjälpare inom den närmsta kretsen, men att bevisen är för svaga.

Speciellt eftersom SD blev dömd så kan man väl ifrågasätta HD:s roll i det hela. Hon planterade med "bevis" hos bekanta angående blodsex. Medhjälpare är hon i vart fall.
Och de omväxlande goda/normala minnesbilder hon uppger i förhör står i sån kontrast till glömska på de riktigt viktiga sakerna.
Hoppas och tror att polisen ganska snart kan plocka in HD i förhör igen.
Jag tror även att JG kan uppmanas att berätta mer om karaktärerna SD och HD.
Citera
2021-05-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag måste säga att även jag blev tagen på sängen. Ändå har vi ju skrivit hyllmetrar om hans otroligt dåliga val av lösningar och hur skevt han agerat. Långsint och hatiskt.

Jag kan tänka mig att även andra gått i samma fälla.

Men det borde finnas sätt att lösa det här på, och det orde inte vaa så att man måste ta beslut i varje fall. Du kanske kan bedöma rätt ibland, men det kommer alltid finnas fall som går under radarn.

Håller helt med dig att det är synd om barnen här. Så många som har fått lida, det är outhärdligt att tänka på.
Vi var många som blev överraskade igår. Först glädje och sen... besvikelse.

I det långa loppet tror jag att tjejerna kommer klara sig bra utan en pappa som håller strösselförhör och bankar näven i väggen. Men pappa är ändå pappa. Nu blir det en jobbig tid ett tag, men jag tror de alla kommer resa sig snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Källa?

Na.se
Är en plusartikel, men jag har åtkomst till plusartiklarna.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Arkiv med pdf/video/ljud
Länk: https://gofile.io/d/hMbBls

Tack ska du. Väldigt utförlig länk.

Sedan när det där GeoCaching grejorna så vet jag inte om det har något att tillföra i detta fallet mer en att det är någon Davidsson som många har skrivit om.
Men här kommer i alla fall det senaste tecknet från den personen.

Jag tycker att hela detta fallet är ganska rörigt.

Medlem sedan 2011-08-14
Senast besökt 2021-05-27

https://imgur.com/a/Oabt2Fl
Citera
2021-05-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Intressant. Har du hört om någon varit genuint ledsen efter hans frånfälle?

Nej, men så har jag inte hört av varken swegrim eller joikarainen...
Tror hela Örebro och alla geocachare är glada över att den här tre år långa vedervärdiga historien lider mot sitt slut.
Återstår att se om Hd kommer dyka upp på framtida event och låtsas som ingenting. Hon är och har varit gravt störd och manisk, kan bara hoppas hon får psykhjälp så hon kan bearbeta sin skuld och sitt beteende i detta.
Utan Sd har hon iaf chansen till ett tillfrisknande och att bryta med sitt tidigare liv och leverne. Får se om hon tar den. Att hon går till polisen och berättar om allt det hon ljög om och hade "glömt" är en bra början.
Citera
2021-05-29, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Barger
Na.se
Är en plusartikel, men jag har åtkomst till plusartiklarna.
Tack, jag fick svar förut men saxa gärna in om du ser nåt som har bäring (men tänk på upphovsrätten, så det inte blir hel artikel).
Citera
2021-05-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Fy vad hemskt

Tänker så här:
inte märkligt om det skulle vara så att någon tog livet av SD, såvida denna person var rädd att SD skulle avslöja andra som på något plan ev var inblandade i mordet på Lena.

Om SD däremot hade friats i HR är det mer förklarligt (men inte försvarligt) om han blev mördad av någon som hatade honom djupt.

Om ingen hade något att dölja så var det väl bara en lättnad för de flesta att han åkte fast till slut?

Antar att SD tog sitt liv, utan assistans från någon annan. Men jag är heller inte främmande inför tanken att han fick hjälp på traven över till den andra sidan.

Framtiden får ge oss svaret. Detta drama är inte slut på långa vägar.
Citera
2021-05-29, 14:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej, men så har jag inte hört av varken swegrim eller joikarainen...
Tror hela Örebro och alla geocachare är glada över att den här tre år långa vedervärdiga historien lider mot sitt slut.
Återstår att se om Hd kommer dyka upp på framtida event och låtsas som ingenting. Hon är och har varit gravt störd och manisk, kan bara hoppas hon får psykhjälp så hon kan bearbeta sin skuld och sitt beteende i detta.
Utan Sd har hon iaf chansen till ett tillfrisknande och att bryta med sitt tidigare liv och leverne. Får se om hon tar den. Att hon går till polisen och berättar om allt det hon ljög om och hade "glömt" är en bra början.
Psykhjälp i många år, medicinering och stadigt en terapeut har uppenbart inte hjälpt och mycket som kommer ur den hästens mun beror inte på SD.
Nöjd att LW är död tex., att hennes önskningar gått i uppfyllelse och hennes cacher sög hon till kontot utan SDs hjälp.
Om inblandad finns det inte en chans att hon öppnar käften. Han är för evigt tyst och huset går väl via barnen att förvalta.
Det enda hoppet är att nån mer vet och öppnar käften. En skräll vore om SD haft nåt erkännande efterlämnat. Hon kanske höll honom på halster för länge?
Senast redigerad av develi 2021-05-29 kl. 14:11.
Citera
2021-05-29, 14:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan konstateras att det är fråga om en oerhört vältimad död; helt avhängig HR:s beslut - och helt i SD:s familjs intressen: mänskliga såväl som ekonomiska inkl. att SD, formellt sett, avled som helt oskyldig till brottet. - Det var på det rationella planet en för många inblandade "maxad" död; för andra gick "en sabbare in i själen" ur tiden - t.o.m. beväpnad med ett svart munskydd.
Hann de gifta om sig innan månntro?
Låter som du säger väldigt tajmat efter domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in